کد خبر: 718191
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد:
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر ارشاد گفت: زیرپوشش بیمه قرار دادن خبرنگاران توسط دولت مغایر با اصل آزادی بیان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حسین انتظامی بعد از ظهر امروز در آئین افتتاح خانه مطبوعات آذربایجان غربی که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: اینکه دولت به طور مستقیم خبرنگاران را زیرپوشش خدمات بیمه‌ای قرار دهد، مغایر فعالیت‌های مدنی، آزادی بیان و ضداستقلال مطبوعات است.

وی افزود: این موضوع خواسته قانونی و حق مطبوعات است، بنابراین دولت نباید مستقیم به این حوزه وارد شود، بلکه باید تدابیر و سیاست‌هایی برای بهره‌مندی مطبوعات از این خدمت اجتماعی اتخاذ کند.

انتظامی با اظهار به اینکه چنانچه خبرنگاران به صورت مستقیم توسط دولت بیمه شوند، به طور قطع امکان و اختیار نقد دولت و عملکرد آن را از دست خواهند داد، اضافه کرد: بنابراین باید چنین نکاتی را مورد توجه قرار داد، تا استقلال اصحاب رسانه لطمه نخورد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد یکی از دلایل خانه به دوش بودن روزنامه‌نگاران را نبود ارتباط دائمی با رسانه متبوع‌شان دانست و گفت: طرفین به یکدیگر نگاه موقت و گذرا داشته‌اند.

وی به ماده 46 قانون مطبوعات اشاره کرد و گفت: طبق این قانون صاحبان امتیاز و مدیران مسئول مکلف هستند، کارکنان خود را بیمه کنند، تا در صورت بروز توقیف و امثال این اتفاقات حق خبرنگاران تضییع نشود.

انتظامی گفت: رسانه‌های فاقد لیست بیمه‌شده زیرپوشش، از وزارت هیچگونه حمایت مانند یارانه، تبدیل وضعیت، حضور در نمایشگاه مطبوعات، شرکت در نمایشگاه مطبوعات و ... دریافت نخواهند کرد، زیرا این نشریات غیرحرفه‌ای قلمداد می‌شوند.

وی اضافه کرد: در این بین کسانی خبرنگار بوده، اما پاره وقت هستند، به شرطی یارانه بیمه برای این افراد تعلق خواهد یافت، که هیچ کدام از همکاران تمام‌وقت رسانه‌های جمعی در این باره اعتراضی نداشته باشند، که در غیر این صورت یارانه بیمه افراد فوق قطع خواهد شد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: بعضی خبرنگاران پاره وقت فعالیت کرده و در عین حال حرفه‌ای هستند، افراد مورد اشاره از طریق سایت سمان نسبت به ثبت‌نام مبادرت کنند.

وی با اشاره به اینکه پیش از این 20 هزار نفر در سایت فوق ثبت‌نام کرده بودند، گفت: مجموع کسانی که کار خبری و روزنامه‌ای در کشور انجام می‌دهند، اعم از تلویزیون و رادیو همچنین مطبوعات، خبرگزاری‌ها و سایت‌ها حدود 5 هزار نفر هستند.

انتظامی با اشاره به تشکیل یک کمیته هفت نفره برای ارزیابی مدارک و سوابق خبرنگاران، بیان کرد: اعضای این کمیته ضمن بررسی سوابق و مدارک ثبت‌نام‌کننده‌ها در سایت به آنها امتیاز می‌دهند، که سقف امتیازات 100 می‌باشد، بنابراین کسی که از 30 امتیاز بیشتر اخذ کند، خبرنگار محسوب می‌شود.

وی گفت: به افراد واجدالشرایط و کسانی که حداقل 30 امتیاز اخذ می‌کنند، حدود 10 خدمت ارائه می‌شود، جزئیات خدمات و تسهیلات در وب‌سایت مورد اشاره وجود دارد، به طوری که برای آنها کارت خبرنگاری صادر می‌شود.

وی با اشاره به سخت و زیان‌آور تلقی شدن یا نشدن خبرنگاری، گفت: این موضوع همانند مبحث معافیت مالیاتی مطبوعات می‌باشد، که در این زمینه اختلاف‌نظرهایی وجود داشت، ولی مشکل در این زمینه از اساس حل شده است.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: بنابراین مسئله سخت و زیان‌آور قلمداد شدن خبرنگاری نیز بعد از انجام مطالعات و کارشناسی‌های لازم به صورت مبنایی باید حل شود.

* مطبوعاتی که در راستای همبستگی گام برمی‌دارند، مورد حمایت قرار می‌گیرند

وی با اشاره به اینکه یارانه 10 استان کم‌برخوردار سراسر کشور سه برابر شده است، افزود: آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و همچنین چهارمحال‌بختیاری این استان‌ها را شامل می‌شود.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد گفت: همه استان‌هایی که در جدار مرزی کشورمان قرار گرفته‌اند، نشریات‌شان چنانچه به جای مطالب واگرایانه، مبتنی بر همبستگی ملی باشد، مورد حمایت ویژه قرار خواهند گرفت.

انتظامی مطالب واگرایانه را ضد امنیت ملی دانست و افزود: این سری از مطالب تا اندازه‌ای قابل قبول می‌باشد، چرا که به تفاوت در سلایق و نظرات باور داریم، ولی در صورت بالا رفتن از یک اندازه مشخص مغایر با امنیت ملی بوده و با آن نشریه برخورد خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار