کد خبر: 719217
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
مشکلات بيماري وي‌اچ‌اس و فاضلاب
مجتمع پرورش ماهیان سردابی پلنگان که در سال 82 افتتاح شده بود بعد از يک دهه فعاليت، به دليل ورود بيماري مخصوص ماهي‌هاي سردابي با عنوان VHS در سال 92 تعطيل شد. ورود اين بيماري که خسارت زيادي را به صاحبان اين مجتمع تحمیل کرده بود، منجر به بسته شدن درهاي اين مجتمع به مدت 9 ماه شد. ظرفیت اسمی تولید ماهی سردابی دراین مجتمع با ۵۴ مزرعه و توليد ۵۰۰ تن ماهي پیش بینی شده که به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، اين مجتمع توانايي توليد دوبرابري ظرفیت پيش‌بيني شده را هم دارد. بنابراين ضرورت راه‌اندازي دوباره اين مجتمع بسيار محسوس بود و صندوق کارآفرینی امید با پرداخت ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات به مزرعه داران، بار دیگر اين مجتمع پرورش ماهی پالنگان، کار تولید را از سر گرفت.
ميترا شهبازي



پس از کمک‌هاي مالي صندوق کارآفرینی امید اين مجتمع پرورش ماهي که کمتر از يک سال تعطيل شده بود، بعد از قرنطینه و آیش و خشک کردن استخرهای پرورش ماهی و معدوم کردن ماهی‌های مبتلا به VHS در این مجتمع با تایید اداره کل دامپزشکی کردستان و با ماهی ریزی مجدد در این محل آغاز شد و در نهايت مجتمع پرورش ماهیان سردابی پلنگان هفته پيش دوباره کار خود را از سر گرفت.

بيماري ماهي‌هاي سردابي باز هم قرباني گرفت

از ۵۴ مزرعه نامبرده در حال حاضر در این مجتمع ۲۸ مزرعه دوباره کار خود را آغاز کرده‌اند و متاسفانه از این تعداد باز هم هشت مزرعه بار دیگر قرباني شدند و تلفات و خسارت زيادي به انها وارد شد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به وضعیت فعلي و دلیل تعطیلی این مجتمع در گذشته، مي‌گويد: از زمستان سال ۹۲ با ورود بيماري ماهي‌هاي سردابي، سایت‌های پرورش ماهی کردستان هم مانند سایر نقاط کشور با بیماری VHS درگیر شده و تلفات بيشماري را بر دوش پرورش دهندگان ماهي گذاشتند. متاسفانه اين بيماري ويروسي که به سرعت ميان ماهي‌ها گسترش يافت، ریشه کنی و نابودی‌اش علاوه بر هزينه بر بودن، زمان بسياري را هم لازم داشت که با اقدام به موقع پس از مشاهده این بیماری عمليات خشک کردن استخرها و معدوم سازی ماهی های آلوده را آغاز کرديم.

کامران زیباکردار مي‌افزايد: بعد از انجام اقدامات لازم و بررسي اين سايت از جهت آمادگي براي ماهي‌ريزي دوباره و تعطیلی چندین ماهه مجتمع، در طی دوماه گذشته اجازه ماهی ریزی مجدد در استخرهای پرورش ماهی داده شد. از آخرين باري که بيماري ماهي‌هاي سرابي مشاهده شد، پایش مداوم در این مجتمع انجام می‌شود و خوشبختانه از آن زمان تا به الان موردی از وجود دوباره این نوع بیماری مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به ميزان خساراتي که براي بار دوم به تعدادي از مزرعه‌هاي پرورش ماهی وارد شده است، ادامه مي‌دهد: به منظور جلوگيري از خسارت بيشتر به اين مجتمع پرورش ماهي، تاکنون چندین نمونه برداری از این واحدها صورت گرفته است. آخرین نمونه برداري انجام شده هم در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه امسال با حضور رییس سازمان دامپزشکی کشور صورت پذيرفته است.

زیباکردار مي‌گويد: ظرف مدت چند روز آينده نتیجه آزمایشات و نمونه برداری‌هااعلام می‌شود که بعد از مشخص شدن نتیجه آنها وضعیت این واحدها هم به درستي تعیین مي‌شود. البته با توجه به نمونه برداری‌هایي که تاکنون صورت گرفته است، کارشناسان ما بيشتر عامل تلفات اخير در چند مزرعه پرورش ماهی این مجتمع را مربوط به غذا مي‌دانند.

وی ادامه مي‌دهد: در صورتي که نتيجه آزمايش‌ها مشخص شود و دلیل تلفات، ناشی از غذای داده شده به ماهی‌ها باشد تمامی ضرر و زیان وارد شده به این مزارع باید توسط واحد تولید کننده غذا به مزرعه داران متضرر شده پرداخت شود.

مدیرکل دامپزشکی کردستان ضمن اشاره به میزان تسهیلات پرداخت شده از سوی دامپزشکی استان به پرورش دهندگان‌ماهی در کردستان، مي‌گويد: متاسفانه شاهد شيوع اين بيماري در شهرستان‌های مختلف استان بوديم که برای تمامی واحدهای پرورش ماهی که متضرر شده‌اند، ۶۲۷ میلیون تومان خسارت دریافت کردیم و تاکنون به ۹۵ درصد واحدهای پرورش ماهی استان خسارت پرداخت شده است. البته این خسارت تنها به واحدهایی که اقدام به معدوم سازی ماهی‌های خود کردند، پرداخت شده است.

اين منطقه که با کمک دولت و سرمایه گذاری مردم محلی در سال ۸۲ افتتاح شده بود، منجر به تبديل اين منطقه به محلي گردشگر پذير شد که از جمله ديگر فوايد تاسيس اين مجتمع پرورش ماهیان سردابی پلنگان به حساب مي‌آيد.

زیباکردار ضمن اشاره به افزايش گردشگري در اين استان، مي‌افزايد: زباله و فضولات انسانی به دلیل نبود سرویس بهداشتی در این منطقه گردشگری منجر به تهديد سلامت آب سایت پرورش ماهی پلنگان شده است. بنابراين باید در این زمینه نظارت‌های بهتری از سوی مردم و مسئولان صورت گیرد.

نشت فاضلاب هم دردسرساز شد

مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور، ضمن اشاره به مشکلاتي که نشت فاضلاب‌ها براي مجتمع پرورش ماهیان سردابی پلنگان، به وجود آورده است، مي‌گويد: متاسفانه فاضلاب و زباله‌های رها شده توسط گردشگران اين استان، سلامت آبهای مورد استفاده مراکز پرورش ماهی در پلنگان را تهدید می‌کند. بنابراين دخالت جدی سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این خصوص بسيار ضروري است.

آرمان وطن، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در ارتباط با محل‌هايي که براي مسافران پيش‌بيني شده، مي‌گويد: تاکنون ۳۰خانه مسافر در روستای پلنگان ساماندهی شده و بهترین ظرفیت برای توسعه صنعت گردشگری در روستای تاریخی پالنگان به شمار می‌رود که ظرفیت پذیرش این خانه‌های مسافر ۳۵۰ تا ۴۰۰ مسافر است.

تاکنون نيز برای ساماندهی ۱۵ خانه مسافر در این روستا از سوی صندوق کارآفرینی امید تسهیلاتی به شرکت مجری طرح ساماندهی خانه مسافر در روستای پلنگان پرداخت شده است.

براي ادامه روند اين مجتمع پروش ماهي سردابي نظارت و حمایت مسئولان ضروري است اما در اين بين مردم محلی هم می‌تواند نقش موثري در راستای ادامه حیات محل ايفا کنند. به همین منظور باید ضمن بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه بیش از پیش این منطقه گام برداشت.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار