کد خبر: 719026
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
نگاهی به مقوله کار و کار آفرینی:
نسیم سهیلی

 در تعریف کار گفته اند " کسب و کار عبارت است از حالتی از مشغوليت و به طور عام، شامل فعاليت‌هايی است که توليد و خريد کالاها و خدمات با هدف فروش آنها را به منظور کسب سود، در بر می‌گيرد."

از كارآفرین نیز به عنوان موتور توسعه اقتصادی نام برده می شود و در اهمیت این مقوله همین بس که مؤسسه تحقیقات بین المللی "مونیتور" تفاوت نرخ رشد را در كشورهای توسعه یافته بر اساس سطح كارآفرینی آنها بیان نموده است.

کارآفرینان به نوعی  پيشگامان ‌حقيقي‌ تغيير در اقتصاد و تحولات‌ اجتماعي‌ در یک کشورمحسوب‌ مي‌شوند زیرا كارآفرینی سبب ایجاد اشتغال، کسب درآمد سالم ، انتقال و ارتقاء تکنولوژی، توزیع مناسب درآمد و... می شود همین است که کشورهای پیشرفته درصدد جذب و پرورش کارآفرین اند در حالی که در کشورهای کمتر توسعه یافته به این افراد بهاء داده نمی شود.

در کشورهای توسعه یافته کار کردن یک ارزش است و کارآفرین نبظ اقتصاد تلقی می شود که با ایجاد شرایط شغلی به پویایی و پیشرفت جامعه کمک می کند و طرح ها و ائیده های جدید خود را به منصه ظهور می گذارد.

همانطور که در سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بر توصیه و تقویت کارآفرینی و تولیدات داخلی تاکید شده است باید گفت که توسعه کشور در حوزه های مختلف در گرو توجه و بها دادن به تولید داخلی و کار آفرینی است و زمینه آن با بهبود فضای کسب و کار و آموزش های لازم در این زمینه هموار خواهد شد .همچنین شایسته است فرهنگ کار و کارآفرینی در کشورمان ترویج یابد. بدین منظور نقش واحد های آموزشی از جمله آموزش و پرورش و دانشگاه ها در جهت آموزش و انقال فرهنگ کار و کار آفرینی موثر است همچنین دستگاه های فرهنگی و رسانه های جمعی با تولید محتوا می توانند در جهت درونی کردن فرهنگ کار و کار آفرینی و حمایت از محصولات داخلی گام موثری بردارند.

از مهترین زمینه های  لازم برای  کار آفرینی، خلاقیت و نو آوری، ریسک پذیری، پشتکار،دور اندیشی و همچنین توانایی و اعتماد به نفس را می توان نام برد که ایجاد زمینه های مذکور در افراد، در گرو آموزش و فرهنگ سازی امکان پذیر است همچنین واحد های فرهنگی می توانند با نزدیک شدن به یکدیگر تفاهم‌نامه هایی را جهت گسترش فعالیت‌های فرهنگی و همافزایی امضا کنند.

لذا باید گفت، فرهنگ کار آفرینی بایستی برای آحاد جامعه درونی شود. اگر چه كارآفرینان، ارزشها و باورهایی متمایز از افراد جامعه دارند، ولی فرهنگ كارآفرینی متأثر از فرهنگ حاكم بر جامعه است و هر چه این فرهنگ  نزد مرد از ارزش بیشتری برخوردار باشد افراد بیشتری وارد عرصه کار آفرینی می شوند.

اما عوامل زیادی این مساله را تحت شعاع قرار داده وگرچه فرهنگ ایرانی و اسلامی برای کار و کارگر ارزش زیادی قائل شده است اما ظهور پدیده هایی مانند اهمیت یافتن منزلت شغلی، بیشتر ازخود شغل، کیفیت کار را تحت تاثیر قرار می دهد. یعنی نوع کار(منزلت اجتماعی کار) در درجه اول اهمیت قرار می گیرد.

بحث دیگری که با کارآفرینی و ارزش بودن مقوله کار در جامعه  متضاد است، دموضوع تغییر ارزشهای موجود در جامعه در گذر زمان می باشد.ارزشهایی مانند ثروت اندوزی  و رفاه طلبی سالها است که در صدر خواسته افراد قرار گرفته است و آنها را به دنبال انتخاب شغلی کشانده که سهل بودن و پردرآمد بودن خصیصه اصلی آن باشد که این با نفس کار و کارآفرینی تفاوت دارد.

اصطلاح پولهای باد آورده می تواند مثال خوبی در این زمینه باشد که هم به ثروت اندوزی بدون نیاز به کار و تلاش و هم به مصرف گرایی تمایل دارد لذا در یک اقتصاد بیمار افراد به دنبال کسب درآمد های بالا بدون نیاز به کار و زحمت می باشند همچنین مصرف گرایی نیز دیگر خصیصه ای است که وارد چرخه ارزشهای مورد پسند جامعه شده  و با کارو کارآفرینی در تقابل قرار دارد. لذا باید از به وجود آمدن و رشد این پدیده های اجتماعی جلوگیری شود و راه مبارزه با آنها کار آفرینی است و درونی کردن فرهنگ کار است.

موضوع دیگر مربوط به حمایت هایی است که از کار آفرینان انجام می گیرد لذا آسان کردن روند اخذ مجوزو ایجاد زمینه های کار آفرینی باید با سهولت بیشتری همراه شود.

همانطور که گفته شد؛ ازكارآفرينان‌ به‌ عنوان‌ عنصر اصلي‌ در تسريع ‌توسعه‌ اقتصادی یاد می شود و باید نگاه ها به سمت و سوی ارزش نهادن به فرهنگ کار و کار آفرینی گرایش یابد و شرایط کار آفرینی با همت مسئولان این فرصت را در اختیار افراد مستعد قرار دهد تا در شرايط‌ كنوني‌ که اقتصاد كشورمان‌ كه‌ با نارسايي هایی از جمله بيكاري‌، کمبود نيروي‌ انساني‌ متخصص‌، فرار مغزها،كاهش‌ سرمايه‌گذاري‌ دولت‌، عدم‌ تحرك‌ و رشد اقتصادي‌ كافي و...‌ روبروست‌، تزریق کار آفرینان بتواند نیازهای اقتصادی جامعه را اندکی بهبود بخشد.

به نظر می رسد مفهوم کار، معنی گذشته خود را از دست داده و مفهوم کار آفرینی هنوز به درستی تعریف نشده است لذا شایسته است فرهنگ سازی به سمت بازتعریف این دو مقوله سوق یابد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار