کد خبر: 719875
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر؛
رونمایی از هشت عنوان کتاب تازه های نشر موزه با حضور جمعی از اهالی نشر ، مدیرعامل باغ موزه و پدیدآورندگان این آثار امروز در تالار هویزه ی باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
 به گزارش روابط عمومی موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت؛ رونمایی از هشت عنوان کتاب تازه های نشر موزه  با حضور جمعی از اهالی نشر ، مدیرعامل باغ موزه و پدیدآورندگان این آثار امروز در تالار هویزه ی باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم سردار خضرایی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت سالروز آزاد سازی خرمشهر با اشاره به اهداف باغ موزه اظهار کرد: یکی از اهداف باغ موزه، ترویج فرهنگ دفاع مقدس است و امروز به لطف خدا این امکان فراهم شده که افراد با حضور در این محل با این فرهنگ آشنا شوند و موزه ی دفاع مقدس نیز برای ارائه کارکردهای دفاع مقدس به مخاطبان داخلی و خارجی از هر وسیله ی منطقی استفاده خواهد کرد.

وی به شکل گیری کتابخانه شهید سوداگر اشاره کرد و گفت: این کتابخانه امروز به عنوان جامع ترین کتابخانه دفاع مقدس شناخته می شود که سعی شده در آن، تلاش رزمندگان به ثبت برسد. هم چنین در باغ موزه جلسات تطبیق اطلاعات و احصا تاریخ شفاهی برگزار می شود که اطلاعات آن در بانک داده گردآوری شده است.

مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس بیان کرد: این بانک داده ها جامع ترین بانک اطلاعاتی است که نویسندگان، فیلمنامه نویسان و پژوهشگران با مراجعه به آن اطلاعات خود را کسب می‌کنند.

وی افزود: جلسات تاریخ شفاهی در این مجموعه راه اندازی شده است و اطلاعاتی از دوران دفاع مقدس در آن ذخیره می شود.

وی گفت: از این پس پدیدآورندگان آثار ، هنرمندان و محققان می توانند از یک میلیون و 250 هزار قطعه عکس ، 9 هزار ساعت فیلم ، 20 هزار ساعت صوت و صدها هزار سند استفاده کنند

وی افزود: از این پس قصد داریم آثاری را در حوزه دفاع مقدس منتشر کنیم تا یاد و خاطره این دوران در اذهان زنده بماند.

در ادامه ی مراسم سردار احمد غلامپور از فرماندهان ارشد دفاع مقدس با اشاره به روند آزادسازی خرمشهر گفت: 33 سال پیش در مرحله ی چهارم عملیات بیت المقدس توانستیم خرمشهر را آزاد کنیم که عظمت و بزرگی آن زمانی نمایان می شود که بدانیم رژیم بعث در ابتدای هجوم سراسری خود به مرزهای ما چه اهدافی در سر داشت.

نویسنده ی کتاب "بررسی زمینه ها و عوامل تهاجم نظامی عراق" ادامه داد: ارتش بعث دو سال قبل از آزادسازی خرمشهر با 30 هزار نیروی پیاده و تجهیزات زرهی و نظامی خود وارد خرمشهر شد.

وی افزود: صدام آنقدر به دژ مستحکم خرمشهر اعتماد داشت که به رزمندگان ما گفته بود اگر خرمشهر را آزاد کنید کلید بصره را به شما می دهم اما ما توانستیم ظرف کمتر از چند ساعت خرمشهر با آن دژ دفاعی مستحکم را آزاد کنیم و 19 هزار اسیر هم از دشمن بگیریم.

غلامپور گفت: بعد از این عملیات عراق از منظر هدف گذاری شکست خودش را قبول کرد و حتی از بسیاری از مناطق اشغال شده عقب نشینی کرد.

در این مراسم همچنین علی اصغر سلطانیه پدیدآورنده کتاب بمباران نیروگاه اتمی بوشهر و نماینده سابق ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به ذکر خاطراتی از دوران دفاع مقدس پرداخت.

در پایان مراسم از تعدادی پدیدآورندگان آثار با اهداء لوح تقدیر بعمل آمد.

گفتنی است در این مراسم از کتابهای بررسی زمینه ها و عوامل تهاجم نظامی عراق به قلم سردار احمد غلامپور ، مثلثهای مستأصل به قلم محبوبه زارع ، حاجت روا به قلم طیبه فرینانی ، چشمان فرمانده به قلم سید تقی شکری ، بمباران نیروگاه اتمی بوشهر به قلم علی اصغر سلطانیه ، رد پای ستاره و داماد اروند به قلم ابوالقاسم علیزاده و زندگی نامه اَم کاکا به قلم مرضیه نظرلو رونمایی شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار