کد خبر: 719371
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
سخنگوي كاخ سفيد: آزادسازي الرمادي حمايت ائتلاف را هم دارد
در شرايطي كه نيروهاي مردمي عراق خود را براي نبرد با داعش در الرمادي آماده مي‌كنند، كاخ سفيد گفته كه ائتلاف بين‌المللي ضد‌داعش نيز از حضور اين نيروها حمايت مي‌كند ولي اين گمان هم وجود دارد كه امريكا قصد دارد به بهانه مبارزه با تروريست‌ها عشاير سني عراق را مسلح كند.
در شرايطي كه نيروهاي مردمي عراق خود را براي نبرد با داعش در الرمادي آماده مي‌كنند، كاخ سفيد گفته كه ائتلاف بين‌المللي ضد‌داعش نيز از حضور اين نيروها حمايت مي‌كند ولي اين گمان هم وجود دارد كه امريكا قصد دارد به بهانه مبارزه با تروريست‌ها عشاير سني عراق را مسلح كند.
به گزارش «جوان»، امريكا و برخي گروه‌هاي سياسي داخل عراق فكر مي‌كردند بدون نيروهاي «حشد الشعبي» مي‌توانند تروريست‌هاي داعش را در استان الانبار شكست دهند اما سقوط شهر الرمادي، مركز الانبار به دست تكفيري‌ها سرانجام امريكا و گروه‌هاي سياسي را متقاعد كرد كه بايد براي مقابله با داعش از نيروهاي حشد الشعبي (نيروهاي بسيج مردمي) كمك بگيرند. شمار زيادي از نيروهاي داوطلب مردمي مبارزه با داعش از روز دوشنبه به دستور حيدر العبادي، نخست وزير عراق در بخش شرقي الرمادي مستقر شده‌اند و منتظر آغاز عمليات آزادسازي الرمادي هستند و تا شروع عمليات بزرگ آزادي الانبار، عمليات شناسايي مواضع داعش و طراحي نقشه‌هاي حمله به اين مواضع را انجام مي‌دهند. جاش ارنست، سخنگوي كاخ‌سفيد روز چهارشنبه با اعلام حمايت امريكا از حضور نيروهاي مردمي در الانبار گفت: «اين حمله براي آزادسازي است و حمايت ائتلاف را هم دارد.» به گزارش فارس، ارنست گفت: «نيروهاي مردمي از شبه‌نظاميان و داوطلبان شيعه، داوطلبان سني و نيروهاي قبايل تشكيل شده و اين راهبرد نخست‌وزير العبادي براي تشكيل نيرويي از فرقه‌هاي مختلف براي دفاع از كشور بوده است.» وي افزود: «نخست‌وزير حتي با بزرگان استان الانبار هم مذاكره كرده و موافقت آنها را با يورش نيروهاي مردمي، كسب كرده است.» ارنست گفت: «اين نيروها در تكريت هم حضور داشتند و با الگوگيري از همان عمليات، مسئولند كه در فعاليت نظامي خود تحت دستور دولت باشند.» اين درحالي است كه «جف راتكه» سخنگوي وزارت خارجه امريكا روز سه شنبه به صراحت بر مخالفت امريكا با نيروهاي بسيج مردمي شيعه عراق مهر تأييد زده و گفته بود: «امريكا شبه‌نظاميان شيعه را نه آموزش مي‌دهد و نه از آنها حمايت نظامي مي‌كند.» تمكين امريكا به قدرت نيروهاي مردمي در الانبار درحالي است كه اين گروه‌ها در آزادسازي تكريت نقش مهمي داشتند. اكنون نيروهاي مقاومت مردمي به دژ مستحكمي براي حمايت از عراق در برابر تروريست‌ها تبديل شده‌اند و ورود اين نيروها به هر ميدان نبردي با تكفيري‌ها، قطعاً معادلات را به‌نفع ملت عراق تغيير مي‌دهد.

  حمله به الانبار از 8 محور

شمارش معكوس براي آغازعمليات آزادسازي الانبار شروع شده و نيروهاي مردمي قصد دارند از محورهاي مختلف به تروريست‌ها حمله كنند. باسم السلامي، فرمانده سازمان بدر عراق يكي از گروه‌هاي زيرمجموعه نيروهاي بسيج مردمي عراق روز چهارشنبه در يك كنفرانس خبري گفت: «نيروهاي امنيتي و بسيج مردمي عراق از هشت محور به الانبار حمله خواهند كرد و داعش زماني كه شنيد نيروهاي داوطلب در راه الانبار است، دچار وحشت شد.» وي با اشاره به اينكه نيروهاي مسلح عراقي بر بيش از 80 درصد منطقه «الكرمه» در استان الانبار سيطره يافته‌اند و داعش در اين منطقه با شنيدن ورود نيروهاي بسيج مردمي، آغاز به شكست و فرار كرد، افزود: «الكرمه در واقع زره محافظ فلوجه است. پس از آزادي كامل الكرمه، فلوجه كاملاً در تيررس نيروهاي امنيتي و بسيج مردمي خواهد بود. سپس از الكرمه به استان الانبار از دو محور حمله مي‌كنيم.» همچنين نيروهاي امنيتي عراق تانك‌ها و توپ‌هاي ارتش را در اطراف شهر «الرمادي» مستقر كردند. همزمان با اين اقدام، پليس و ارتش عراق از مردم الرمادي خواست تا به نبرد با داعش بپيوندند. هادي العامري، دبير كل سازمان بدر وارد الانبار شده تا شخصاً اوضاع امنيتي اين استان را زيرنظر بگيرد. حضور العامري در رأس نيروهاي عراقي اهميت موضوع را نشان مي‌دهد.
روزنامه ديلي‌تلگراف روز سه‌شنبه در گزارشي پيرامون وضعيت شهر الرمادي و تلاش دولت عراق براي بازپس‌گيري اين شهر نوشته است: بدون كمك تهران امكان‌ آزادسازي اين شهر وجود ندارد. نيروهاي عراقي با كمك سردار سليماني فرمانده سپاه قدس ايران توانستند برخي شهرهاي استراتژيك عراق از جمله تكريت و جرف الصخر را آزاد كنند. اين روزنامه همچنين نوشت: بخش اعظم نيروهايي كه امنيت شهر الرمادي؛ شهري كه در مركز منطقه‌اي تحت كنترل داعش قرار دارد، را تأمين مي‌كردند، نيروهاي آموزش‌ديده توسط امريكا بودند. روزنامه انگليسي «اينديپندنت» نيز در سرمقاله روز چهارشنبه خود نوشت: سقوط شهر الرمادي به دست داعش، بيانگر شكست سياست امريكا در عراق است.

  امريكا عشاير را مسلح مي‌كند

در حالي كه ارتش عراق استراتژي جديدي را براي مقابله با داعش در شهر الرمادي در پيش گرفته، باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا در نشستي با مشاوران ارشد امنيتي حمايت خود از دولت عراق و نيز مسلح كردن عشاير استان الانبار را اعلام كرد.
به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري اسكاي نيوز عربي، سخنگوي شوراي امنيت ملي امريكا گفت: «در اين نشست ما چگونگي ارائه بهتر تجهيزات به نيروهاي عراقي در الانبار را از طريق سرعت بخشيدن به تجهيز عشاير محلي و حمايت از عمليات عراقي‌ها براي بازپس‌گيري رمادي مورد بررسي قرار داديم.» اين نشست با حضور جان كري وزير خارجه امريكا، اشتون كارتر وزير دفاع، سوزان رايس مشاور امنيت ملي، جان برنان مدير دستگاه اطلاعات مركزي امريكا و مسئولان ارشد ديگر جهت ارزيابي استراتژي امريكا در خصوص مبارزه با داعش برگزار شد. طرح مسلح كردن عشاير عراق اخيراً از سوي كنگره امريكا مطرح شده كه به نوعي روند تجزيه عراق را عملي مي‌كند. اياد علاوي، معاون رئيس‌جمهور عراق در سخناني گفت: «بايد مجدداً هوشيار باشيم. تحولات امنيتي و نظامي تأسف‌بار است و آنچه ظرف چند روز اخير در الرمادي رخ داد، پيامدهاي قابل پيش‌بيني بحران سياسي مزمني است كه برخي براي پيچيده‌تر كردن آن تلاش مي‌كنند.» به گزارش روزنامه اليوم السابع، علاوي همچنين نسبت به خطر تقسيم عراق هشدار داد و گفت: «متأسفانه برخي افراد ساده ‌لوح پشت اين اقدامات كشيده مي‌شوند كه از طريق تروريسم مي‌خواهد به وحدت جامعه ضربه بزند.»

   سوداي بازگشت دوباره امريكا به عراق

درحالي كه مقامات واشنگتن در مورد به‌كارگيري دوباره نيروهاي نظامي امريكا در عراق مخالف هستند اما برخي مقامات اين كشور با انتقاد از سياست‌هاي اوباما خروج نيروهاي امريكا از عراق را نتيجه قدرت گرفتن داعش مي‌دانند و سعي مي‌كنند با فشار به دولت اوباما، وي را وادار به اعزام نيروي زميني به عراق بكنند. جان بينر، رئيس مجلس نمايندگان امريكا در مورد پيشروي‌هاي داعش در الرمادي گفته است: «فقط اميد نمي‌تواند استراتژي باشد. طرح رئيس‌جمهور مؤثر نيست و زمان آن رسيده كه او يك استراتژي واقعي براي از بين بردن تهديدهاي تروريستي را به‌كار بگيرد.»
 همچنين رابرت گيتس، وزير دفاع سابق امريكا معتقد است كه اوباما براي پيروزي نهايي در مقابل داعش بايد از نيروي زميني استفاده كند. اظهارات اين مقامات امريكايي به نوعي سوداي بازگشت دوباره به عراق است تا كنترل بيشتري بر منطقه داشته باشند. بازگشت دوباره امريكا به عراق بيشتر براي مقابله با نفوذ ايران در منطقه است كه در ماه‌هاي اخير به خصوص در عراق و يمن افزايش يافته است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
0
0
نخود هر اش "تنها راه نجات ملت های دنیا"یکپارچگی ست"اما باسیاست های امریکا در منطقه"با روش تفرقه بیانداز وحکومت کن "رسیدن به این هدف کار بسیار مشگلی ست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار