کد خبر: 720146
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
در جلسه نقد و بررسي مستند «بيست و سه و آن يك نفر» مطرح شد
علي شاه‌حاتمي با انتقاد از وضعيت فرهنگي كشور بعد از دوران دفاع مقدس و بي‌توجهي مسئولان به جنگ فرهنگي، همه جامعه را در معرض آسيب‌هاي عمليات‌هاي فرهنگي دشمن دانست.
محمدصادق عابديني
نشست نقد و بررسي مستند «بيست و سه و آن يك نفر» در برنامه سينماروايت، علي شاه حاتمي درباره كم‌كاري سينما نسبت به آزاد‌سازي خرمشهر گفت: درباره حماسه خرمشهر اولين كار توسط مرحوم رسول ملاقلي‌پور بود كه فيلم «بلمي رو به ساحل» را ساخت و بعد از آن مرتضي آويني بود كه بعد از سال‌ها درباره خرمشهر مستندي ساخت و به سراغ بچه‌هايي كه گمنام مانده بودند، رفت.  شاه‌حاتمي با انتقاد از وضعيت فعلي شهر خرمشهر گفت: درست است كه خرمشهر را خدا آزاد كرد اما خرمشهري را كه خدا آزاد كرده بود، مسئولان فراموش كردند، مقاومت 45 روزه مردم خرمشهر را فراموش كرده‌اند، خرمشهر امروز نه در شأن مردم خرمشهر است نه در شأن انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، خرمشهر هنوز خرم شهر نشده است. مردم خرمشهر به سختي زندگي مي‌كنند و نيازمند ما هستند؛ ما كه آزادي خرمشهر را جشن مي‌گيريم اما براي خرمشهر كاري نمي‌كنيم.
كارگردان سينماي دفاع مقدس با بيان اينكه سال‌هاست براي پيدا كردن پيكر شهدا از زير خاك گروه‌هاي تفحص ايجاد شده است، گفت: مسئولان يادشان رفته است كه بايد يك گروه تفحص ديگري نيز راه‌اندازي شود، گروهي كه به تفحص انديشه‌هاي شهدا بپردازد. به نظرم انديشه‌هاي شهدا هنوز در مناطقي مانند انديمشك خاك مي‌خورد. هيچ مديري تا به حال جرئت نكرده است براي تفحص افكار شهدا كاري انجام دهد.  شاه‌حاتمي گفت: در طول دفاع مقدس اتفاقاتي مشابه داستان اين 23 نفر بسيار رخ داده است. چند سال پيش مستندي پنج قسمتي را به نام «عطش» ساختم با موضوع بچه‌هايي كه در طول جنگ صرفاً به خاطر تشنگي به شهادت رسيده‌اند؛ در عمليات‌هايي مانند والفجر مقدماتي و ابوغريب. حرف‌هاي ناگفته درباره جنگ زياد است و به نظرم هزينه‌هايي زيادي كه سالانه براي سمينار‌هايي درباره دفاع مقدس انجام مي‌شود يامفت هستند و تأثيري در بيان اين حرف‌ها ندارند.  وي ادامه داد: تمام افتخار ما اين است كه در جنگ پيروز شده‌ايم، جنگي كه نابرابر بود. ما در اواسط جنگ قرارگاهي را راه‌اندازي كرديم كه در آن فرماندهاني تربيت شوند و بدانيم چگونه بايد بجنگيم. اگر اين قرارگاه نبود آياد در جنگ برنده مي‌شديم؟ به جرئت مي‌توانم بگويم، نه!
شاه‌حاتمي ادامه داد: كشور تركيه شايد در ادبيات دستي بر آتش داشته باشد اما در عرصه سينما در انتهاي قافله بود و بزرگ‌ترين افتخارشان ديدن هنرمندان ما بود اما الان همه جا حرف از حريم سلطان و فاطما‌گل شده است. اخيراً سفري به هند داشتم در آنجا هم پوستر‌هاي فيلم‌هاي تركيه‌اي را ديدم، در آنجا رايت فيلم‌هاي تركيه‌اي را خيلي خوب مي‌خريدند.  نشست نقد و بررسي مستند «بيست و سه و آن يك نفر» روز يك‌شنبه سوم خرداد در مجتمع فرهنگي اسوه برگزار شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار