کد خبر: 718197
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶
به رغم ادعاي صفرشدن زيرميزي، نماينده وزارت بهداشت حرف ديگري به ميان آورد
در حالي كه چندي پيش ايرج حريرچي، قائم‌مقام وزير بهداشت مدعي شده بود‌ زيرميزي پزشكان در شهرستان‌ها به صفر رسيده و در تهران نيز نزديك به صفر است، ‌روز گذشته نماينده وزارت بهداشت در ميزگرد آسيب‌شناسي زيرميزي پزشكان تصريح كرد: آمار برآوردي وزارت بهداشت نشان مي‌دهد كه حجم پول زيرميزي پزشكان كه از مردم گرفته مي‌شود، سالانه بين ۸ تا ۱۰ هزار ميليارد تومان است. در واقع اين رقم را پزشكان از حلقوم بيمار بيرون مي‌كشند.
زهرا چيذري
در حالي كه چندي پيش ايرج حريرچي، قائم‌مقام وزير بهداشت مدعي شده بود‌ زيرميزي پزشكان در شهرستان‌ها به صفر رسيده و در تهران نيز نزديك به صفر است، ‌روز گذشته نماينده وزارت بهداشت در ميزگرد آسيب‌شناسي زيرميزي پزشكان تصريح كرد: آمار برآوردي وزارت بهداشت نشان مي‌دهد كه حجم پول زيرميزي پزشكان كه از مردم گرفته مي‌شود، سالانه بين ۸ تا ۱۰ هزار ميليارد تومان است.  در واقع اين رقم را پزشكان از حلقوم بيمار بيرون مي‌كشند.        
در سال 94 سهم بودجه سلامت از درآمد عمومي 23هزار و 100 ميليارد تومان ديده شده است. در برابر اين اما بنا به اذعان محمدحسين ميردهقان، ‌مديركل نظارت بر درمان و اعتباربخشي وزارت بهداشت، پزشكان سالانه ۸ تا ۱۰ هزار ميليارد تومان زيرميزي مي‌گيرند. هرچند به گفته وي اين رقم مربوط به ابتداي طرح تحول سلامت است و حالا وضع بهتر شده اما با يك حساب سرانگشتي مي‌توان دريافت درآمد پزشكان زيرميزي‌بگير در كشور چيزي حدود نيمي از بودجه كل سلامت در سال جاري است.
اين در حالي است كه بنا به اذعان شخص وزير بهداشت نيز با اجراي طرح تحول سلامت همچنان تعرفه‌ها از سوي برخي پزشكان رعايت نمي‌شود. اين موضوع به همراه تشخيص غلط پزشك، نارضايتي بيماران را در پي داشته است. با وجود اين، پزشكاني كه به خصوص در زمينه درمان بيماري‌هاي عصبي مانند ديسك كمر و سردردها، قادر به درمان بيمار نيستند، نسبت به هزينه‌هاي كلاني كه از آنها دريافت مي‌كنند نيز تعهدي ندارند.

   پرداخت زيرميزي قانوني براي كاهش زيرميزي

گام سوم طرح تحول سلامت با اعتباري 2 هزار و 500 ميلياردي و با افزايش 120 تا 300 درصدي تعرفه‌ها تلاشي در جهت راضي كردن پزشكان بود و در عمل بخش مهمي از درآمدي را كه پزشك مي‌خواست در قالب دريافت‌هاي نامتعارف براي ادامه درمان از بيمار مطالبه كند، به شكلي قانوني در اختيار وي قرار مي‌داد. با پرداخت اين زيرميزي قانوني از سوي وزارت بهداشت به پزشكان، انتظار مي‌رفت تا اين تخلف جامعه پزشكي از بين برود.
بر اين اساس ايرج حريرچي، قائم‌مقام وزير بهداشت مدعي شد زيرميزي در شهرستان‌ها صفر شده و در تهران نيز نزديك به صفر است. در برابر چنين اظهاراتي بود كه سليمان عباسي، سخنگوي كميسيون بهداشت واقعيت چنين ادعايي را به طور كامل رد كرد.
به باور اين نماينده مجلس زيرميزي نهايتاً 2‌تا 3 درصد كاهش يافته است. حتي خود وزير بهداشت نيز در گزارشي كه در همايش نقد طرح تحول ارائه كرد از عدم همكاري تعرفه‌اي برخي پزشكان در پايتخت گله داشت. حالا هم كه نماينده وزارت بهداشت به دريافت 8 تا 10 هزار ميلياردي زيرميزي از سوي برخي پزشكان اذعان كرد. به بيان ديگر بین 10 تا 15 درصد از کل بازار 70 هزار میلیارد تومانی سلامت کشور پول‌های زیرمیزی و غیر قانونی است.

   درآمدهاي نجومي پزشكان مانع از حضور در هيئت علمي

برخي پزشكان نيز معتقدند كتاب ارزشگذاري نسبي تعرفه‌ها به نفع برخي از گروه‌هاي پزشكي همچون چشم‌پزشكان تغييراتي داشته كه حالا مورد تأييد آنها نيست. در برابر اين اما وزير بهداشت از بي‌رغبتي پزشكان براي حضور در هيئت علمي دانشگاه‌ها و همچنين سر باز زدن پزشكان عمومي از حضور در مناطق محروم با وجود حقوق 15 ميليون توماني سخن مي‌گويد. اين بي‌رغبتي بنا به تصريح سيدحسن قاضي‌زاده‌هاشمي يكي از نشانه‌هاي درآمدهاي نجومي پزشكان است كه راضي نمي‌شوند آن را رها كنند و نقد چنين درآمدهايي را به نسيه اعتبار هيئت علمي شدن ببخشند، چه رسد به اينكه بخواهند آرامش و درآمدي را كه به طور يقين بالاي 15 ميليون تومان است، رها كرده و براي خدمت‌رساني به مردم مناطق محروم راهي مرزها و روستاها شوند.
   مجهول ماندن افرادي اندك با درآمد

 8 تا 10 ميليارد توماني

هرچند موضوع زيرميزي گرفتن در رابطه با پزشكان عمومي موضوعيت ندارد اما وقتي درآمد قانوني يك پزشك عمومي چيزي فراتر از 15 ميليون تومان در ماه باشد، بديهي است درآمد پزشكان متخصص و فوق‌تخصص بسيار فراتر از اين حرف‌هاست.
علاوه بر اين، جراحان و پزشكان متخصص به دليل جايگاه و شيوه‌هاي درماني‌شان مي‌توانند ادامه درمان را منوط به چك كردن صفرهاي حسابشان كنند. هرچند با اجراي طرح تحول سلامت و نظارت بيشتر بر عملكرد پزشكان، ‌شيوه‌هاي زيرميزي گرفتن نيز تغيير كرده و گزارش‌هايي در رابطه با دريافت چمداني زيرميزي به گوش مي‌رسد.
سامانه 1690 هم خط طرح شكايات بيماران از طرح تحول و تخلفاتي نظير زيرميزي است كه به گفته مير دهقان مديركل نظارت بر درمان وزارت بهداشت طي ماه‌هاي گذشته از 120‌هزار تماس ثبت شده درآن، 20درصد شكايت از تعرفه بوده است. 2 هزار و 400 تماس شكايت از تعرفه‌ها نيز نشان مي‌دهد آمار تخلف زيرميزي گرفتن چندان هم ناچيز نيست.
با وجود اين بسياري از بيماران و خانواده‌ها در نهايت همكاري با پزشك و هرگونه كه او حكم كند زيرميزي را بي‌هيچ سر و صدايي مي‌پردازند زيرا نمي‌خواهند در روند درمان اختلالي پيش بيايد. قابل تأمل‌تر از همه اينكه بنا به اذعان مسئولان بهداشت و درمان جامعه آمار پزشكان زيرميزي بگير بسيار ناچيز است؛ نفرات كمي كه 8 تا 10 هزار ميليارد تومان درآمد دارند و بي‌شك شناسايي‌شان كار سختي نيست اما معلوم نيست چه مانعي بر سر راه شناسايي و برخورد با اين تعداد اندك وجود دارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یک عاشق مردم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
0
0
بسمه تعالی
براستی این دیگر از آن پدیده های شوم ونکبت باری است که جوامع امروزی واز ان جمله جامعه
مارا فرا گرفته است . بعضی وقتها انسان فکر میکند که اگر بمیرد بهتر است تا به دست چنین
ناجوانمردان انسان نما ودزدان چراغ بدست و
طبیب ظاهر معالجه و مداوا گردد !!!
انسانی که نجات جانش معادل با نجات همه انسانهاست سزاوار نیست که در چنبره این مارهای خوش خط وخال گرفتار شود و در نهایت هم زهسپار گورستان شود . به نظر میرسد در برخورد باین موضوع وموضوعاتی از این دست بسیار بسیار با کم توجهی برخورد شده ومی شود .باید قبح وکثیفی کار اینان انچنان زیاد باشرد که نتوانند سر بلند کنند وبرای انها هیچ شان ومنزلتی نباید قایل شد . سوء استفاده از مردم آنهم مردم مریض وناتوان چه اسمی
میتوان برایش گذاشت . با شناسایی این افراد باید از تمام حقوق اجتماعی محروم شوند چه رسد به حقوق پزشکی !!
این نوع افراد از پیکره انسانی مورد نظر سعدی جدا شده اند و نام حیوان بر آنها زیبنده تر است.حیف از زمین که باید جسم این اشیاء واشباح الرجال را تحمل کند ونتواند دهان باز کند وانها را ببلعد .
همدردی دردی است که در همه هست وینان از ان بی بهره اند .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار