کد خبر: 719934
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲
ژنرال جان كمپ بل: داعش در حال عضو‌گيري در افغانستان است
فرمانده نيروهاي ناتو در افغانستان مي‌گويد گروه تروريستي داعش سرگرم جذب نيرو در افغانستان است ولي تا كنون عملياتي در اين كشور شروع نكرده است. برخي ناظران حدس مي‌زنند سرباز‌گيري داعش زمينه‌اي براي جنگ نيابتي در مرزهاي ايران است.
فرمانده نيروهاي ناتو در افغانستان مي‌گويد گروه تروريستي داعش سرگرم جذب نيرو در افغانستان است ولي تا كنون عملياتي در اين كشور شروع نكرده است. برخي ناظران حدس مي‌زنند سرباز‌گيري داعش زمينه‌اي براي جنگ نيابتي در مرزهاي ايران است.
به گزارش «جوان» به نقل از بي‌بي سي، ژنرال جورج كمپ بل به خبرگزاري آسوشيتد پرس گفته كه افراد زيادي از گروه طالبان از رهبر خود ملا عمر سرخورده شده و به داعش پيوسته‌اند. در يكي از ويدئوهايي كه گروه داعش منتشر كرده، شماري از افراد طالبان افغان و پاكستاني ديده مي‌شوند كه با ابوبكر بغدادي، رهبر داعش بيعت مي‌كنند. ژنرال كمپ‌بل مي‌گويد: طالبان زيادي هستند كه از ملاعمر ناراضي شده‌اند. آنها كجا مي‌روند؟ اين را فرصتي مي‌بينند تا شايد به منابع بيشتري دست بيابند و اين است كه با داعش بيعت كرده‌اند. ما مانع گسترش بيشترشان مي‌شويم تا وضعيت مانند سوريه و عراق نشود، البته فرمانده امريكايي معتقد است طالبان و داعش با هم سازگاري ندارند و درگير جنگ با يكديگر هستند. جمال الدين بدر والي پيشين نورستان در گفت و گو با VOAمي گويد كه عناصر گروه دولت اسلامي در برخي ولسؤالي‌هاي هلمند، برخي ولسؤالي‌هاي فراه، برخي ولسؤالي‌هاي كه در بدخشان موقعيت دارند مثل وردوج و بعضي ولسؤالي‌ها در ولايت زابل حضور پيدا كرده‌اند. پيش‌تر نيز گزارش هايي غير رسمي از سرباز‌گيري داعش در افغانستان منتشر شده بود ولي اين براي اولين بار است كه يك مقام ناتو در اين سطح عضو‌گيري داعش راتأييد مي‌كند. يك منبع امنيتي كه از نزديك در جريان اوضاع عراق و سوريه قرار دارد، معتقد است وقتي يك مقام ناتو مي‌گويد داعش در حال گرفتن نيرو در افغانستان است، ترجمه اين موضع‌گيري به زبان امنيتي، سناريويي شبيه عراق در افغانستان است؛ موضوعي كه به گفته او، هدف نهايي آن مي‌تواند تلاش براي درگير كردن ايران در جنگ نيابتي فرسايشي در مرزها باشد.  با وجود اين، ناظران معتقدند سطح چالش آفريني داعش در افغانستان به اين بستگي دارد كه اين گروه تروريستي بتواند نفوذ خود را در مقابل طالبان در افغانستان گسترش بدهد. پيش از اين، عبدالقادر واحدي مشهور به ابو ابراهيم خراساني سخنگوي پيشين داعش در افغانستان به سايت افغان طلوع نيوز گفته است هدف داعش در افغانستان از ميان برداشتن طالبان در اين كشور بود.  برخي منابع افغان، سفر اخير هيئت طالبان به تهران را نيز در چارچوب تلاش طالبان براي جلب حمايت ايران بري مقابله با داعش ارزيابي كرده‌اند. ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي «امارت اسلامي»  افغانستان گفته سفر هيئت سياسي طالبان به ايران «ديداري معمول» بوده كه در چارچوب سفرهاي اين گروه به كشورهاي مختلف صورت گرفته‌ ولي وحيد مژده، از ديپلمات‌هاي پيشين طالبان، گفته كه طالبان در سفر به‌تهران درباره نگراني از فعاليت‌هاي داعش سابق در مرزهاي شرقي ايران گفت‌وگو كرده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
0
0
خوبه مسؤلین نیم نگاهی هم به این ۲ میلیون افغانی داخل کشور داشته باشند...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار