کد خبر: 718908
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
روح‌الله سهرابي
بدرقه زيبا و باشكوه شهيدان گمنام، همچنان در جاي جاي كشورمان تصويري ماندگار از ارادت و عشق مردم به ايثارگران سال‌هاي نه چندان دور اين مرز و بوم دارد. چنانكه گاه ابراز احساسات جمع پرشور مردم آنقدر عميق و تأثيرگذار است كه گويي پيكرهاي بازگشته به ميهن، فرزندان يا عزيزانِ از سفر برگشته خودشان هستند.
اكنون پس از سال‌ها، استقبال از پيكر شهدا و بدرقه آنان به فرهنگي شريف و ناب تبديل شده و مردم گويي فرهنگِ قدرداني از شهدا را جزو وظايف ذاتي و البته بخشي بسيار مهم از فرهنگ ديني و حتي اجتماعي خود مي‌دانند. آنچه مرا واداشت تا دست به نگارش چنين متني بزنم، حضورم در شهرستان فامنين، همزمان با استقبال از پيكر دو شهيد گمنام بود. فامنين كه از جمله شهرهاي زيباي استان همدان است، روز يك‌شنبه ميزبان پيكر دو شهيد گمنام بود كه پس از تشييعي باشكوه توسط مردم ولايتمدار اين خطه، براي خاكسپاري به شهرستان تويسركان رهسپار شدند.
آنچه به شدت توجه مرا جلب كرد، استقبال باشكوه مردم بود كه پس از تشييعي باشكوه توسط مردم ولايتمدار اين خطه، در ميانشان از پير و جوان گرفته تا زن و مرد و شاغل و غيرشاغل حضور داشتند. در فاصله چند دقيقه، مغازه‌هاي شهر تعطيل شدند، چنانكه گويي واقعه عظيمي در حال وقوع است. مسئولان شهر از امام جمعه و فرماندار و رئيس بنياد ايثارگران گرفته تا مديران شهرداري و آموزش و پرورش و... نيز حضور داشتند اما در اين ميان حضور صميمانه و پرشور مردم كه با اشك و آه، خود را به تابوت شهدا مي‌رساندند، ستودني بود. ميدانِ تجديد پيمان با شهداي گمنام در فامنين، ميدانِ بي‌ادعايي و خلوص و صداقت بود و همچنان براي من جاي بسي ‌تأمل بود كه اين ارادت چگونه در ذره ذره وجود آدم‌هاي اين سرزمين رسوخ كرده و امروز پس از سال‌ها، تبديل به يك فرهنگ زيبا شده است.
پيكر پاك اين شهيدان والامقام پس از وداع اشك‌بار مردم فامنين، از جوار شهداي اين شهرستان، براي خاكسپاري به شهرستان تويسركان منتقل شدند. شهداي گمنام، بار سفر بستند اما آنچه واقعيت داشت اين بود كه بي‌شك، شهيدان گمنام، آشناتر از همه و آشناتر از هميشه در ميان مردم حضور و تأثير دارند. و جاي بسي خوشحالي است كه اين فرهنگ، به‌رغم هجمه ناجوانمردانه بيگانگان، روز به روز محكم‌تر و عميق‌تر در متن و بطن جامعه جا خوش مي‌كند.
قائم مقام انجمن سينماي انقلاب اسلامي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار