کد خبر: 718907
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
ايران در تلاش براي رسيدن به هدف گردشگري سال 2025 ميلادي
كشورهاي آسيايي سخت در تلاش براي افزودن به شمار تأسيسات و جاذبه‌هاي گردشگري خود هستند و جاي اميدواري است كه كم‌كم در حوزه گردشگري ايران هم خبرهاي خوبي درباره اين ساخت و سازها به گوش مي‌رسد. بعد از ساخته شدن «‌پل طبيعت» در تهران و بازتاب گسترده بين‌المللي آن، حالا نوبت به بزرگ‌ترين پل معلق خاورميانه در مشكين‌شهر رسيده است كه با انعكاس خبري رسانه‌هاي خارجي مواجه شود.
الناز خمامي‌زاده
 كشورهاي آسيايي سخت در تلاش براي افزودن به شمار تأسيسات و جاذبه‌هاي گردشگري خود هستند و جاي اميدواري است كه كم‌كم در حوزه گردشگري ايران هم خبرهاي خوبي درباره اين ساخت و سازها به گوش مي‌رسد. بعد از ساخته شدن «‌پل طبيعت» در تهران و بازتاب گسترده بين‌المللي آن، حالا نوبت به بزرگ‌ترين پل معلق خاورميانه در مشكين‌شهر رسيده است كه با انعكاس خبري رسانه‌هاي خارجي مواجه شود.
مقامات گردشگري ايران مي‌خواهند تا سال 2025 ميلادي، سالانه 20 ميليون گردشگر خارجي به كشور جذب كنند و از اين محل به درآمدي بالغ بر 30 ميليارد دلار برسند؛ اتفاقي كه اگر محقق شود مي‌تواند نقطه اميدواركننده‌اي براي اقتصاد غيرنفتي كشور باشد. حالا بعد از پل طبيعت، بزرگ‌ترين پل معلق خاورميانه هم در ايران ساخته شده و پذيراي گردشگران است. اين پل در استان اردبيل و در نزديكي شهر «مشكين‌شهر»‌ ساخته شد و از دو روز گذشته رسماً پذيراي گردشگران شده است. راه‌اندازي اين جاذبه جديد گردشگري در استاني كه مملو از جاذبه‌هاي طبيعي و ديدني و پتانسيل‌هاي فراوان براي سرمايه‌گذاري در حوزه گردشگري است با بازتاب خوبي در سطح رسانه‌هاي بين‌المللي مواجه شده است. يكي از اين رسانه ها، روزنامه «تلگراف»‌ انگليس است.
اين روزنامه نوشته است: «‌بلندترين پل معلق خاورميانه در منطقه‌اي از ايران بازگشايي شده كه داراي پتانسيل‌هاي فراوان براي توسعه گردشگري است. اين روزنامه با اشاره به جزئيات سازه اين پل مي‌نويسد: «پل معلق ايران 345 متر طول، 3 متر عرض و 80 متر ارتفاع دارد. اين سازه در استان اردبيل واقع در شمال‌غربي ايران ساخته شده و به نظر مي‌رسد كه در خاورميانه بزرگ‌ترين سازه در نوع خودش باشد. اين پل بر فراز رودخانه «خياوچاي‌» و در نزديكي شهر مشكين‌شهر ساخته شده است. يعني درست در منطقه‌اي از ايران كه به دليل پتانسيل‌هاي فراوانش براي توسعه گردشگري مورد توجه است.»
براساس اين گزارش هزينه ساخت اين پل معلق در شمال‌غربي كشور رقمي حدود 40 ميليون دلار تخمين زده شده است. ساخت اين پل به مدت شش سال متوقف باقي مانده بود، هرچند با تأمين اعتبارات در نهايت اين جاذبه بزرگ گردشگري چند روز پيش افتتاح رسمي خود را پشت سر گذاشت.
به ادعاي روزنامه تلگراف انگليس، قرار است در نزديكي اين پل يك شهر گردشگري متشكل از پيست‌هاي اسب‌سواري، دوچرخه‌سواري، اسكي، استخر و چندين هتل ساخته شود.
با اين حال شهر مشكين‌شهر علاوه بر اين سازه زيبا، جاذبه‌هاي طبيعي ديگري هم دارد كه بتواند چشم سرمايه‌گذاران خارجي را به سرمايه‌گذاري در اين منطقه متمركز كند، هرچند براي ايجاد چنين تمركزي نياز به تبليغات گسترده است. چندي پيش مقاله‌اي در كنگره جهاني ژئوترمال استراليا ارائه و براساس آن مشكين‌شهر ايران و چشمه‌هاي آبگرم طبيعي آن به عنوان فرصتي فوق‌العاده جهت توسعه مقصدي بين‌المللي براي گردشگري آب گرم طبيعي معرفي شد.
استان اردبيل داراي دهها مجتمع آبگرم طبيعي است و مشكين‌شهر به تنهايي يكي از نقاط اصلي جوشش آبگرم طبيعي در كوه سبلان محسوب مي‌شود. اين شهر به خودي خود چندين جاذبه گردشگري ديگر هم دارد كه از جمله آنها مي‌توان به يك قلعه تاريخي، سنگ‌نوشته‌ها و آرامگاه شيخ حيدر اشاره كرد كه يكي از رهبران صوفي در قرن 15 ميلادي بوده است.
ايران در تلاش براي جذب 20 ميليون گردشگر تا سال 2025 ميلادي است، هرچند هنوز برخي كشورها، شهروندان خود را از سفر به ايران برحذر مي‌دارند؛ از جمله آنها وزارت امور خارجه انگليس است كه به شهروندانش توصيه مي‌كند مگر در موارد ضروري به ايران سفر نكنند. دليل اين توصيه نامعقول انگليس اين است كه سفارتخانه‌هاي دو كشور از سال 2011 ميلادي بسته شده است. با اين حال جاذبه‌هاي گردشگري ناشناخته در ايران آنقدر زياد است كه بسياري از گردشگران را به صورت انفرادي به كشورمان بكشاند. همچنين بسياري از توراپراتورها حتي در انگليس هم به ارائه تورهاي سفر به ايران مي‌پردازند و حتي اين جسارت را دارند كه گردشگران خارجي را به مناطق كمتر شناخته شده در شمال‌غربي ايران يعني استان اردبيل ببرند. براي مثال توراپراتور خارجي «پرشن ويجز»‌ كه گردشگران را به مشكين‌شهر و بازديد از سرزمين‌هاي محل سكونت موقت جمعيت عشايري ايران مي‌برد، تور 18 روزه به مقصد ايران را اينگونه به گردشگران معرفي كرده است: «‌با سفر به ايران در فضا و زمان سفر مي‌كنيد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار