کد خبر: 719940
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵
در نشست غيرعلني خانه ملت عنوان شد
نگراني به خاطر عبور از خطوط قرمز هسته‌اي در مذاكرات از جمله كاهش تعداد سانتريفيوژهاي فردو و امكان بازرسي از مراكز نظامي و دسترسي به دانشمندان هسته‌اي اين روزها به يكي از دغدغه‌هاي جدي در محافل نخبگي و دانشگاهي كشور تبديل شده است.
نگراني به خاطر عبور از خطوط قرمز هسته‌اي در مذاكرات از جمله كاهش تعداد سانتريفيوژهاي فردو و امكان بازرسي از مراكز نظامي و دسترسي به دانشمندان هسته‌اي اين روزها به يكي از دغدغه‌هاي جدي در محافل نخبگي و دانشگاهي كشور تبديل شده است.
نمايندگان مجلس نيز علاوه بر وظيفه نظارتي خود، روز گذشته به عنوان بخشي از نخبگان نگران جامعه، وزير و معاون دستگاه ديپلماسي را به جمع خود دعوت كردند تا در جلسه غيرعلني سؤالات و ابهامات خود را درباره مذاكرات هسته‌اي با ظريف و عراقچي در ميان بگذارند.
نماينده مردم تهران روز گذشته در گفت‌وگو با فارس در تشريح برخي جزئيات اين جلسه به نقل از رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس با دقت پروتكل الحاقي را بررسي مي‌كند و بدون اذن مجلس اجراي پروتكل الحاقي امكان قانوني ندارد.
كريمي‌قدوسي خاطرنشان كرد: لاريجاني بر اين نكته تأكيد كرد كه تيم مذاكره‌كننده بايد در هر مرحله از مذاكره گزارشي كتبي به نمايندگان ارائه كند و جزئياتي از روند مذاكرات را به صورت مكتوب در اختيار نمايندگان قرار دهد. وي افزود: از ديگر موضوعات مورد بحث در جلسه غيرعلني امروز پروتكل الحاقي بود كه رئيس مجلس گفت كه مجلس پروتكل الحاقي را حتماً با ديد باز بررسي خواهد كرد و بدون اذن مجلس اجراي پروتكل الحاقي امكان قانوني نخواهد داشت.  عضو كميسيون سياست خارجي مجلس همچنين به اظهارات عراقچي در اين جلسه اشاره كرد و گفت: معاون وزير امور خارجه گفت بازرسي‌ها از مراكز نظامي به صورت مديريت‌شده پذيرفته شده اما در خصوص دسترسي به دانشمندان هسته‌اي هنوز پاسخي به طرف مقابل داده نشده است.  كريمي‌قدوسي افزود:‌در اين جلسه سيدعباس عراقچي در گزارش خود عنوان كرد بازرسي از مراكز نظامي در پروتكل الحاقي پذيرفته شده، اما اين بازرسي مديريت شده است و مديريت آن با جديت انجام مي‌شود. وي افزود: معاون وزير خارجه ادامه داد كه در يكي از جلسات ليست تعدادي از دانشمندان هسته‌اي كشورمان از طرف مقابل به ما داده شده و از ما خواسته‌اند تا با اين دانشمندان مذاكره و مصاحبه داشته باشند. عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: بازرسي از مراكز نظامي و دسترسي به دانشمندان هسته‌اي در چارچوب (PMD) است و اين همان برنامه نظامي ادعاي طرف غربي است كه ادعا دارد ايران اين برنامه نظامي را داشته و معتقدند كه براي راستي‌آزمايي از سوي ايران به مراكز و دانشمندان دسترسي پيدا كنند. كريمي‌قدوسي خاطرنشان كرد: عراقچي افزود بازرسي از مراكز نظامي از سوي ما پذيرفته شده، اما در خصوص دسترسي به دانشمندان هسته‌اي اگرچه ليست اسامي دانشمندان از سوي طرف مقابل به ما داده شده، اما ما نپذيرفته‌ايم كه آنها بتوانند به دانشمندان ما دسترسي داشته باشند.  وي افزود: درمورد لغو تحريم‌ها نيز عراقچي اظهار داشت كه لغو تحريم‌ها در بخش اقتصادي در حال بحث است تا طرف مقابل با زيرساخت تحريم‌ها را با صدور يك سند بردارد و اعلام كند كه اگر ايران به تعهدات خود عمل كند، ما تحريم‌ها را برمي‌داريم و بعد از آنكه ما به تعهدات خود عمل كرديم، آنها تحريم‌ها را تعليق مي‌كنند.

    كاهش سانتريفيوژهاي فردو صحت ندارد

بهروز نعمتي، سخنگوي هيئت رئيسه مجلس نيز روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران با بيان اينكه در جلسه غيرعلني، وزير امور خارجه مهم‌ترين مسائل مطرح شده در بيانيه لوزان را براي نمايندگان تشريح كرد، گفت: دكتر لاريجاني با توجه به تجربه خود موضوع حمايت از مذاكرات را مطرح كرد، البته ايشان تأكيد كرد كه بايد خواسته‌هاي ملت و نظام نيز در مذاكرات دنبال شود.
به گزارش خبرگزاري خانه ملت، نعمتي به جلسه سنگين دو ساعته با حضور محمدجواد ظريف و عباس عراقچي اشاره كرد و گفت: در اين جلسه وزير امور خارجه مهم‌ترين مسائل مطرح شده در بيانيه لوزان را براي نمايندگان تشريح كرد. سخنگوي هيئت رئيسه مجلس افزود: همچنين عباس عراقچي، عضو تيم مذاكره‌كننده به صورت مبسوط درباره مذاكرات اخير و دغدغه‌هاي رهبري مسائلي را مطرح كرد. وي ادامه داد: همچنين در ادامه اين جلسه غيرعلني چهار نفر از نمايندگان سؤالاتي را در خصوص نحوه لغو تحريم‌ها، بازرسي از فردو و مجموعه تأسيسات هسته‌اي مطرح كردند كه به اين سؤالات نيز پاسخ داده شد. نعمتي افزود: وزير امور خارجه در ادامه در پاسخ به تذكر يكي از نمايندگان در مورد اظهارات ضدونقيض مقامات امريكايي گفت كه امريكايي‌ها 30 سال است كه با روش چماق و هويج خودشان را عرضه كرده‌اند و ما قول مي‌دهيم كه از دستاوردهاي هسته‌اي به خوبي دفاع كنيم. وي گفت: مجلس به‌عنوان دستگاه ناظر بايد از همه امور اطلاع داشته باشد و نمايندگان نبايد احساسي عمل كنند.  نعمتي همچنين در خصوص فضاي حاكم بر جلسه گفت: در جلسه امروز (ديروز) جو خوب و صميمي برقرار بود و هيچ نوع درگيري لفظي وجود نداشت. سخنگوي هيئت رئيسه مجلس همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا در مورد دبه كردن امريكا هم نمايندگان سؤالاتي مطرح كردند، گفت: چون جلسه غيرعلني بود، نمي‌توان راجع به آن توضيح داد، اما وزير امور خارجه در اين‌باره مسائلي را مطرح كرد. وي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا كاهش سانتريفيوژهاي فردو به 350 عدد صحت دارد، گفت: سانتريفيوژهاي فردو به همان تعداد هزار و 44 عدد باقي خواهد ماند و كاهش آن صحت ندارد.  عراقچي روز گذشته در صفحه اينستاگرام خود بدون هيچ توضيحي نوشت: كريمي قدوسي و خبرگزاري فارس را به خدا واگذار مي‌كنم!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار