کد خبر: 719222
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
94، سال تحقق رویای مردم کهگیلویه خواهد بود؟
سال84 در اولین سفر استانی هیئت دولت نهم به استان کهگیلویه و بویر احمد پروژه خط اهن یاسوج- اقلید در دستور کار قرار گرفت تا به عنوان یکی از شاهراه های مهم توسعه با خارج کردن استان از بن بست ارتباطی، محرومیت را از سر و روی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد پاک کند. بالاخره در سفر سوم دولت، پروژه اتصال مرکز این استان به شبکه ریلی کشور تصویب شد و این خبر روزنه امیدی در دل مردم و مسئولان این استان نشاند. اما چندی بعد به دلیل اعلام خبرهایی مبنی بر مقرون به صرفه نبودن این پروژه و عدم مطالعات کارشناسی برای جانمایی مناسب متوقف شد، تا اینکه بالاخره پس از کش و قوس های فراوان زمان کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی این خط آهن اعلام شد.
مریم احمدی


با وجود اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد سالهاست به عنوان کریدور جنوب به مرکز و شرق به غرب کشور شناخته شده اما این استان فاقد شبکه آزاد راه و راه آهن است. به همین دلیل احداث راه آهن اقلید به یاسوج به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم در سفر دولت نهم مطرح شد. چند ماه پس از تصویب پروژه احداث خط آهن مذکور، کارشناسان وزارت راه وشهرسازی پای کار آمدند تا امکان سنجی و مکان یابی این پروژه را بررسی کنند . در پی انجام تحقیقات، مطالعات اتصال این استان به خط آهن منفی اعلام شد ولی مسئولان وقت قانع نشدند و پیگیری ها ادامه یافت تا اینکه بالاخره در سفر سوم دولت ،با اجرای این پروژه از نظر توجیه فنی و اقتصادی موافقت شد و بالاخره در دولت دهم مسیر ” یاسوج- اقلید” را انتخاب کردند.

اواخر سال 90 ردیف بودجه برای این پروژه هم مشخص شد و وعده هایی برای گذر قطار از شهرهای محروم استان و ایجاد فرصت های شغلی پایدار و توسعه صنعت توریسم و ... اعلام شد اما چندی بعد وعده ها جای خود را به بهانه هایی چون نداشتن توجیه اقتصادی و کمبود اعتبار داد و زمزمه هایی از لغو اجرای پروژه به گوش رسید.

برخی کارشناسان معتقد بودند زمانی این خط آهن می تواند توجیه اقتصادی داشته باشد که به یاسوج ختم نشود چرا که یاسوج نه پایانه مسافر است و نه کالا از این رو اگر این خط ریلی به بنادر جنوبی و استان خوزستان وصل شود، توجیه اقتصادی دارد!

در این میان برخی مسئولان هم در جلسات گاه به گاه خود خبرهای ضد و نقیضی از از منتفی شدن پروژه خط آهن یاسوج اقلید و یا تداوم ان اعلام می کردند که بیش از پیش نگرانی را در دل اهالی استان می نشاند.

بالاخره در اواخر سال گذشته نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه منتفی شدن پروژه راه آهن یاسوج- اقلید صحت ندارد و به طور حتم در دولت روحانی کلنگ زنی می‌شود، به شایعات نگران کننده پایان داد. غلام محمد زارعی با بیان اینکه تاکنون رایزنی های مختلفی با مجموعه وزارت راه و شهرسازی انجام شده ابراز امیدواری کرد که نهایتا تا اواسط سال 94 مردم استان شاهد آغاز عملیات اجرایی باشند. پس از آن پژمان نیک اقبال معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه مجمع نمایندگان و مدیران ارشد استان به جد دنبال جذب اعتبارات از جاهای مختلف برای اجرای طرح راه آهن یاسوج- اقلید هستند اعلام کرد: این پروژه متوقف نمی شود و البته در صورت اجرای این طرح به مسیر اهواز به مشهد توجیه اقتصادی و زمانی وجود دارد.

زمان افتتاح تعیین شد!

با وجود اینکه از زمان تصویب این پروژه بارها عملیات کلنگ زنی آن به تعویق افتاد اما ظاهرا بالاخره پیگیری ها نتیجه داد و معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی راه آهن یاسوج- اقلید در سال 94 خبر داد.

نورزاد با بیان اینکه دولت تدبیر و امید به این مناطق توجه ویژه داشته است گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و رییس جمهور به رویکردهای حمل و نقل در کشور عملیات راه آهن یاسوج در سال 94 آغاز خواهد شد.

ظاهرا مسئولان بر سر کلنگ زنی این پروژه در سال جاری متفق القولند و یکی پس از دیگری این مسئله را تایید می کنند. چندی پیش مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه اعتبار ساخت این پروژه حدود ۶۵۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده که با توجه به شرایط اقتصادی، مبلغ این اعتبار تغییر خواهد کرد گفت: طبق برنامه زمان‌بندی شده قرار است که کلنگ این پروژه ریلی با حضور معاون اول رئیس جمهوری در سال 94 بر زمین زده شود!

جهانگیری با تاکید بر ضرورت احداث این خط ریلی در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در استانی قرار داریم که راهسازی در آن تقریبا از سه دهه گذشته به این طرف شروع شد، همواره یکی از دغدغه‌های کارشناسان درباره استان کهگیلویه و بویر احمد کمبود راه‌های ارتباطی بود و با احداث این خط ریلی، بخشی از این دغدغه‌ها برطرف می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: قرار است که این خط ریلی تا ۲۵ کیلومتری یاسوج منطقه کاکان کشیده شود اما هنوز دقیقا مشخص نشده که بعد از ساخت این راه آهن ۱۴۱ کیلومتری، این مسیر ریلی به کجا می‌رود. اما ضروری است که این خط ریلی شهرهای دهدشت و گچساران را پوشش دهد و در نهایت به اهواز وصل شود! وی افزود: اکنون برای مراسم کلنگ زنی، اعتباری حدود ۱۲ میلیارد تومان برای شروع در نظر گرفته شده است.

جالب اینجاست که هیچ یکی از مسئولان، تاریخ دقیق و مشخصی برای انجام عملیات کلنگ زنی اعلام نکرده اند!


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار