کد خبر: 719734
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷
مصطفي شاه‌كرمي

فيلم سينمايي «ناهيد» به عنوان تنها نماينده كشورمان در جشنواره كن فرانسه حضور دارد. به‌رغم اظهارات مسئولان وزارت ارشاد مبني بر اينكه فيلم «ناهيد» از جانب دولت به عنوان نماينده رسمي كشورمان به جشنواره كن معرفي نشده، اما رسانه‌هاي غربي و منطقه‌اي كه در آنجا حضور دارند اين فيلم را به عنوان نماينده سينماي ايران كه بخشي از واقعيات جامعه كشورمان را نشان مي‌دهد، مي‌شناسند.
شاهد اين مدعا اظهارات بدون دليل خبرنگار العربيه و همچنين صحبت‌هاي «آيدا پناهنده» كارگردان اين فيلم است. پناهنده در اظهاراتي عجيب و دروغپردازانه گفته است: «زنان در ايران به دنبال تغيير قانون‌هاي بسياري هستند كه به زن حق زندگي طبيعي نمي‌دهد، كما اينكه اجازه اعتراض نمي‌دهند.‌[ !] ما از طريق اين فيلم‌ها توانسته‌ايم تغييراتي ايجاد كنيم اما اين كافي نيست بلكه بايد قانون زنان در ايران تغيير كند و بايد اين قانون به تصميم زن به طلاق يا نگهداري فرزندان احترام بگذارد.»
پناهنده در حالي به مسئله حق طلاق اشاره كرده كه نه‌تنها نشان‌دهنده عدم اطلاع او از قوانين است بلكه خانم‌ها طبق پيش‌بيني قانون مي‌توانند حق طلاق را به عنوان «شروط ضمن عقد» پيش از جاري شدن صيغه عقد، از همسرش مطالبه كنند. دروغ ديگري كه كارگردان فيلم ناهيد در اين مصاحبه عنوان كرده، اشاره به تغييراتي است كه وي و ديگران به لطف توليد و ساخت چنين فيلم‌هايي توانسته‌اند در قانون و مشخصاً حقوق زنان انجام بدهند! پناهنده در حالي به تغييرات صورت گرفته اشاره‌اي ندارد كه همين فيلم «ناهيد» را با همه سياه‌نمايي‌هايش، بدون كمترين محدوديتي در كشوري ساخته كه امروز وي مدعي است «به زن حق زندگي طبيعي نمي‌دهد» و از فعاليت و آزادي زنان در آن جلوگيري شده است!
از سوي ديگر خبرنگار العربيه با سوءاستفاده از حرف‌هاي غيرواقعي و كذب پناهنده درباره قوانين كشورمان بدون كمترين اشاره‌اي به اوضاع اسفبار و رقت‌انگيز زنان در كشوري مثل عربستان كه حتي از ابتدايي‌ترين حقوق مسلم از جمله رأي دادن محروم هستند، موضوع حقوق زنان و بحث حضانت فرزندان را مورد هجمه و تخطئه قرار داده است. نكته جالب‌تر اينكه خبرنگار رسانه‌اي كه كشور متبوعش به دليل عصبيت‌هاي جاهلي و نگاه متحجرانه حتي حق رانندگي و ديگر حقوق بديهي انساني را به زنانش نمي‌دهد، با گفتن اينكه «فضاي خاكستري فيلم ما را به واقعيت زن ايراني نزديك مي‌كند[ !] واقعيت سياه و سفيدي كه ناهيد در آن زندگي مي‌كند» سعي دارد از عدم اطلاع و آگاهي اين فيلمساز زن ايراني از قوانين كشور، نهايت بهره را ببرد و نسبت به كشورمان عقده‌گشايي كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار