کد خبر: 719530
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸

آموزش ، بهداشت ، صنعت و تولید ، بانکداری ، خدمات و حتی نحوه گذران اوقات و فراغت و سرگرمی ها ، همه تحت الشعاع آثار و تبعات این تکنولوژی قرار گرفته اند .

بطور طبیعی روابط عمومی نیز به عنوان یک رسانه اجتماعی دستخوش این تغییرات قرار گرفته و با اینکه با استفاده از این تکنولوژها به عنوان یکی از محورهای اصلی در تغییرات محسوب می شود .

روابط عمومی در ایران دچار عقب ماندگی ساختاری است و ساختار روابط عمومی دستگاههای اجرایی طی چند سال گذشته از حیث کارکرد ضعیف بوده است و در حال حاضر نیز این معضل جدی گریبان گیر روابط عمومی هاست ، مضاف بر این که نگرش مسوولین و مدیران روابط عمومی بیشتر تبلیغی است که باعث عقب ماندگی در این بخش شده است .

در زمینه های توسعه نیافتگی روابط عمومی نگرش مدیران سازمانها از یک طرف و مدیران روابط عمومی از طرف دیگر مهم است و عدم درک وجود ذهنی و فلسفی روابط عمومی و روزمرگی از علل اصلی عقب ماندگی روابط عمومی است .

روابط عمومی در جامعه ما دچار عقب ماندگی و عدم رشد است . به بیان دیگر چه از لحاظ امکانات سخت افزاری و چه از بعد امکانات نرم افزاری همگام با کشورهای پیشرفته حرکت نکرده ایم ، ضمن آنکه یکی از این علل عقب ماندگی روابط عمومی که در جامعه شناسی هم مفصلا به آن پرداخته می شود بحث کارکرد گرایی و عملگرایی است . به قول شیخ اجل سعدی ( دو صد گفته چون نیم کردار است نیست ) یا اینکه ( به عمل کار برآید ، به سخندانی نیست ) بنابر این آنچه در عرصه فعالیت روابط عمومی قابل اندازه گیری و رصد می باشد تاثیر و تاثر فعالیت و عملکرد روابط عمومی در رشد توسعه جامعه و رضایتمندی مردم است نه بوق و کرنا شدن برای مدیران . مانع دیگر که باعث می شود روابط عمومی روی ریل پیشرفت قرار نگیرد را میتوان عمل غیر حرفه ای دانست و حرفه ای عمل کردن یکی از عناصر و مولفه های اصلی تعالی روابط عمومی است .

بنابراین باید به لحاظ آمادگی فکری به این جمع بندی برسیم که حرکت در مسیر توسعه نیازمند تغییر در فکر و ایجاد یک شخصیت جدید و بازخو.انی و بازمهندسی روابط عمومی هاست . باید بتوانیم روابط عمومی را از پایه تشریفاتی خارج کنیم و با استفاده از ابزار و سازو کار جدید به سمت کار هنری ، خلاق ، با نشاط و کاملا متضمن درک موقعیت ، سوق دهیم و با توانمندسازی روابط عمومی امکان معرفی مزیت های رقابتی سازمان را به عنوان یکی از وظایف اصلی در حوزه روابط عمومی تقویت کرده و زمینه ارتقای نقش روابط عمومی را در عرصه تقویت مخاطب یابی داخلی و بین الملل فراهیم سازیم .

در مورد پیش نیاز دوم برای جبران عقب ماندگی روابط عمومی و حرکت آن در مسیر رشد و توسعه آمادگی مدیران تصمیم گیرو ارشد برای پرداخت هزینه های توسعه عامل مهمی است . به عبارت دیگر ، قرار گرفتن خواست توسعه در اولویت اصلی جامعه روابط عمومی باید همزمان با آمادگی مدیران عالی در پرداخت هزینه های نیل به این هدف مد نظر قرار گیرد ، در واقع تدوین برنامه اصولی و جامع در راستای رشد و توسعه روابط عمومی و در کنار آن پیش بینی بودجه لازم و تامین منابع مورد نیاز در جهت تحقق برنامه های مصوب توام با اعمال نظارت و کنترل صحیح در اجرای برنامه های توسعه ای گام مهم بعدی در این عرصه می باشد . اما باید به عنوان تاکید این نکته را متذکر شد که برنامه ریزی در این زمینه باید آگاهانه و با هدف ایجاد تحولات لازم برای رشد و تعالی روابط عمومی باشد .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر