کد خبر: 719303
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
قاچاق کالا پدیده ای است که مستقیما به اقتصاد کشور ضربه می زند و تولیدات داخلی را فلج می کند. هر چند جریمه های سنگینی برای آن در نظر گرفته شده و مرزبانی و کنترل به خوبی انجام می شود اما متاسفانه باز هم شاهد ورود اجناس قاچاق به کشور هستیم. حدود نیمی از ارزش کالاهایی است که به طور متوسط به صورت رسمی وارد کشور می شود و کمی کمتر از بودجه عمرانی کشور است اما این میزان با وجود اعمال سیاست‌ها و تدوین برنامه های مختلف برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز رو به گسترش است.
نسیم سهیلی

 اهمیت این موضوع تا آنجا است که رهبر معظم انقلاب در این باره می فرمایند:
"گسترش پدیده قاچاق و تأثیر مخرب آن در امر تولید و تجارت قانونی و سرمایه‌گذاری و اشتغال، خطر جدی و بزرگی است که باید با جدیت تمام با آن مبارزه کرد و بر همه دستگاه‌هایی که به نحوی می‌توانند در این امر دخیل باشند واجب است که سهم خود را در این مبارزه ایفا کنند. اولاً باید کانون مرکزی این مبارزه در سطحی عالی نزدیک به رییس دولت و دارای اشراف قانونی بر دستگاههای ذی‌ربط دولتی باشد، ثانیاً تبلیغات متناسب و هوشمندانه و همه جانبه در خدمت این مبارزه قرار گیرد، ثالثاً برخورد قضایی و انتظامی، قاطع و در ارتباط کامل با تصمیم‌گیری‌های آن کانون مرکزی باشد، رابعاً عزم جدی بر این باشد که عمل قاچاقچی کاملاً برخلاف صرفه و همراه با خطر باشد و جنس قاچاق از پیش از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازار، آماج اقدامات گوناگون این مبارزه قرار گیرد. البته در این کار لازم است با دقت و مراقبت تمام از آلوده شدن عناصر دست‌اندرکار این مبارزه به بیماری رشوه و امثال آن جلوگیری شود. بدیهی است که دستگاه قضایی از یکسو و دستگاه‌های انتظامی و احیاناً نظامی از سوی دیگر وظیفه دارند در این امر مهم همکاری کامل داشته باشند. "

در این زمینه با ابراهیم افشاری، رییس کمیسیون برنامه ریزی،هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی

گفتگویی داریم که در زیر می خوانید.

اصولا به چه کالاهایی قاچاق گفته می شود؟

هر نوع کالای موجود در بازار ممکن است قاچاق باشد و این پدیده یک مقوله اقتصادی پیچیده است لذا خرید و فروش کالا هر جا صرفه اقتصادی داشته باشد برای دسته ای از سود جویان با پذیرش احتمالی هر نوع ریسکی به صورت قاچاق انجام می شود.

در این راستا باید بگویم برای واردات هر کالایی معمولا تعرفه مشخصی توسط دولت تعریف می شود. مثلا چون در داخل  کشورتولید گوشی تلفن  همراه  داریم، تعرفه آن بالا است تا این کالا کمتر وادر شود و مردم کالای داخلی مصرف کنند اما این کار تیغ دولبه است یعنی با بالا رفتن تعرفه ممکن است قاچاق کالا انجام گیرد.

همچنین وارداتی از راه قانونی به صرفه نیست و البته ممکن است برای هر کالایی اتفاق افتد مثلا در مورد پوشاک که تعرفه آن 100 درصد است لذا تاجر برای صرفه اقتصادی این کالا را به صورت قاچاق وارد می کند تا عوارض گمرکی نپردازد.

 

ورود کالای قاچاق در استان خراسان رضوی در حال حاضر چه وضعیتی دارد؟

قاچاق در استان ما متاثر از وضعیت کل کشور است یعنی ما از لحاظ فروش  کالاهای قاچاق کالا در این استان تفاوت چندانی با سایر نقاط کشور نداریم به خصوص شهر مشهد که به لحاظ جمعیتی برای قاچاق چیان وسوسه انگیز است زیرا سالانه چندین میلیون زائر به مشهد مقدس ورود پیدا می کنند و خرید سوغات انجام می دهند لذا این فرصتی برای سوء استفاده قاچاقچیان است اما تفاوت این استان با سایر استانهای مرزی این است که ورود کالاهای قاچاق در استانهای مذکور به مراتب بیشتر از استان خراسان رضوی است.

در حالی که در استانهای غربی یا جنوبی معمولا بیشتر قاچاق کالا انجام می گیرد اما استان ما با اینکه مرزی است مبدا قاچاق محسوب نمی شود و این به دلیل اشراف خوبی است که در مرزها انجام می گیرد لذا کسی نمی تواند کالا قاچاق از مرزهای غیر قانونی این استان به کشور واردکند لذا استان ما در نگاه مبارزه با قاچاق استان مقصد است و عمدتا مصرف کننده کالاهای قاچاق می باشد نه وارد کننده.

 

وضعیت استان خراسان رضوی در مقایسه با کل کشور در بحث کالاهای قاچاق چگونه است؟

معمولا هر سالع 10 درصد کالای قاچاق مشمول حال استان ما نیز می شود در این بحث ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا اصولی عقلانی و با تدبیر ورود پیدا کرده است زیرا به این اصل معتقدند که 70 درصد پیشگیری و 30 درصد مبارزه موثر است.

 

چرا قاچاق کالا  اتفاق می افتد ؟

همان طور که گقته شد دلایل زیادی از جمله روند زمانبر ترخیص کالا، عوارض سنگین و به طرفه نبون ورد قانونی رخی اجناس به قاچاق کالا منجر می ود و مشکل اصلی این است که کار پیشگیری انجام نمی گیرد البته طرح سامانه جامع گمرکی که در سال گذشته آغاز شد شیوه مناسبی بود و بر اساس این طرح و با بررسی سختی های واردات کالا، مقرر شد تاجر از راه قانونی و با سهولت بیشتری کالای خود را وارد کند و بسیاری از دوندگی ها و اتلاف وقت ها کاهش یافت.

چه اقداماتی برای جلوگیری از ورود و خروج کالا های قاچاق انجام می گیرد؟

همان طور که گفتم قاچاق ا بسیار مقوله پیچیده ای شده است و پلیس و نیروی انتظامی سعی دارند سرچشمه های ان را شناسایی کنند و مبارزه کنند و باید بدانیم قاچاق در ایران بسیار زیاد  شده است در حالی که حدود 20 میلیارد دلار کالا وارادتی قاچاق در سال گذشته به ایران انجام گرفته است البته به دلیل اینکه کارقاچاق امری پنهانی است آمار دقیقی نمی توان اعلام کرد اما برآورد اقتصاد دانان و مسئولین مبارزه با قاچاق این رقم است هر چند بعضی تا 25 میلیارد نیز تاییین کرده اند.

 در خصوص طرح جامع گمرکی کمی بیشتر توضیح دهید.

سامانه جامع گمرکی باعث شد تا تاجر یا بازرگان از طریق الکترونیکی و اینترنتی بتواند روند ورود و خروج کالای خود را ثبت کند و نیازی به حضور شخص در گمرک نباشد همچنین مراجعه به کارشناسان و مسئولین مربوطه در گمرک از 13 یا 14 نفر به 3 نفر تقلیل رسید در نتیجه سال گذشته نسبت به سال 92 حدود 70 درصد درامد گمرکی افزایش پیدا کرد یعنی درامد گمرکی از 9 هزار میلیارد تومان به 13 هزار میلیارد تومان رسید. لذا باید کارهای مشابهی در این خصوص صورت گیرد و موانع تا حد امکان برداشته شود تا ورود و خروج کالا تسهیل یابد.

 

آیا طرح های دیگری غیر از سامانه جامع گمرکی در سال گذشته و یا سال جاری اجرا شده است؟

بله.کار موفق دیگری که در سال قبل در این خصوص انجام شد ایجاد روزنه های مختلفی برای واردات کالا بود و همچنین  ساماندهی بحث معافیت ها مثل معافیت مرز نشینی، معافیت ملوانی، معافیت ته لنجی و... بود که در سال قبل آغاز شد و امسال نیز در حال اجرائی شدن است.

 درباره ساماندهی قانون معافیت ها توضیح بیشتری بفرمائید.

بر طبق قانون معافیتها مثلا یک ملوان اجازه داشت بدون پرداخت عوارض گمرکی مقداری کالا نیز برای فروش با خود وارد کند  و یا مردم مرزنشین می توانستند با همین امتیاز مقداری کالا وارد کشور کنند ولی  از این  طرح و قانون سوء استفاده شد مثلا ملوان بیشتر از حد مجاز کالا وارد می کرد و یا در شهرستان های بانه و کردستان پدیده «کوله بری» اتفاق افتاد لذا ساماندهی آنها در دستور کار ستاد مرکزی قرار گرفت و اجرا شد.

 بیشترین قاچاقی که در کشور اتفاق می افتد مربوط به چه کالایی است؟

بیشترین قاچاق کالا در کشور تلفن همراه است که بیش از 90 درصد کالاهای قاچاق را شامل می شود این تلفن های همراه از راه قاچاق بدون گارانتی و خدمات پس از فروش وارد می شود.

 

این واردات غیر قانونی بیشتر از چه کشورهایی انجام می گیرد؟

بیشتر از کشورهای دوبی، چین است و لذا توصیه می شود مردم برای تشخیص غیر قاچاق بودن آنها تنها به خدمات پس از فروش و گارانتی آن توجه کنند.

 

علت اینکه بیشتر این گوشی ها قاچاقی وارد می شود چیست؟

تعرفه تلفن همراه قبلا بالا و در حدود 40 درصد بود اما در حال حاضر به 6 درصد کاهش یافته است و اتحادیه تلفن همراه  علاوه بر کاهش تعرفه خواستار این است که روند ترخیص کالا از گمرک تسریع و تسهیل شود در همین راستا ما گمرک تخصصی تلفن همراه را برای استان خراسان رضوی در نظر گرفته ایم ولی در اجرا، گمرک باید تسهیلات بیشتری  قائل شود و سخت گیری ها کم شود تا مردم رغبت کنند از راه قانونی وارد کنند تا هم خدمات دولت پرداخت شود، هم کالاها خدمات پس از فروش داشته باشند و هم مردم متضرر نشوند.

 بعد از تلفن همراه دومین کالای قاچاق وارداتی به کشور چیست؟

پس از تلفن همراه پوشاک حدود 40 تا 50 درصد کالاهای قاچاق را به خود اختصاص داده است که عمدتا از سه کشور چین، بنگلادش و خصوصا ترکیه وارد می شود و در ورود این کالاها برخی برند های داخلی را به کشورهای تولید کننده سفارش می دهند مثلا کشور چین برند ایرانی را روی کالای خود تعبیه می کند و این کالاها بدون اینکه قاچاق تلقی شود وارد کشور شده و تولید داخلی محسوب می شود.

 در رابطه با پوشاکی تولید خارج است ولی با برند ایرانی وارد کشور می شود چه اقداماتی انجام شده است؟

 در این رابطه هم نظارت بیشتر و اکتفا نکردن به مارک یا برند کالای وارداتی مد نظر قرار گرفته شد همچنین کارشناسان تشخیص و تعیین ایرانی بودن کالا را در دستور کار خود قرار دادند.

 قاچاق ارز به چه صورتی انجام می گیرد و در خصوص این نوع قاچاق استان خراسان رضوی چه وضعیتی دارد؟

ممکن است شخصی وارد کشور شود و هنگام ورود میزان ارز وارداتی او کم باشد اما در هنگام خروج  این رقم افزایش یافته باشد که در این صورت قاچاق صورت گرفته و این قضیه سال گذشته در استان ما و سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده بود که البته مامورین متخلف دستگیر شدند و اظهار نامه های ارزی دیگردر اختیار بانک ها قرار نگرفت بلکه در اختیار روسای شعب بانک ها قرار گرفت و کلا نظارت و بازرسی جدی در این زمینه آغاز شد اما در خصوص قاچاق ارز در استان خراسان رضوی مشکل جدی نداریم و حساسیت خاصی روی آن وجود ندارد.

 

با توجه به اینکه بیشتر کالاهای قاچاق وارداتی را پوشاک و تلفن همراه ذکر کردید بفرمائید بیشتر قاچاقی که از مرزها خارج می شود چه کالایی است؟

 سوخت و دارو است به ترتیب بیشترین کالاهای قاچاقی است که از کشور خارج می شود و در این خصوص باید بگویم داروهای تولید داخل به دلیل قیمت مناسب معمولا به افغانستان و پاکستان قاچاق می شد و البته سال قبل کاهش پیدا کرد و امسال نیز تا کنون گزارشی در رابطه با قاچاق دارو نداشته ایم.

  با توجه به هم مرز بودن با کشور افغانستان، قاچاق سوخت در مرزهای استان خراسان رضوی چه وضعیتی دارد؟

از دیگر مسائلی که در استان ما با توجه به وضعیت همسایگی با افغانستان گریبان گیر ما است بحث قاچاق سوخت است که زیاد اتفاق می افتاد و دربراورد کلی در سطح کشور، سالانه رقم 5 تا 7 میلیارد سوخت یارانه ای قاچاق شده و از کشور خارج می شد

لذا در همین رابطه سه طرح در مرزهای کشور ایجاد شد و بر همین اساس رقم 40 تا 50 درصد توانستیم قاچاق سوخت را در استان خراسان رضوی کاهش دهیم.

 سیاست عمده شما در کمیسیون استان خراسان رضوی مبارزه با قاچاق چه کالاهایی است؟چرا؟

سیاست عمده ما در مبارزه با کالاهای سلامت محور است چون علاوه بر صدماتی که بر پیکره اقتصاد ما وارد می کند و سلامت مردم را نیز تحت تاثیر قرار می دهد این کالاها شامل مواد خوراکی ، آشامیدنی ها، داروها و تقویت کننده های نیروزا و همچنین لوازم آرایش و بهداشتی است و در این زمینه لازم است بگویم این اجناس در صورت قاچاق کنترل بهداشتی  روی آن ها صورت نمی گیرد و فاقد برچسب بهداشتی خواهند بود که تا سلامت آنها را تعیین کند مثلا در باشگاه های بدن سازی که معمولا عرضه کننده دارو ها نیروزا و تویت کننده هستند بیشتر این مواد قاچاق است در حالیکه این مواد بسیار حساس هستند و نمی توان تشخیش داد انها چه تاریخ مصرفی داشته و یا در چه شرایط آب و هوایی نگهداری شده اند. مثلا آمپول های هورمونی علارغم حساس بودن باید حتما در جای خشک و خنک نگهداری شود اما در صورت قاچاق نمی توان از سالم بودن آن مطلع شد.

 

 

در خصوص جلوگیری از ورود اجناسی این چنینی که با سلامت فیزیکی افراد ارتباط دارد چه کارها و اقداماتی صورت می گیرد؟

میزان زیادی از این کالاها  در کشورهای همجوار ما با مواد اولیه سطح پایین و مضر با برند تقلبی تولید و وراد می شوند. مخصوصا لوازم آرایشی که اصل و فرع آن در نگاه اول تشخیص داده نمی شود ولی ضرر آن پس از مصرف مشخص می شود

لذا هم اکنون جمع آوری مراکز عمده قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی و تقویت کننده ها در سطح استان در اولویت کارهای امسال قرار دارد.

 مورد دیگر مشروبات الکی است که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند؟ وضعیت این قسم کالاهای قاچاقی در استان و کل کشور چگونه است؟

جدای از مشروبات دست ساز داخلی، اجناس وارداتی ها عمدتا از استان های غربی و از کشورهای عراق و ترکیه وارد می شود

جالب است بدانید ما از کشور افغانستان به هیچ وجه واردات مشروب نداریم و اصلا ورود کالا از افغانستان صفر درصد است و آنچنان که گفته شد ما با اینکه استان مرزی هستیم  استان مبدا در امر قاچاق کالا نیستیم.

این نوع قاچاق به چه صورت انجام می گیرد و مجازات آن چیست؟

مشروبات الکلی عمدتا از طریق جاسازی زیر بار کامیون و تریلی انجام می گیرد و متاسفانه باندهایی در این قضیه دخیل هستند و سال گذشته در بین استان ها به غیر از استانهای مبدا غربی، بیشترین کشفیات مشروب  متعلق به خراسان رضوی بود.

در سال جاری نیز تا امروز چندین محموله کشف و ضبط شده و متخلفان دارای مجازات سنگینی از جمله و زندان  جریمه و توقیف ماشاین هستند ودر قبال مشروبات سختگیری ها بیشتر است.

 به نظر شما علت اصلی پدیده قاچاق کالا چیست؟ و اصلی ترین اثر مخرب قاچاق کالا بر اقتصاد کشور چیست؟

امروزه کارخانه ها به خاطر نداشتن بازار با حداقل امکانات و نیرو تولید می کنند هر چند برخی از آنها از کیفیت خوبی برخوردارند اما به خاطر قاچاق کالا، بازارشان را از دست دادند لذا اگر شرایط تولید کیفی شود و از نظر قیمت تمام شده ،کالاها وضعیت مناسبی داشته باشد این خودش به نوعی مبارزه با قاچاق است یعنی حمایت از تولید داخلی.لذا باید بگویم مردم امروز دیگر رغبتی به خرید تولیدات داخلی  ندارند زیرا این فرهنگ بین مردم جا افتاده که وقتی می گویند مثلا این لباس ترک است ترجیح م یدهند لباس ترک خریداری کنند .

 کاهش تولید داخلی و بیکاری اصلی ترین اثرات مخرب قاچاق کالا بروی اقتصاد کشور است و همچنین این پدیده ها فقر، فساد و معظلات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

 چه کارهای می توان برای حمایت از محصولات داخلی انجام داد؟

به وسیله ایجاد انگیزه در مردم  برای خرید کالاهای ایرانی و این یک کار فرهنگی می طلبد زیرا هنوز در ذهن ایرانی ها کالای ایرانی بی کیفیت است لذا باید روی فرهنگ سازی که البته زمانبر نیز هست، در حمایت از تولیدات داخلی کار شود. در این میان مثالی می زنم مثلا در صورتی که فاستونی ایرانی بهترین پارچه در کل جهان از نظر کیفیت شناخته می شود به خاطر فروش  بیشترمارک خارجی روی آن ها نصب می شود و با برند ایتالیا و سوئیس به اروپا صادر می شد همچنین 60 درصد همان کالاهایی که به نام ترک فروخته می شود در اصل ایرانی و محصول داخلی است که به اجبار و به خاطر همان پیشینه فکری مردم ما، با برند ترک فروخته می شود لذا فرهنگ سازی یکی از برنامه های عمده ما در سال جدید است و به همین منظور با صدا و سیما وارد مذاکراتی شده ایم تا فرهنگ مصرف کالاهای داخلی در فیلم ها و سریال های ما تبلیغ شود و همانطور که رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و محور آن راحمایت از تولید داخلی عنوان کرده اند و ما باید به این سمت حرکت کنیم و حمایت از تولیدکنندگان را افزایش دهیم همچنین مردم باید بپذیرند در صورتی که کالای ایرانی مصرف کنند به اقتصاد کشور خودشان و به فرزندان خودشان کمک کرده اند .تاکید رهبری روی این قضیه به شدت است و می گویند متعصبانه به دنبال مصرف تولیدات ایرانی بروید و کالاهای ایرانی مصرف کنید. باید توجه کنیم که برخی از کشورهای اروپایی مصرف تولیدات خارجی را بد می دانند و این فرهنگ برایشان درونی شده است که تولیدات داخلی مصرف کنند اما متاسفانه ما افتخار می کنیم که مثلا لباسمان مارک خارجی است و یا وسایل منزلمان ساخت اروپا است!

 مهمترین برنامه شما در سال جاری چیست؟

مهمترین برنامه ما امسال کار فرهنگ سازی است و در همین خصوص کمیته ای  تحت عنوان کمیته فرهنگی به عضویت صدا و سیما، اداره ارشاد، دانشگاه وآموزش و پرورش داریم که به تولید فیلم و سریال یا برنامه های آموزشی برای دانش آموزان و دانش جویان می پردازد.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار