کد خبر: 719915
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
گفت‌وگوي «جوان» با «نادر برهاني‌مرند» داور بخش صحنه‌اي جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
داور بخش صحنه‌اي هجدهمين جشنواره تئاتر فتح معتقد است كه خرمشهر و آبادان از نظر سالن‌هاي تئاتري بسيار فقير هستند.
سپيده آماده
داور بخش صحنه‌اي هجدهمين جشنواره تئاتر فتح معتقد است كه خرمشهر و آبادان از نظر سالن‌هاي تئاتري بسيار فقير هستند.
نادر برهاني‌مرند در گفت‌وگوي اختصاصي با «جوان»، ضمن اعلام اين مسئله گفت: من پيش از اين تصور مي‌كردم شهر خرمشهر به دليل اينكه جايگاه بلندي در زمينه ادبيات و هنر مقاومت دارد، بايد امكانات گسترده‌اي در اين خصوص داشته باشد، اما پس از سفر به اين شهر ديدم متأسفانه در زمينه امكانات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري فرهنگ و هنر نسبت به شهرهاي ديگر بسيار فقير است. وي در خصوص آثار هجدهمين دوره جشنواره تئاتر فتح خرمشهر گفت: آثاري كه در اين جشنواره حضور دارند همان مشكلاتي را دارند كه به طور كلي در نمايشنامه‌نويسي و نگاه كارگرداني در تئاتر ما وجود دارد، مخصوصاً اينكه اغلب گروه‌ها از شهرستان‌‌ها هستند و با نوعي نگاه خاص به جنگ و دفاع مقدس آمده‌اند. به نظر من مشكل ما در آثار دفاع مقدسي نگاه مؤلف و كليشه‌اي است كه از نوعي سفارشي‌كاري مي‌آيد. تا زماني كه اين نگاه وجود دارد و تفاسير شخصي به اين حوزه ورود نكرده است، اتفاق بزرگي در اين حوزه نمي‌افتد.
اين كارگردان تئاتر ادامه داد: در حوزه سينما، شعر و قصه زماني اين اتفاق ناب مي‌افتد كه از اين نگاه كليشه‌اي دور شويم و تفاسير، تفاسير شخصي شوند. برهاني‌مرند در خصوص راه‌حل گذار آثار دفاع مقدسي از شعارزدگي بيان كرد: راه‌حل اين است كه نگاه ما انساني و بدون ترس از اتفاق‌هاي بد باشد. هر زماني كه ما جوشش دروني در حوزه دفاع مقدس و جنگ داشتيم درخشش هنري داشته‌ايم، از سوي ديگر بايد تكنيك‌هاي متفاوت‌تري را در حوزه نمايشنامه‌نويسي و كارگرداني به كار بگيريم، متأسفانه تكنيك‌هاي ما هم در اين حوزه تكنيك‌هايي قديمي هستند.
داور بخش صحنه‌اي هجدهمين جشنواره تئاتر فتح خرمشهر با اشاره به اينكه در كشور ما جشنواره‌ها برگزار مي‌شوند، تنها براي اينكه برگزار شده باشند، ادامه داد: متأسفانه برگزاري جشنواره‌ها مانند يك حس تكليف است و با وجود تمام تلاش‌هاي بي‌دريغ هنرمندان تئاتري خرمشهر، باز هم آن تأثيرگذاري كه بايد، اتفاق نمي‌افتد. وي در خصوص اشاعه مفهوم مقاومت در ميان نسل جديد بيان داشت: من اعتقاد دارم نسل جديد به اندازه‌اي متعهد است كه با جان و دل با مفاهيم مقاومت و دفاع مقدس ارتباط برقرار مي‌كند، مگر مي‌شود يك انسان محقق، واقعيتي متعلق به هشت سال از بهترين سال‌هاي تاريخ معاصر خود را ناديده بگيرد يا راجع به آدم‌هاي آن دوره تحقيق نكند، ما بايد اطلاعات را به درستي بشكافيم و نگذاريم زير خاك دفن شوند، پس از آن جوانان خودشان سراغ اين مفاهيم مي‌آيند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار