کد خبر: 718130
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
از قاچاق میوه تا ممنوعیت وزارت کشاورزی
هر چند می گویند طعم و مزه ندارند اما خوش آب و رنگند و یک دست.آنقدر مرتب و تمیز چیده شده اند که هر رهگذری هوس میکند انها را قیمت کند و با وجود گرانی بخرد غافل از اینکه هر خرید مساوی است با قدمی به سوی نابودی باغداران و کشاورزان ایرانی و پر کردن جیب قاچاقچیان.
سرویس اقتصاد فردا: هر چند می گویند طعم و مزه ندارند اما خوش آب و رنگند و یک دست.آنقدر مرتب و تمیز چیده شده اند که هر رهگذری هوس میکند انها را قیمت کند و با وجود گرانی بخرد غافل از اینکه  هر خرید مساوی است با قدمی به سوی نابودی باغداران و کشاورزان ایرانی و پر کردن جیب قاچاقچیان.

صحبت از میوه های خارجی است که این روزها در بازار میوه کشور جولان می دهند.میوه هایی که بشتر قشنگی دارند تا مزه و برای ظاهربینی نسل امروز ما دوای خوبی هستند.

در حالی که هر سال وزارت کشاورزی و وزارت صنعت توپ واردات میوه خارجی را به هم پاس می دادند تا مقصر مشخص نشود، سال گذشته وزارت کشاورزی مسئولیت صدور مجوز واردات مواد غذایی و کالاهای اساسی و کشاورزی را به عهده گرفت تا شید به نوعی این مشکل حل شود اما در آستانه عید نوروز باز هم بازار پر بود از میوه های خارجی.

هر چند،و زیر جهاد کشاورزی از اواخر سال گذشته و اوایل امسال واردات هر گونه میوه و مرکبات به کشور را ممنوع اعلام و تصریح کرد تولید میوه های مختلف در داخل کشور کافی است و نیاز کشور را تامین می کند، بنابراین نیازی به واردات نیست اما با این حال این ممنوعیت قانونی ظاهرا نتوانسته است جلوی ورود کانتینرهای میوه به کشور را بگیرد به طوری که هم اکنون انواع و اقسام میوه های خارجی در بازار کشور موجود است و آزادانه به فروش می رسد.

از تعیین عوارض برای واردات میوه در لایحه بودجه 94  تا قاچاق میوه

این اتفاق اما در حالی رخ می دهد که علاوه بر دستورات وزارت کشاورزی ، به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی، اخذ عوارض برای ورود میوه های خارجی تعیین شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی٬‌ آب و منابع طبیعی مجلس٬ در این خصوص گفته:‌ اخذ عوارض از واردات میوه٬ سبزیجات و سموم کشاورزی برای اولین بار در بودجه سال 94برای سازمان حفظ نباتات کشور تعیین شده است.

با این حال  به تازگی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با بیان اینکه از شب عید تا امروز انواع میوه‌های خارجی در بازار به وفور موجود است، اعلانم کرده: ورود غیرقانونی این محصولات به کشور باعث ضرر اقتصادی و ورود آفات کشاورزی می‌شود.
 
سید رضا نورانی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی گفته: از شب عید تاکنون انواع میوه‌های خارجی در بازار به وفور مشاهده می‌شود.
 
وی افزوده: پرتقال‌ مصری و ترکیه‌ای، نارنگی پاکستانی، انگور شیلی، لیموترش برزیلی، شلیل ترکیه‌ و آن هم به قیمت هر کیلو 36 هزار تومان از جمله محصولات است که ظاهرا به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود و در بازار کاملا مشهود و در دسترس همگان است.
 
رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با ابراز تعجب از قاچاق حجم زیاد این محصولات، بیان داشته: واردات قاچاق محصولات کشاورزی مشکلاتی از قبیل ورود آفات را برای کشور به همراه دارد.
 
نورانی افزوده: وقتی محصولی بصورت قاچاق وارد می‌شود، نظارتی بر روی آن توسط سازمان‌های مربوطه انجام نمی‌شود و این موضوع هم سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد و هم احتمال ورود آفات کشاورزی را بیشتر می‌کند.
 
رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با بیان اینکه این محصولات با قیمت گران و 3 برابر قیمت جهانی به مصرف کننده عرضه می‌شود، تصریح کرده: با قاچاق محصول به کشور عوارض دولتی پرداخت نمی‌شود و این امر لطمه اقتصادی بزرگی را به کشور وارد می‌کند.

میوه فروشان چه می گویند؟

در این میان میوه فروشان اما متفق القول می گویند چون این میوه ها فروش دارند ما می آوریم و می فروشیم.

مرتضی صاحب یک میوه فروشی در منطقه شهران در این خصوص به خبرنگار فردا می گوید: ما هم می دانیم که میوه‌های خارجی طعم و مزه میوه ایرانی را ندارد اما مردم بهتر می‌خرند چرا که تر و تمیز تر هستند و  بالا و پایین جعبه یکدست است، ضایعات ندارد و همه میوه‌ها هم یک اندازه است.

وی ادامه می دهد: میوه های ایرنی همیشه کلک دارد.روی جعبه درشت و یکدست و زیر چیز دیگری است!

او همچنین تاکید می کند: در فروش میوه‌های خارجی وزن کارتن کم می‌شود اما وزن جعبه میوه‌های ایرانی که شاید 3 ـ 2 کیلوگرم است کم نمی‌کنند و بنابر این خریداران تمایل بیشتری به خرید میوه‌های خارجی دارند.

محسن فروشنده یک مغازه میوه فروشی در فلکه دوم صادقیه نیز در پاسخ به این سوال که چه کسی میوه خارجی به این گرانی را می خرد با اشاره به سیب سبز آلمانی می گوید: این را می بینید!12 هزار تومان برای هر کیلو قیمت دارد اما از انجا که سفت و آبدار است، ظاهر و رنگ خوبی دارد و بیشتر می ماند، همه آن را به سیب 3هزار تومانی ایرانی که رویش دل می برد و داخلش خراب است ترجیح می دهند.

محسن تاکید می کند: مردم جنس خوب می خواهند، ما هم می آوریم و می فروشیم .مسئولان اگر نگران باغداران ایرانی هستند، کیفیت تولید را بالا ببرند و میوه خارجی وارد نکنند.

مریم خانم خانه داری که در این میوه فروشی مشغول خرید است هم تاکید می کند: میوه های خارجی مجلسی تر و شیک تر است من برای مهمان همیشه انگور خارجی و سیب خارجی می خرم.

او درباره گرانی این میوه ها نیز می گوید: از قدیم گفته اند هر چه پول بدهی آش می خوری.البته انصافا میوه ایرانی خوشمزه تر است.

وقتی مرغ همسایه غاز است!

در هر حال هر چه هست، به نظر می رسد میوه خارجی در میان مردم خریدار دارد.اصلا انگار ایرانی ها هر چه برچسب خارجی داشته باشد را بهتر می خرند و میوه هم از این قضییه مستثنی نیست.وقتی مرغ همسایه غاز باشد، همیشه بازار قاچاقچیان و دلالان داغ است و همواره جیب هایشان پر پول.

هر چند نمی شود سهم نظارت بر ورود میوه قاچاق و وزارت کشاورزی را نادیده گرفت اما از ماست که برماست!خارجی پسند شده ایم و عرق ملی را از دست داده ایم و اینگونه است که کشاورزی رو به نابودی می رود. 
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار