کد خبر: 719376
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
اسماعيل محمدي
منابع ايراني گفته‌اند هيئت سياسي طالبان افغانستان به‌رهبري «طيب‌آغا» به ايران سفر كرده است. اين هيئت متشكل از اعضاي دفتر سياسي طالبان افغانستان در قطر، روز سه‌شنبه وارد تهران شد. رهبري هيئت سياسي طالبان افغانستان در اين سفر به‌عهده «طيب‌ آغا» مسئول دفتر سياسي طالبان در قطر مي‌باشد. هيئت سياسي طالبان افغانستان در سفر به تهران با مقامات امنيتي جمهوري اسلامي ايران ديدار و پيرامون مسائل منطقه‌اي به‌ويژه مسائل جهان اسلام و همچنين مسائل مربوط به مهاجران به بحث و تبادل نظر پرداختند.
هيئت سياسي طالبان افغانستان پيش از اين نيز دو مرتبه به‌منظور ديدار با مقامات امنيتي جمهوري اسلامي ايران و همچنين شركت در كنفرانس بين‌المللي بيداري اسلامي به ايران سفر كرده بودند. طالبان افغانستان پيش از اين اعلام كرده بودند هدف آنها از ايجاد دفتر سياسي در قطر ارتباط با ساير كشورهاي جهان است، به همين منظور از زمان ايجاد اين دفتر اعضاي آن سفرهاي متعددي به ساير كشورها از جمله چين، استراليا، آلمان، ژاپن و برخي ديگر از كشورها داشته‌اند.
واقعيت اين است كه به دلايل مختلف هم طالبان و هم دولت وحدت ملي افغانستان، بيش از گذشته به مصالحه با يكديگر نزديك شده‌اند و در اين ميان تلاش‌هاي اشرف‌غني رئيس‌جمهور جديد افغانستان بسيار مؤثر بوده است. فارغ از اينكه بازيگران دخيل در مذاكرات صلح به چه ميزان صداقت دارند، اما آنچه به‌طور آشكارا مطرح مي‌شود اينكه هم دولت افغانستان و هم طالبان افغان به عنوان دو طرف درگير و هم حاميان منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي هر دو طرف، سعي مي‌كنند به هر نحوي كه شده پرونده طالبان را پايان بخشند. هر چند چنين طرحي خود ممكن است چندسالي طول بكشد، اما مشاركت دادن طالبان در ساختار قدرت در افغانستان و كشاندن آنان از بخش نظامي به حوزه سياسي، يك طرح راهبردي است. با توجه به چنين نگاهي، اشرف غني احمدزي رئيس دولت وحدت ملي ابتدا به پاكستان، چين و عربستان سعودي رفت تا آنان را راغب به ميانجي‌گري در پروسه صلح كند و شايد به همين جهت معرفي كابينه نيز با تعلل روبه‌رو شد يا بخشي از بدنه دولت يعني جناح دكتر عبدالله نسبت به صلح با طالبان به هر قيمتي مخالفت كردند.
به هر حال طي سال‌هاي گذشته چندين نشست بين‌المللي، منطقه‌اي يا سه‌جانبه و چهارجانبه و در اغلب كشورهاي اروپايي و آسيايي به اسم مذاكرات صلح با طالبان برقرار شده و در اين ميان سفر هيئتي از طالبان به ايران و احتمالاً اخذ ديدگاه‌هاي مسئولان كشورمان، يك امر طبيعي است و اينطور نيست كه با آمدن نمايندگاني از طالبان، ديدگاه‌هاي منفي نظير حمايت ايران از طالبان و مطالبي اينگونه بزرگنمايي شود. به طور حتم نمايندگان وابسته به طالبان يا معتقد به اين جريان در سفرهاي خود يا شركت در كنفرانس‌ها و نشست‌ها به دنبال آن هستند كه ديدگاه‌ها و عقايد خود را آنطور كه هست ارائه كنند و نه آنگونه كه برخي كشورهاي منطقه‌اي و امريكايي ارائه مي‌كنند و عمدتاً از طالبان به عنوان ابزار بهره‌برداري مي‌كنند و اكنون نيز با توجه به شرايط امنيتي منطقه به دنبال رسوخ دادن و گسترش دامنه تروريسم به اسم داعش در افغانستان هستند.  به‌طور كلي بايد گفت سفر نمايندگاني از طالبان چه تأييد يا تكذيب شود، پروسه‌اي است كه از سوي طالبان و گاه با اطلاع و هماهنگي مقامات افغانستان با كشورهاي منطقه نظير قطر، پاكستان يا ايران و... صورت مي‌گيرد و به‌طور يقين همكاري‌هاي منطقه‌اي در خصوص حمايت از پروسه صلح واقعي با طالبان به نفع همه كشورهاي منطقه خواهد بود، به شرطي كه طالبان به حقوق بشر، دموكراسي، احترام به زنان يا هر خط قرمزي كه دولت افغانستان مطرح مي‌كند پايبند باشد. هر چند براي برقراري صلح و آشتي با طالبان، راه دشواري در پيش است و همچنان بخشي از نيروهاي خارجي از افغانستان خارج نشده‌اند، به هر حال بايد منتظر تحولات آينده افغانستان و رويكرد بازيگران آن باشيم، شايد كه ديدارها و گفت‌وگوهاي طالبان با دولت وحدت ملي و بازيگران منطقه‌اي به ويژه ايران مؤثر واقع شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
عزيزي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
0
1
هر عمامه به سر كه طالبان نيست اخوي ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
0
1
طالبان همه افغانستان رو مي‌خواهد با هماهنگي پاكستان و عربستان.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
0
1
مذاکرات ایران و طالبان در رابطه با داعش بوده است نه ايجاد صلح در افغانستان.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار