کد خبر: 718179
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
روحاني: امنيت عراق را امنيت ايران مي‌دانيم
رئيس‌جمهوري كشورمان امنيت عراق را امنيت ايران دانست و تصريح كرد كه ثبات و امنيت عراق براي ايران بسيار حائز اهميت است.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، حجت‌الاسلام و المسلمين دكترحسن روحاني كه در نشست خبري مشترك با رئيس‌جمهوري عراق صحبت مي‌كرد، گفت: ايران آماده است در راستاي حفظ ثبات، امنيت و مقابله با تروريسم، هر مساعدتي را كه دولت عراق بخواهد، انجام دهد. رئيس‌جمهوري با بيان اينكه ما با عراق به عنوان كشور همسايه و برادر، در بسياري از مسائل مربوط به دو كشور، داراي نظرات نزديك و مشترك هستيم، افزود: ثبات و امنيت عراق براي جمهوري اسلامي ايران بسيار حائز اهميت است و در مذاكرات مشترك در زمينه ثبات و امنيت عراق گفت گو كرديم و ايران در ماه‌هاي گذشته نيز با همكاري‌هاي خود اين مهم را در عمل به اثبات رسانده است.
 
  لزوم آتش‌بس واقعي در يمن
دكتر روحاني با بيان اينكه ملت بزرگ عراق اجازه نخواهد داد كه ملت‌هاي ديگر براي تجزيه يا اختلاف در اين كشور سخني بگويند يا تصميمي اتخاذ كنند، اظهار داشت: عراق، كشوري واحد و متحد است و به همه كشورهايي كه در آن سوي دنيا براي آينده عراق خواب‌هاي آشفته مي‌بينند، اعلام مي‌كنيم كه ملت عراق، ملتي واحد است و براي ثبات و انسجام خود به عنوان يك ملت بزرگ برنامه دارد. رئيس‌جمهوري روابط اقتصادي دو كشور را خوب و مناسب توصيف كرد و افزود: ما امروز براي همكاري‌هاي بيشتر و اتصال راه‌آهن و بزرگراه‌ها و تردد مسافرين و حمل و نقل كالا و همچنين همكاري‌هاي بيشتر در زمينه‌هاي انرژي، كشاورزي، صنعت و نفت و گاز گفت‌وگو كرديم.
دكتر روحاني خواستار آتش بس واقعي در يمن شد و با تأكيد بر اينكه نداي مظلوميت مردم يمن بايد به گوش همه انسان‌دوستان در سرتاسر جهان برسد، گفت: در جلسه مشترك دو كشور در خصوص مسائل مهم منطقه‌اي از جمله مسئله امنيت سوريه و مسائل مهمي كه در منطقه در حال رخ دادن است و همچنين شرايط بسيار وخيم يمن و كمكي كه بايد به مردم يمن صورت بگيرد و همفكري و همكاري‌هايي كه بايد انجام شود، گفت و گو كرديم.

   تأكيد ايران و عراق بر مبارزه با تروريسم
رئيس‌جمهوري تصريح كرد: مردم يمن امروز نيازمند تيم‌هاي پزشكي، مواد غذايي و دارو هستند و در حال حاضر مسئله يمن ديگر يك مسئله منطقه‌اي و سياسي نيست بلكه يك مسئله انساني براي همه كشورهاي منطقه و جهان است.
دكتر روحاني با اشاره به اينكه در مذاكرات خود در زمينه خطر تروريسم در كل منطقه از جمله عراق و ديگر كشورها گفت‌وگو كرديم، اظهار داشت: دو كشور اتفاق نظر دارند كه بايد در كل منطقه با پديده تروريسم مبارزه كرد چراكه اگر تروريست‌ها از عراق اخراج بشوند و در سوريه يك بار ديگر تجمع پيدا كنند بازهم خطر مجددي براي عراق و ديگر كشورها خواهند بود و آنهايي كه فكر مي‌كنند گروه‌هاي تروريستي ابزاري به نفع سياست‌هاي آنها در منطقه هستند، اشتباه مي‌كنند. همه كشورهاي منطقه براي مبارزه واحد و متحد عليه تروريسم بايد دست به دست هم بدهند. دكتر روحاني در ادامه به اهميت حفظ محيط‌زيست براي منطقه اشاره كرد و گفت: در اين مذاكرات، درباره مسائل زيست‌محيطي و پديده ريزگردها كه امروز مشكلي براي دو كشور و كل منطقه ايجاد كرده، گفت‌وگو كرديم.
رئيس‌جمهوري افزود: دو طرف تأكيد داشتند كه راه‌حل اين معضل، كمك، اتحاد و همكاري بين همه كشورهاي منطقه است و در همين ارتباط درباره اقداماتي كه كل كشورهاي منطقه بايد براي اين معضل انجام دهند، گفت‌وگو كرديم.
 
   تشكر عراق از ايران براي كمك‌هاي ارزشمندش در مبارزه با داعش
فؤاد معصوم رئيس‌جمهوري عراق نيز در اين كنفرانس خبري ضمن تشكر از مهمان‌نوازي و استقبال گرم جمهوري اسلامي ايران از وي و هيئت همراهش اظهار داشت: خيلي خوشحالم كه توانستيم بدون اينكه در هيچ زمينه‌اي احساس تنگنا كنيم در همه موضوعات مورد علاقه وارد گفت‌وگو و مذاكره شويم و از اين بابت نيز تشكر مي‌كنم.
رئيس‌جمهوري عراق با قدرداني از جمهوري اسلامي ايران براي كمك‌هاي ارزشمندي كه از همان روز اول براي مبارزه با داعش به عراق ارائه كرد، افزود: ايران ضمن كمك به آوارگان، ارتش و ملت عراق را در مبارزه با داعش ياري رساند كه ما از اين بابت سپاسگزاريم. وي با اشاره به اينكه داعش نه تنها براي ملت عراق بلكه براي كل ملت‌هاي منطقه دشمن به حساب مي‌آيد، اظهار داشت: امروز نه تنها ارتش عراق بلكه نيروهاي بسيج مردمي و داوطلبان و پيش‌مرگه‌ها همه با يك روحيه واحد با داعش در حال نبرد هستند. مجدداً از جمهوري اسلامي ايران و همه طرف‌هايي كه در مبارزه با داعش از عراق حمايت كردند، تشكر مي‌كنم.
فؤاد معصوم در ادامه سخنان خود با بيان اينكه ايران تجربيات گسترده و گرانسنگي در زمينه‌هاي مختلف از جمله كشاورزي، صنايع، احداث راه‌ها و خدمات درماني دارد كه تلاش خواهيم كرد از اين تجربيات در زمينه‌هاي مذكور استفاده كنيم، خاطرنشان كرد: موضوع بيابان‌زدايي در جنوب عراق و به موازات آن در ايران و همچنين در عربستان نياز به تلاش و همكاري گسترده همه كشورهاي منطقه براي جلوگيري از پيشروي بيابان‌ها دارد.
 
  اتصال خط آهن ايران به عراق در آينده نزديك
رئيس‌جمهوري عراق با اشاره به تمايل كشورش براي گفت‌وگو و همكاري ميان دو كشور در زمينه برداشتن پسماندهاي اروند رود، گفت: همچنين در مذاكراتي كه انجام شد درباره خطوط انتقال نفت و گاز از ايران به سوي عراق و موضوع اتصال و توسعه راه‌آهن ميان دو كشور و احداث بزرگراه‌ها براي تسهيل تجارت و همكاري‌هاي اقتصادي ميان دو كشور و جابه‌جايي هر چه روان‌تر بار و مسافر نيز گفت‌وگوهاي خوبي داشتيم و ان‌شاءالله به زودي شاهد ارتباط خط‌آهن ميان دو كشور خواهيم بود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود درباره موضوعات سياسي اظهار داشت: درباره مسائل سياسي طرفين در بسياري از موارد اتفاق‌نظر دارند و در برخي موارد هم ديدگاه‌ها نزديك است. معتقدم دو كشور درباره ضرورت حفظ دو كشور و كشورهاي منطقه در برابر دخالت‌هاي خارجي اتفاق نظر داشته و خواهند داشت.
فؤاد معصوم با اشاره به اينكه در مورد سوريه نمي‌توان موضوع را به اين واگذار كرد كه تروريست‌ها سرانجام بتوانند در سوريه حاكميت و تحكم داشته باشند، تصريح كرد: همانطور كه ما در حال حاضر عليه تروريسم در عراق مي‌جنگيم اولويت اول در سوريه جنگ عليه تروريسم است.
رئيس‌جمهوري عراق با بيان اينكه درباره يمن نيز از همان روز اول نظرمان بر آن بوده است كه دخالت نظامي نبايد در اين كشور صورت گيرد، خاطرنشان ساخت: در يمن بايد روي گفت‌وگو ميان طرف‌هاي سياسي تمركز كرد چراكه جنگ در اين كشور به ايجاد شكاف ميان اقشار ملت يمن منجر خواهد شد.
فؤاد معصوم با اعلام حمايت از مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و 1+5 گفت: معتقديم وقتي اين مذاكرات به موفقيت برسد به نفع كشورهاي منطقه و دوستداران صلح و امنيت در منطقه و جهان خواهد بود و قطعاً هيچ دليلي وجود ندارد كه هيچ كشوري از اين توافقنامه احساس ترس كند.
رئيس‌جمهوري عراق در پايان سخنان خود مجدداً از دولت و ملت ايران كه در همه شرايط كنار ملت عراق ايستاده‌اند، تشكر و تمجيد كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار