کد خبر: 720017
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: حق یک ملت صدقه نیست که کدخدا بخواهد آن را بدهد.

ایسنا: سعید جلیلی عصر یک‌شنبه در برنامه بزرگداشت روز مقاومت،‌ ایثار و پیروزی که با عنوان «از دفاع مردمی،‌ تا اقتصاد مردمی» از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر برگزار شده بود، افزود: حق قابل گفت‌وگو نیست و دشمن باید بفهمد که ما در دفاع از حقوق هسته‌ای خود و سایر حقوق‌مان جدی هستیم و اجازه نمی‌دهیم که به هیچ یک از حقوق ما تعرضی صورت بگیرد.

او در این نشست که همراه با پرسش و پاسخ دانشجویان بود،‌ در پاسخ به سوالی مبنی بر این که امروز آقای ظریف و عراقچی در مجلس اعلام کرده‌اند که این اجازه داده شده که بازرسان از مراکز نظامی ایران به صورت مدیریت شده بازدید کنند و آیا این موضوع خلاف خطوط قرمزی نیست که مقام رهبری در ارتباط با مذاکرات مشخص کرده است؟ خاطرنشان کرد: من این صحبت را از شما می‌شنوم. البته رهبری چارچوب و خطوط قرمز در مذاکرات و سیاست خارجی را مشخص کرده‌اند. هر کشوری در سیاست خارجی خود بر اساس ارزش‌ها و منافع‌اش یک چارچوب و خط قرمزی دارد و دولت‌ها موظف هستند که این خطوط قرمز را رعایت کنند و سقف پروازشان در همین چارچوب باشد.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی در این زمینه به ارائه مثالی پرداخت و گفت: در این شش سالی که ما گفت‌وگو می‌کردیم در کشورهای طرف مذاکره کننده انتخاباتی برگزار می‌شد و مقامات این کشورها تغییر می‌کردند و شاید بتوان گفت در طول این شش سال تقریبا در همه این کشورها یک بار با توجه به انتخاباتی که برگزار می‌شد مقامات ارشد آن‌ها تغییر کردند و حتی حزب رقیب‌شان سر کار می‌آمد که برخی از آن‌ها شعار تغییر نیز می‌دادند. مثلا در آمریکا جورج بوش رفت و اوباما آمد ولی در تمام این گفت‌وگوها نمایندگان آن‌ها یک اپسیلون در مواضع‌شان تغییری ایجاد نکردند و روی حرف خود می‌ایستادند.

جلیلی تصریح کرد: این چارچوب‌ها در همه کشورها تعریف می‌شود و دولت‌ها بر اساس قابلیت و توانمندی‌شان در این چارچوب عمل می‌کنند بنابراین تاکید بر این است که چارچوب باید حفظ شود.

وی به صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری در 21 اردیبهشت‌ماه اشاره کرد و افزود: ایشان در سخنان‌شان شش خواسته جدی را مطرح کردند که باید حفظ شود. از جمله این که تاکید کردند باید دستاوردهای هسته‌ای حفظ شود و پیشرفت هسته‌ای در کشور متوقف نشود. اگر امروز نظام ایستاده و در دفاع از حقوق به ملت هزینه می‌دهد؛ این دفاع در جهت دفاع از حق تحقیق و توسعه در دانشگاه است و این که کسی اجازه نمی‌دهد از اساتید دانشگاه این مملکت بازجویی صورت گیرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان این که اصل مترقی ولایت فقیه همین است، ادامه داد: بر اساس همین چارچوب به کسی اجازه داده نمی‌شود که به حقوق ملت تعرض کند و مانع فعالیت و تحقیق در دانشگاه‌ها شود.

مسوول پیشین تیم مذاکراتی ایران با 1+5 هم‌چنین به بحث دفاع از امنیت کشور اشاره کرد و گفت‌: در همین چارچوب اجازه داده نمی‌شود که آن‌ها وارد مراکز نظامی شوند.

جلیلی با بیان این که خود آن‌ها می‌گویند که امنیت ایران ستودنی و مثال‌زدنی است،‌ در پاسخ به سوالی که برخی از بزرگان می‌گویند که ما باید با آمریکا و غرب مذاکره کنیم تا از طریق این مذاکره برای مبارزه آمادگی پیدا کنیم و آیا این سخن درست است؟ گفت: ما از یک حقانیت و منطق روشنی برخورداریم و آن را کاملا قابل دفاع می‌دانیم. ما گفت‌وگو می‌کنیم به این خاطر که به حقانیت خود باور و اعتقاد داریم و می‌خواهیم بگوییم که حرف آن‌ها غلط است. مبنای گفت‌وگوی ما در دفاع از حقوق ملت است و در گفت‌وگو نباید این موضوع برعکس شود و طرف مقابل این اهرم در مذاکره را بخواهد از ما بگیرد.

در ادامه این برنامه که در آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه امیرکبیر برگزار شده بود جلیلی در پاسخ به این سوال که آیا درست است که از مردم انتظار آرمانگرایی داشته باشیم و از سوی دیگر در برخی از مواقع گفته می‌شود که به خاطر مردم حاکمیت باید در جاهایی از آرمان‌هاعقب‌نشینی کند؟ گفت: اگر مردم در جاهایی مشکل دارند و نارسایی‌ها و نگرانی‌هایی وجود دارد باید دید که کدام یک از این مشکلات ناشی از آرمان‌گرایی است و کدام یک ناشی از ضعف است. اگر در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بررسی کنیم می‌بینیم که بسیاری از موفقیت‌ها و پیروزی‌های ما زمانی حاصل شده که ما بر اساس آرمان عمل کرده‌ایم که مهم‌ترین آن دفاع مقدس است که در واقع سخت‌ترین عرصه بود.

به گزارش ایسنا، در این برنامه دانشجویی خطاب به دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی گفت شما می‌گویید فن‌آوری هسته‌ای حق مسلم ماست و نباید از آن عقب‌نشینی کرد و این که کدخدا نباید برای ما مشخص کند که چه چیزی داشته باشیم و چه چیزی نداشته باشیم ولی شما در مذاکرات آلماتی 2 می‌خواستید که سوخت 20 درصد را بدهید و در برابرش دو تحریم برداشته شود؛ پس شما نیز در آن دوره می‌خواستید که بخشی از حقوق ملت را به آن‌ها بدهید. پس فرقی وجود ندارد،‌ حال ممکن است در دوره شما امتیاز کم‌تری داده می شد و در دوره‌ای امتیازات بیش‌تری که جلیلی تصریح کرد: یکی از مباحث اساسی که وجود دارد این است که آیا باید کسی حقوق یک ملت را تعریف کند؟ و یا این که یک ملت حقوقی دارد که باید از آن دفاع کند؟ برخی می‌خواهند این حقوق را برای ما تعریف کنند و مثلا می گویند که بیایید صحبت کنیم تا فلان سهم را به شما بدهیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: دفاعی که ما از حقوق هسته‌ای می کنیم فقط دفاع از این موضوع نیست؛ دفاع از تمام حقوق ماست و اگر دشمن توانست در یک حق شما خللی ایجاد کند به آن بهانه تلاش می‌کند که در سایر حقوق شما نیز این خلل را ایجاد کند. در مقطعی یکی از مباحث اساسی که مطرح شد این بود که چرا ما باید گفت‌وگو کنیم؟ در زمان آقای لاریجانی که دبیر شورای امنیت ملی بودند این چند کشور می‌گفتند که ما می‌خواهیم با شما صحبت کنیم. در آن زمان این مبحث مطرح بود که آن‌ها چه کاره هستند که این موضوع را مطرح می‌کنند؟ آن‌ها به ما می‌گفتند که مشکلات اساسی در فعالیت هسته‌ای شما وجود دارد و به خاطر همین موضوع این را مطرح می‌کنیم. ما یک عضو ان.پی.تی هستیم و با اختیار خود در این مناسبات قرار گرفته‌ایم و طبیعی است که یک حقوق و یک تکالیفی داریم که باید متوازن باشد و تمام بحث این است که ما قبول نمی‌کنیم که یک استثناء باشیم و این که حقوق کم‌تری داشته باشیم ولی تکالیف بیش‌تری.

جلیلی به چگونگی تدوین مدالیته و روندی که این موضوع طی کرد اشاره کرد و افزود: در مدالیته شش مسأله مد نظر بود و در واقع آژانس اعلام کرده بود که از نظر آن سازمان این شش مسأله مانده است که باید حل شود. ما نیز گفتیم یک بار برای همیشه هر چه مسأله هست بگویید که ما حل کنیم و بر اساس همین مدالیته در شش ماه این شش مسأله حل شد که البته عده‌ای می‌گویند در آن زمان بیانیه خوانده شد در حالی که این شش مسأله حل شد. آژانس در آن مقطع گفت که از نظر ما این شش مسأله حل شده است. چهار روز بعد غربی‌ها قطعنامه‌ای صادر کردند.

او در بخشی ازصحبت‌هایش در این زمینه گفت: در آن زمان آن‌ها وقتی دیدند این مسائل حل شده بار دیگر مسأله گفت‌وگو را مطرح کردند. ما نیز گفتیم که به ادعای خود شما ایران یک قدرت مهم در سطح منطقه است. ما دارای یک نگاهی هستیم و بر اساس همین نگاه و چارچوب با شما صحبت می‌کنیم و همین فرایند منجر به ارائه بسته پیشنهادی از سوی ما شد و این که هفت کشور بنشینند و در مورد موضوعات مشترک صحبت کنند که یکی از مباحث مشترک هسته‌ای بود . مثلا گفتیم شما نگران بمب اتم هستیم پس چرا خودتان خلع سلاح انجام نمی‌دهید؟ یکی دیگر از موضوعات، همکاری‌های صلح‌آمیز بود.

جلیلی ادامه داد: آن‌ها وقتی بسته پیشنهادی را مشاهده کردند به موضع انفعال روی آوردند و سپس توسط سولانا یک بسته پیشنهادی از طرف آن‌ها ارائه شد. ما در آن مقطع اعلام کردیم از گفت‌وگو نگران نیستیم و حاضریم بر روی مشترکات دو بسته صحبت کنیم و این بود که گفت‌وگوها شکل گرفت. در آن مقطع آمریکایی‌ها اول می گفتند چون ایران قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا نمی‌کند ما در مذاکرات شرکت نمی‌کنیم ولی اتفاقا سراسیمه در این مذاکرات شرکت کردند.

وی با اشاره به مذاکراتی که در این زمینه صورت گرفت و توافقی که دو طرف برای گفت‌وگو حول مسائل مشترک کردند، ادامه داد: در سال 88 سوخت 20 درصد راکتور تهران تمام شده بود. راکتوری که یکی از مصارف آن تامین دارو برای هزاران نفر بیمار بود. در آن مقطع که بحث بر روی گفت‌وگو در مورد مسائل مشترک بود ما اعلام کردیم که نیاز به سوخت 20 درصد داریم ولی بعضا با توجه به زیاده‌خواهی‌های آن‌ها احساس کردیم که آن‌ها دارند این نیاز را به عنوان یک اهرم فشار علیه ما استفاده می‌کنند. به همین بابت تصمیم بر این گرفته شد که سوخت در داخل کشور تولید شود و موضوعی که آن‌ها می‌خواستند تبدیل به یک اهرم فشار علیه ما بکنند برعکس شد و یک امکان برای ما ایجاد شد.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر این که طبق ان.پی.تی غنی‌سازی و داشتن چرخه سوخت حق هر کشوری است و محدودیتی در این ارتباط وجود ندارد، ادامه داد: البته دو شرط وجود دارد یکی این که این فعالیت‌ها زیر نظر آژانس باشد و از طرف دیگر کاربرد آن در راستای مصارف صلح آمیز باشد.

او به ارائه توضیحاتی درباره مذاکرات آلماتی 2 اشاره کرد و گفت: آن‌ها به ما گفتند که نیاز شما در ارتباط با سوخت 20 درصد تامین شد و دیگر آن را ادامه ندهید. ما گفتیم که این می‌تواند در چارچوب همکاری باشد نه این که شما برای ما تعیین تکلیف کنید. بلکه شما باید دشمنی‌ها و تحریم‌ها را بردارید و باید همکاری‌ها در این زمینه متقابل و متوازن باشد. آن‌ها به ما گفتند در ازای همکاری مثلا ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی شما را رفع می‌کنیم . قبل از نشست آلماتی، نشستی با صاحبان پتروشیمی برگزار کردیم و آن‌ها به ما گفتند که ما در همین منطقه خودمان به قدر کافی مشتری داریم و اگر شما می‌خواهید به ما کمک کنید کاری کنید که دولت جلوی صادرات ما را نگیرد.

جلیلی با تاکید بر این که در همکاری‌ها باید گام‌ها متوازن باشد، در بخشی از سخنان خود گفت: حق قابل گفت‌وگو نیست و ما در دفاع از حقوق خودمان جدی هستیم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار