کد خبر: 720162
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
سهميه‌ خودروهاي عمومي هم حذف شد
دومينوي تحولات بنزيني سال 94 ادامه راه را در پيش گرفته است. پس از حذف سهميه‌هاي خودروهاي عمومي خبر مي‌دهند و خبرهاي افزايش قيمت بنزين با قوت بيشتري شنيده مي‌شود.
وحید حاجی‌پور
دومينوي تحولات بنزيني سال 94 ادامه راه را در پيش گرفته است. پس از حذف سهميه‌هاي خودروهاي عمومي خبر مي‌دهند و خبرهاي افزايش قيمت بنزين با قوت بيشتري شنيده مي‌شود.
به گزارش «جوان»، افزايش قيمت بنزين يكي از مهم‌ترين تصميمات دولت يازدهم مي‌تواند باشد؛ دولتي كه گويا تعارف و محافظه كاري را كنار گذاشته است و قصد دارد تصميم بزرگي را در حوزه بنزين اتخاذ كند هرچند به خوبي مي‌داند با اين اقدام، از ميزان مقبوليت خود در كشور مي‌كاهد. گرچه دولت يك شبه تصميم به حذف سهميه‌ها گرفت و خودروهاي عمومي را همچنان برخوردار از سهميه خطاب كرد اما خبرهاي جديد از آن حكايت دارد كه سهميه اين خودروها نيز ماه آينده حذف خواهد شد و دولت به درآمد حداقل 5 هزار ميليارد توماني دسترسي پيدا خواهد كرد.
بر همين اساس يك منبع آگاه در گفت وگو با فارس، گفت: پس از حذف سهميه‌هاي بنزين از ساعت 24 سه‌شنبه پنجم خردادماه كه براي همه خودروهاي شخصي و موتورسيكلت‌ها اعمال مي‌شود، سهميه وانت‌بارها، خودروهاي عمومي و تاكسي‌ها نيز حذف خواهد شد. وي ادامه داد: بر اين اساس، خودروهاي عمومي كه سهميه بنزين خردادماه خود را دريافت كرده‌اند، اگر در طول اين مدت اقدام به سوخت‌گيري كردند، سهميه خرداد آنها باقي مي‌ماند و از تيرماه سهميه جديد دريافت نمي‌كنند. خودروهاي عمومي كه در طول اين مدت اقدام به سوخت‌گيري نكردند، سهميه خرداد آنها نيز حذف مي‌شود. همچنين بيژن حاج محمدرضا رئيس جايگاه‌داران سوخت كشورهم با اشاره به اينكه حدود 40 درصد قيمت بنزين دركشور افزايش يافته است، گفت: احتمال دارد قيمت بنزين 1000 توماني به 1200 تومان افزايش پيدا كند.
وي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص افزايش نرخ بنزين در كشور گفت: بنزين معمولي (يورو 4 و يورو 2) به قيمت 1000 تومان و بنزين سوپر به قيمت 1200 تومان در جايگاه‌ها عرضه مي‌شود. وي تصريح كرد: هر ليتر گازوئيل كه در روزهاي گذشته به قيمت 250 و 500 تومان به صورت محدود در جايگاه‌ها به فروش مي‌رفت امروز به قيمت 600 تومان عرضه مي‌شود.
وي با تأكيد بر اينكه حدود 40 درصد قيمت بنزين در كشور افزايش يافته است، گفت: متأسفانه كشور ما نسبت به كشورهايي كه صاحب نفت هستند اين فرآورده را گران‌تر به فروش مي‌رساند. وي در خصوص اعلام رسمي قيمت بنزين در دو شب گذشته اظهار داشت: متأسفانه با اعلام اين قيمت، امروز اكثر جايگاه‌هاي كشور بسيار خلوت بوده به طوري كه در روزهاي گذشته خودروهايي كه براي گرفتن سوخت به جايگاه‌ها مراجعه و سوخت‌گيري مي‌كردند، معمولاً حدود 30 دقيقه طول مي‌كشيد اما امروز با افزايش قيمت زير 15 دقيقه بوده چراكه تعداد مراجعه‌كنندگان كم شده است.

   پيشنهاد گراني كار وزارت نفت بود

همچنين شنيده شده است پيشنهاد افزايش قيمت بنزين از وزارت نفت مطرح شده است و مهم‌ترين دليل براي حذف سهميه‌ها، وضعيت غيرمساعد صنعت نفت و نياز دولت به درآمدهاي بيشتر است، ضمن آنكه ميزان سهميه‌هاي ذخيره شده در كارت‌هاي سوخت، رقمي معادل 2 ميليارد و 500 ميليون ليتر برآورد مي‌شود.
طبق آمار شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران تا ١٢ ارديبهشت ماه حدود 2 ميليارد و ٤٦٨ ميليون و ٥١٩ هزار و ٢٦٢ ليتر بنزين 700 توماني در كارت‌هاي سوخت خودروها و موتورسيكلت‌هاي شخصي باقي مانده است كه سهم خودروهاي شخصي از ذخيره بنزين 700 توماني، 2 ميليارد و ٧٧ ميليون ليتر و سهم موتوسيكلت‌ها ٣٩١ ميليون و ١٨٨ هزار و ٤٣ ليتر اعلام شده است.

   يارانه بخش كشاورزي هم حذف شد

اما اين پايان كار نيست زيرا دولت در بخش كشاورزي نيز ورود كرد؛ پس از اعلام تك‌نرخي شدن بنزين در كشور، يارانه سوخت در بخش كشاورزي نيز حذف شد و با توجه به پيگيري‌هاي وزير جهاد كشاورزي قيمت سوخت براي تمام زيربخش‌هاي كشاورزي 20 درصد افزايش يافت.
عليرضا مهدي‌زاده مدير سوخت معاونت اقتصادي وزارت جهاد كشاورزي در گفت‌وگو با ايسنا ضمن بيان اين مطلب گفت: در سال‌ گذشته گازوئيل يارانه‌اي براي بخش‌هاي توليدي از جمله كشاورزي ليتري 250 تومان و گازوئيل آزاد ليتري 500 تومان بود اما براساس مصوبه شب گذشته هيئت وزيران، سهميه سوخت حمايتي براي همه زيربخش‌هاي توليدي از جمله كشاورزي حذف شد. وي افزود: براين اساس هر ليتر نفت گاز براي بخش كشاورزي هم تك‌نرخي شد و به 300 تومان رسيد.
مهدي‌زاده ادامه داد: البته مقرر شده بود كه قيمت هر ليتر نفت گاز تك‌نرخي شود و به 500‌تومان برسد كه با پافشاري و پيگيري وزير جهاد كشاورزي قيمت هر ليتر نفت گاز براي بخش‌هاي توليدي از جمله كشاورزي به 300 تومان رسيد. قيمت سوخت براي بخش كشاورزي مانند ديگر زيربخش‌هاي اقتصادي كشور يكسان‌ و تك‌نرخي شده اما روند دريافت سوخت از سوي كشاورزان مانند گذشته است.
به نظر مي‌رسد دولت انقلابي بزرگ در نفت رقم زده كه گويا با چراغ سبز مجلس همراه بوده است؛ نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با اعلام اينكه ما در مورد قيمت بنزين براي دولت تكليفي را تعيين نكرده‌ايم، گفت: بر اساس قانون هدفمندسازي يارانه‌ها دولت اجازه دارد براي افزايش درآمدهاي خود قيمت بنزين را افزايش دهد.
سيد محمد حسن ابوترابي فرد در خصوص افزايش قيمت بنزين از جانب دولت گفت: دستگاه اجرايي از ما خواسته اجازه دهيم تا سطح درآمدها را از محل هدفمندسازي يارانه‌ها افزايش دهد، ما هم در بودجه سالانه اين اجازه را به دولت داديم اما اين اختيار كه چگونه اين افزايش رخ دهد مربوط به دولت است.
بر اساس تصميم دولت، از پنجم خرداد نرخ بنزين معمولي هزار تومان و نرخ بنزين سوپر هزار و 200 تومان خواهد بود. سوخت نفت‌گاز با دو نرخ 250‌و‌500 تومان عرضه مي‌شد كه 300 تومان شده است. نفت سفيد بدون تغيير 150‌تومان عرضه مي‌شود. گاز مايع با نرخ 230 تومان عرضه مي‌شود كه 9 درصد افزايش قيمت داشته است. نفت‌كوره با 20 درصد افزايش به 300 تومان در ليتر رسيده و سوخت هواپيماهاي مسافربري نيز با 20 درصد افزايش به 600 تومان رسيده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
0
0
وزرای دست پرورده دوران سازندگی"
با(تدبیری)که اندیشیدند"چه ...خرج کردند"تا به این نتیجه مطلوب(امید)
برسند.
عبد الله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
0
1
هدف ... از اين حركت ايجاد التهاب در جامعه است و گرنه دولت مي توانست به شكلي صحيح و چند هفته قبل از اجرا اطلاع رساني مي كرد . متاسفانه اين شكل از اطلاع رساني نوعي دهن كجي و بي محلي به مردم بود . ضمنا چرا نظام سهميه بندي را از بين برد ؟! سهميه بندي روشي مناسب براي جلوگيري از خروج قاچاق بنزين و گازوئيل بود و صرفه جويي را نيز ترويج مي كرد .
ولابت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
0
1
مژده برای بیت المال خورها ...
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
0
0
خوبه دولت تدبیر ما تمام ی فکرهای در آمدی خود راخوب می داند فقط به فکر این ملت ستمدیده وبد بخت نیستند تورم بیداد می کند آنوقت با سیاستهای حساب شده در آخر سال تورم را14 در صد اعلام می کنند تا به جیب بیچاره حقوق بگیران چیزی نرود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار