کد خبر: 718614
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
«جوان» از چرايي تلاش كشورهاي غربي براي توسعه نفوذ خود در خليج فارس گزارش مي‌دهد
«اگر منطقه خليج‌فارس امن باشد، همه كشورهاي منطقه از اين امنيت بهره‌مند خواهند شد اما اگر خليج‌فارس ناامن شود، براي همه كشورهاي منطقه ناامن خواهد بود.» اين گفته رهبر معظم انقلاب است كه حالا براي جمهوري اسلامي تبديل به يك مانيفست مهم در موضوع امنيت خليج‌فارس شده است. خليجي كه با دارا بودن بزرگ‌ترين منابع انرژي جهان همواره نقطه‌اي وسوسه‌انگيز براي كشورهاي غربي بوده است.
جعفر تكبيري
«اگر منطقه خليج‌فارس امن باشد، همه كشورهاي منطقه از اين امنيت بهره‌مند خواهند شد اما اگر خليج‌فارس ناامن شود، براي همه كشورهاي منطقه ناامن خواهد بود.» اين گفته رهبر معظم انقلاب است كه حالا براي جمهوري اسلامي تبديل به يك مانيفست مهم در موضوع امنيت خليج‌فارس شده است. خليجي كه با دارا بودن بزرگ‌ترين منابع انرژي جهان همواره نقطه‌اي وسوسه‌انگيز براي كشورهاي غربي بوده است.
اين روند در حالي است كه جمهوري اسلامي همواره با تأكيد بر حفظ امنيت خليج‌فارس توسط كشورهاي منطقه، خواستار بهره‌برداري صلح‌آميز از اين نقطه مهم توسط تمامي كشورهاي همسايه است. اما كشورهاي منطقه بدون داشتن دركي درست از مقوله امنيت، با سياست‌هاي توسعه‌طلبانه خود باعث باز شدن پاي ناوگان نظامي كشورهاي بيگانه در اين منطقه حساس شده‌اند.
نكته مهم در اين ميان نيز آن است كه اين حضور فقط به شناورهاي جنگي خلاصه نشده، بلكه برخي كشورهاي حاشيه جنوبي خليج‌فارس ميزبان پايگاه‌هاي نظامي امريكا و فرانسه در خاك خود هستند كه همين موضوع تأثير بسيار زيادي بر ناامن شدن خليج‌فارس گذاشته است.
 
  اعترافات امريكايي
اما روند تحولات در منطقه خليج‌فارس با احتمال حصول توافق هسته‌اي ايران شكل جديدي به خود گرفته است. دولت ايالات متحده به عنوان قدرتي ذي‌نفوذ در كشورهاي عربي حاشيه جنوبي خليج‌فارس، كه حالا رودرروي جمهوري اسلامي ايران در حال پيشبرد مذاكرات هسته‌اي است و مي‌كوشد از اين طريق حيات سياسي خود را در ايالات متحده تضمين كند، در عرصه بين‌الملل نيز تلاش مي‌كند با پيش بردن پروژه «ايران پس از توافق»، عملاً بار ديگر سناريوي قديمي ترس از ايران را در منطقه نهادينه كند و از اين مسير نه تنها سودهاي كلاني را از محل فروش تسليحات به كشورهاي حاشيه خليج‌فارس به جيب بزند، بلكه حضور خود را در خليج‌فارس به بهانه حمايت از اين كشورها تقويت كند.
در همين ارتباط باراك اوباما رئيس‌جمهور ايالات متحده روز پنج‌شنبه گذشته در پايان نشست كمپ ديويد به سران كشورهاي حاشيه خليج‌فارس اطمينان داد كه ايالات متحده از آنها در مقابل تهديدات احتمالي از سوي ايران يا هر كس ديگر، حتي با توسل به نيروي نظامي، حمايت خواهد كرد. او افزود كه امريكا آماده است براي حفظ منافع خود در منطقه خليج‌فارس و همچنين امنيت متحدان و شركاي خود از همه ابزار قدرت استفاده كند.

   قدرت بلامنازع سپاه در خليج‌فارس
اما اين گفته باراك اوباما كه منجر به تقويت حضور نيروهاي بيگانه در منطقه خليج‌فارس خواهد شد، ‌در حالي است كه بر اساس دكترين دفاعي جمهوري اسلامي، دفاع و تأمين امنيت خليج‌‌فارس و تنگه‌هرمز بر عهده سپاه پاسداران و تأمين امنيت بخش ورودي تنگه‌هرمز و درياي عمان بر عهده نيروي دريايي ارتش است.
در همين حال، سپاه پاسداران به عنوان يكي از بازوهاي امنيت‌ساز جمهوري اسلامي، همواره كوشيده كه روالي متناسب در زمينه تهديدات علني و خاموش در پيش بگيرد و تمركز خود را حفظ آمادگي و نمايش توانمندي دفاعي براي ايجاد بازدارندگي قرار دهد؛ واقعيتي كه مرور تاريخ جمهوري اسلامي آن را به اثبات رسانده و بيان‌كننده اين حقيقت است كه جمهوري اسلامي هيچ‌گاه كشوري متخاصم نبوده و همواره به دنبال ايجاد يك صلح پايدار است. البته اگر كساني بخواهند به اين صلح پايدار خدشه‌اي وارد كنند، ايران پاسخي كوبنده به اقدامات آنان خواهد داد.
اين تسلط جمهوري اسلامي بر مهم‌ترين شريان انرژي جهان در حالي است كه جمهوري اسلامي ايران به دليل گستردگي مرزهايش در جنوب كشور، بيشترين پهنه را در منطقه استراتژيك خليج‌فارس و تنگه هرمز در اختيار دارد.
اين در حالي است كه مقامات كشورمان همواره اعلام كرده‌اند كه اين منطقه محلي براي امنيت و صلح پايدار جهاني است و ايران همواره مي‌كوشد كه در راستاي حفظ امنيت اقتصادي جهان، صلح را در خليج‌فارس و تنگه هرمز برقرار نگه دارد. البته در اين ميان، ايران شرطي مهم نيز در كنار اين هدف خود قرار داده است؛ شرطي كه در آن از تأمين امنيت خود به صراحت نام برده و عنوان كرده تا زماني اين آبراه استراتژيك براي عبور و مرور نفتكش‌ها و كشتي‌هاي تجاري در امنيت خواهد بود كه امنيت جمهوري اسلامي ايران حفظ شود.
در عين حال جمهوري اسلامي همواره با تحركات مشكوك برخي از كشورها و طرح ادعاهايي درباره تماميت ارضي كشورمان در خليج‌فارس و صدمه زدن به منافع كشورمان در اين منطقه مواجه بوده كه هميشه با خويشتن‌داري و تذكر شفاهي مقامات ايراني روبه‌رو شده و هيچ اقدام نظامي درخصوص اين تهديدات صورت نگرفته است. چراكه ايران نمي‌خواهد امنيت اين نقطه حساس خدشه‌دار شود.
 
  توانمندي‌هاي ايران در خليج‌فارس
تمامي اين روند در حالي است كه غربي‌ها پس از يك‌دوره هجمه سنگين عليه جمهوري اسلامي و تهديدات متعدد نظامي، حالا چند وقتي است كه فتيله تهديدات خود را پايين كشيده‌اند و سخن از مذاكره به ميان مي‌آورند؛ سخناني كه نشان‌دهنده آگاهي آنان از توانمندي‌هاي دفاعي جمهوري اسلامي ايران است و همين آگاهي آنان را به پاي ميز مذاكره كشانده و مجبور به پذيرش قدرت ايران درمنطقه كرده است. البته اين آگاهي نيز تنها از مسير اطلاعات و اخبار به دستشان نرسيده بلكه آنان اين توانمندي را مستقيم لمس كرده‌اند.
اوج اين تماس به ماجراي شكار پهپاد امريكايي آركيو۱۷۰ بازمي‌گردد كه موج خبري سنگيني را در دنيا به راه انداخت و باراك اوباما را وادار كرد كه ملتمسانه از ايران بخواهد كه هواپيماي فوق‌پيشرفته‌شان را پس بدهد. البته شكارهاي پهپادهاي امريكايي به همين يك پهپاد خلاصه نشد، بلكه بارها خبر به دام افتادن اين پرنده‌هاي بدون سرنشين توسط رسانه‌هاي مختلف خبري، به دنيا مخابره شده است؛ اخباري كه هزينه‌هاي گزاف تبليغاتي را متوجه ايالات متحده كرد.
بنابراين ايران بدون شك امروز يكي از قدرت‌هاي برتر نظامي جهان است. اين نه يك ادعا در سطح داخل بلكه واقعيتي است كه اكثر كارشناسان مسائل نظامي در دنيا به آن اذعان دارند؛ واقعيتي كه در طول جنگ هشت ساله تحميلي، ايران با دستان خالي به رخ دنيا كشيد. جمهوري اسلامي بي‌شك با در اختيار داشتن انواع و اقسام موشك‌ها به ويژه موشك‌هاي ساحل به دريا و در كنار آن وجود يك نيروي دريايي توانمند كه به رغم تمامي تحريم‌ها امروز به درجه‌اي از توانمندي رسيده كه قادر به ساخت انواع ناوشكن در داخل و اعزام آنها به مأموريت‌هاي بلندمدت خارجي است و همچنين در اختيار داشتن انواع و اقسام شناورهاي جنگي سطحي و زير سطحي به تنهايي قادر خواهد بود كه تمامي عبور و مرورهاي اين تنگه را كنترل كند.
حالا بايد به اين توانمندي‌هاي نيروي دريايي، قدرت نيروي هوايي را نيز اضافه كرد كه همپاي ابرقدرت‌ها در عرصه تجهيزات، در حال پيشرفت است و مي‌تواند دريا را به محلي ناامن براي منافع دشمنان تبديل كند، البته كابوس اصلي دشمنان در خليج‌فارس و تنگه هرمز قايق‌هاي تندرو سپاه پاسداران است.
قايق‌هاي كوچكي كه يكباره مي‌توانند همانند دسته زنبورها به دشمنان حمله‌ور شوند و آن را نابود كنند؛ واقعيتي كه دشمنان بخش كوچكي از آن را در سال‌هاي جنگ تجربه كردند، بنابراين ايران به راحتي مي‌تواند براي حفظ منافع خود كنترل كل خليج‌فارس، تنگه هرمز و درياي عمان را به دست بگيرد و حتي اجازه عبور قايق‌هاي كوچك را نيز سلب كند، اما بي‌شك اين تراژدي تلخ براي غرب در زماني اتفاق خواهد افتاد كه آنها پاي خود را از گليمشان درازتر كنند و بخواهند كشورمان را با چالشي سخت روبه‌رو كنند.

   نقش همسايگان در امنيت خليج فارس
حال كشورهاي عربي با درك توانمندي‌هاي نظامي جمهوري اسلامي در منطقه كه متضمن ايجاد امنيت پايدار است، بهتر است به جاي متوسل شدن به نيروهاي فرا منطقه‌اي كه كاري جز ايجاد نا‌امني براي پيشبرد پروژه‌هاي تسليحاتي خود ندارند، پاي كار بيايند و دوشادوش جمهوري اسلامي ايران در تأمين امنيت خليج فارس شريك شوند؛ اقدامي كه نه تنها صلح پايدار را به خليج‌فارس هديه مي‌كند، بلكه باعث ايجاد وحدت ميان كشورهاي مسلمان خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار