کد خبر: 718829
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
مردادماه زنگ خطری دیگر در اصفهان به صدا در می‌آید
یکی از مهمترین بیماری مشترک انسان و حیوان " سالک" است که به عنوان يك معضل سازمان جهاني بهداشت مطرح است.اين بيماري در بيش از 80 كشور جهان رخ مي دهد اما با توجه به اینکه سالك در بسياري از كشورهاي گرمسير ديده مي شود، ايران و عربستان سعودي بيشترين ميزان وقوع بيماري را دارند. ايران كانون مهمي براي سالك محسوب مي شودو مناطق آلوده ايران، استان‌هاي اصفهان، كرمان، خراسان، فارس، خوزستان، يزد، ايلام، كرمانشاه، بلوچستان و تهران به شمار می روند. بررسی‌ها در استان اصفهان نشان داده‌ شمال و شمال شرق این استان بيشتر درگير سالک هستند و ساليانه 10 تا 20 هزار مورد زخم جديد گزارش شده است.
راضیه کشاورز


از 25 سال قبل تاكنون عواملي مانند پايين رفتن منابع آب زيرزميني بخصوص در منطقه جي، قهاب، براآن و رودشت، رويش بوته هاي مقاوم شوره در آن مناطق كه غذاي مناسبي براي موش به شمار مي رود، تأسيس شركتها، پالايشگاه و پايگاه هوايي و تغيير وضع اكولوژي منطقه، باعث تغيير مكان مخزن بيماري (موشها) و زادو ولد آنها در ساير مناطق شد، به طوري كه در قسمتهاي جنوبي و غربي كوهپايه، منطقه جرقويه و قسمتهايي از اردستان، نطنز و كاشان اين بيماري ديده مي شود.

در منطقه شاهين شهر، تپه هاي شني اطراف شهر، نخاله هاي ساختماني و يا زمين هاي باير داخل شهر محل زندگي فعال موش هستند.در برخي مناطق مانند حبيب آباد، تاغ كاري‌ها نيز شرايط مناسبي براي لانه گزيني موش‌ها ايجاد كرده است. در حال حاضر 400هزار نفر در اصفهان در 80 نقطه سالک خيز زندگي مي‌کنند و به طور مستقيم در معرض گزش پشه خاکي هستند.

بيش از 3 هزار نفر در منطقه شمال و شرق اصفهان و مابقي در شهرستان‌هاي سالک خيز استان مثل اردستان، نطنز، برخوار و ميمه، شاهين‌شهر از شهرستان‌هاي زندگي مي‌کنند.

نخاله های بیمارستانی، عاملی خطرناک

بیماری سالک تبعات جانی ندارد اما برجای ماندن آثار زخم سالک است که بیماران را آزار می دهد، هرچند در سال های اخیر اقداماتی برای درمان زخم سالک نیز صورت گرفته است.
مدیر گروه مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت استان اصفهان در این باره می گوید: زنگ خطر بروز و هشدار بیماری سالک در اصفهان مردادماه به صدا در می‌آید زیرا در آن زمان به بعد شاهد هجوم پشه ها خواهیم بود. رضا فدایی می افزاید: بیماری سالک، بیماری جدیدی نیست و سالهاست که استان اصفهان با آن درگیر است.

وی با بیان اینکه در تابستان بدنبال افزایش ساخت و سازها و نخاله های بیمارستانی با موج جدید بیماری سالک مواجه خواهیم شد، ادامه می دهد: نخاله های بیمارستانی یکی از عوامل تاثیر گذار در بروز بیماری سالک است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه هر ساله شاهد بروز سالک در شهرستان های اردستان، برخوار، شاهین شهر و نظنز هستیم، می افزاید: در حال حاضر در شهر اصفهان مشکلی نداریم و تنها در روستاها و شهرهای اقماری نزدیک به باتلاق گاوخونی شاهد بروز این بیماری هستیم.

فدایی می گوید: دلیل اینکه در اصفهان شاهد بیماری سالک نیستیم این است که ساخت و سازهای پروژه ای انجام نمی شود اما در شهرهای مثل اردستان و برخوار که ساختمان سازی پروژه ای انجام می گیرد شاهد بروز سالک هستیم.

وی می افزاید: البته ما مخالف ساخت و ساز و پروژه های ساختمانی نیستم بلکه اگر نخاله های ساختمانی زود جمع آوری و آسفالت شود که مانع انتشار ریزگردها و گرد و غبار گردد و در پروژه های ساختمانی تدابیر محافظتی اندیشیده شود، با مشکل سالک مواجه نخواهیم شد.

این مسئول با اعلام اینکه تاکنون در راستای کنترل بیماری سالک با حمایت استانداری اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، می گوید: این اقدامات در صورتی پاسخ می‌دهد و شاهد کاهش این بیماری می شویم که به صورت مستمر انجام گیرد نه اینکه یک سال اعتبارات اختصاص یابد و سال دیگر هزینه ای برای کنترل این بیماری وجود نداشته باشد.

فدایی می افزاید: در طول شش سال اخیر با استفاده از حدود ۷۰ هزار نفر نیروی انسانی در ۴۰۰ هزار هکتار عملیات وسیع برای کنترل این بیماری انجام گرفته است.

وی ادامه می دهد: اینکه مردم و دولت بر اين باور باشند که تنها مراکز بهداشت و درمان کليه عوامل ايجاد کننده بيماري را کنترل کنتد يک توقع بي جایی است زیرا جلوگيري از انباشته شدن زباله و نخاله، وجود فضولات و کودهاي شيميايي و توسعه پروژه‌هاي عمراني در مناطق سالک خيز در حيطه اختيارات مرکز بهداشت استان اصفهان نيست.
مدير گروه مبارزه با بيماري‌هاي مرکز بهداشت استان اصفهان می گوید: در سال جاري به عنوان سومين سال در حال سرمايه‌گذاري براي طعمه‌گذاري هستيم که تاکنون به کمک استانداري اصفهان بيش از 5 ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته ایم.
وي می افزاید: سال گذشته 12 مرکز به منظور معالجه به موقع بيماري سالک تاسيس کرديم که امسال به 20مرکز افزايش يافته است که هم‌اکنون تلاش‌هاي زيادي در جهت پيشگيري و آموزش عموم مردم انجام داديم.

سالک رتبه اول بيماري‌‌هاي واگيردار را به خود اختصاص داد 

سالک رتبه اول بيماري‌هاي واگير دار را به خود اختصاص داده است و از آنجایي که در کشورهاي غربي اين بيماري وجود ندارد بنابراين اين بيماري براي منابع علمي غربي اهميتي ندارد و بايد مسئولان و پزشکان ايراني معلومات علمي، تحقيق و روش‌هاي کنترل بيماري سالک را پيدا کنند.
مدیر مرکز بهداشت شماره دو اصفهان در گفتگو با "جوان" می گوید: سالک، تب کریمه کنگو، مالاریا و یک سری از بیماری هایی که در ایران کمتر دیده می شود مانند تب کوه های راکی از جمله بیماری های منتقله از طریق ناقلین هستند که باید برای جلوگیری از ابتلا به انها به نکات بهداشتی توجه خاصی داشت.
دکتر پارسا می افزاید: اصفهان از لحاظ شیوع بیماری سالک یکی از شهرستان های حساس به شمار می رود، این در حالی است که نطنز، بادرود، شاهین شهر و برخوار از شهرستان های مورد توجه در این زمینه هستند.
وی ادامه می دهد: برنامه های مبارزه با بیماری سالک در شهرستان های سالک خیز استان اصفهان در ۵ سال گذشته با جدیت دنبال شده و اجرای منظم این برنامه ها به کاهش ۸۰ درصدی این بیماری در این استان منجر شده است.
مدیر مرکز بهداشت شماره دو اصفهان معتقد است برای ریشه کردن کردن بیماری سالک همکاری مردم در این زمینه نیز مهم است چرا که انها می توانند با رعایت نکات بهداشتی لازم از گزش توسط ناقلین که منجر به این بیماری شود جلوگیری کنند.
وی می گوید: برای رسیدن به اهداف مان در راستای خودمراقبتی باید تمامی تلاش مان را در سیستم بهداشتی بکار گیریم و فرهنگ سازی های لازم در بین مردم را انجام دهیم که البته رسانه ها در ایجاد این فرهنگسازی ها نقش مهمی را ایفا می کنند.

فرماندار اصفهان نیز با اشاره بر اختصاص ۵ميليارد ريال اعتبارات تملك دارائي سالجاري به مبارزه با سالك در اين شهرستان به ويژه در بخش‌هاي بن رود،جلگه و جرقويه سفلي و عليا، اعلام کرده است که با توجه به حساسيت موضوع وجلوگيري از گسترش اين بيماري و همچنين حفظ سلامت شهروندان،كميته های تخصصی در این باره شکل خواهد گرفت.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار