کد خبر: 718070
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵
مهدي پورصفا
سرمقاله روزنامه آفتاب درخصوص عبور اصلاح‌طلبان از روحاني شايد بازتاب نگراني عميقي است كه از همان ابتدا بين اصلاح‌طلبان و دولت روحاني شكل گرفته و آن هم چيزي جز جدايي زودهنگام دو طرف پيش از آغاز بزنگاه‌هاي سياسي، از جمله انتخابات مجلس شوراي اسلامي نيست.
واقعيت اين است كه اصلاح‌طلبان بارها و بارها ترس خود را از كنارگذاشته شدن توسط روحاني در جريان رقابت‌هاي سياسي به عناوين مختلف مطرح و گاه دولت را متهم به استفاده ابزاري از پايگاه رأي اصلاح‌طلبان در عرصه اجتماعي كرده‌اند.
البته در اين ميان برخي اتفاقات تاريخي نيز در تعامل بين اصلاح‌طلبان و روحاني در اين ميان بي‌تاثير نبوده است و هنوز هم خاطراتي از دوراني كه روحاني اصلاح‌طلبان را دور زده، در ياد آنها باقي مانده است.

   خاطرات تلخ

يكي از موارد تلخي كه ياد و خاطره آن در ذهن اصلاح‌طلبان باقي مانده اخراج برخي فعالان اصلاحات از مجموعه مطالعات مركز استراتژيك نهاد رياست جمهوري بود.  زماني كه تصميم برتغيير وعزل موسوي خوئيني‌ها توسط هاشمي گرفته شد، حسن روحاني نماينده مجلس و دبيرشوراي‌عالي امنيت ملي، مسئوليت مركز مطالعات استراتژيك رياست جمهوري را پذيرفت.  عليرضا علوي تبار از فعالان اصلاح‌طلب با اشاره به خاطرات خود كه در نشريه مهرنامه منتشر شده با انتقاد از روحاني درآن مقطع اظهار داشت: آقاي روحاني وقتي آمد سه گام برداشت؛ يكي اينكه جلوي رابطه ما با دانشگاهي‌ها را گرفت. يادم هست قراردادي با آقاي بشيريه براي تحليل موانع توسعه سياسي درايران داشتيم كه پول ايشان را نداد وما مجبور شديم از منبع ديگري هزينه كار ايشان را تهيه كنيم كه آبروي‌مان نرود. درگام دوم برخي پروژه‌ها را حذف كرد. در حوزه اجتماعي پروژه‌اي را كه درباره فقر ونابرابري بود، حذف كرد.  
وي در بخش ديگري از صحبت خود اين گونه ادامه داد:از ما مي‌خواست تحقيق درباره جرم زا بودن جامعه را كنار بگذاريم. يا موردي خاطرم هست كه درباره پيامدهاي سياست‌هاي تعديل نوشته بوديم كه به افزايش فقر منجر مي‌شود. اين تحليل به سازمان برنامه وبودجه رفت وگفت وگوي خوبي داشت شكل مي‌گرفت كه به دستور آقاي روحاني متوقف شد و در نهايت يك روز ‌دستور دارند كه ديگر ما را به داخل مجموعه راه ندهند.  اين تنها يكي از برخوردهاي دولت روحاني با اصلاح‌طلبان است و موارد ديگري نيز در اين ليست جاي دارند كه نگاهي به آنها اين ليست را بسيار گسترده مي‌كند.

   ‌يك روند موفق

 با اين تفاصيل در چنين شرايطي تيتر روزنامه آرمان را مي‌توان تلنگري به اصلاح‌طلبان و نوعي دعوت به حفظ رابطه راهبردي با ‌دولت روحاني عنوان كرد، چراكه اگر فرصتي براي حضور اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات مجلس شوراي اسلامي فراهم باشد، اين كار تنها و تنها با كمك دولت روحاني فراهم خواهد شد؛ مجلسي كه اصلاح‌طلبان اميدوارند با كمك آن يك اقليت كوچك ولي قدرتمند تشكيل دهند تا بتوانند زمينه را براي حضور خود در ساير عرصه‌هاي انتخاباتي فراهم كنند. روندي كه در دهه 70  به عنوان يك الگوي موفق در برابر اصلاح‌طلبان قرار دارد.
   حالا وقت خط انداختن به صورت مادر نيست
  اصلاح‌طلبان به دليل بي‌اعتمادي به روحاني، استراتژي «رحم‌اجاره‌اي اصلاح‌طلبان» را به روحاني و دولتش دارند. به نظر مي‌رسد به رغم اين بي‌اعتمادي و اختلافات تاريخي ميان آنها، اصلاح‌طلبان به منظور حفظ سلامت جنين خود و تولد آن، كماكان و تا تولد اين جنين تا زماني كه اين بچه به دنيا نيامده سعي مي‌كنند براي حفظ جنين مدارا كنند، حتي مانع از كارهاي سنگين توسط مادر شوند، ولي به محض تولد اين كودك فضا عوض مي‌شود.  شواهد و اختلافات تاريخي ميان آنها نشان مي‌دهد كه اگر اصلاح‌طلبان موفق به پياده‌سازي استراتژي رحم اجاره‌اي نيز شده باشند، استراتژي سقط جنين در دستور كار طرف مقابل قرار خواهدگرفت.   هشدار روزنامه آفتاب را مي‌توان بازتوليد اين مسئله در نظر گرفت كه حالا وقت خط انداختن به صورت مادر نيست و بايد با او مدارا كرد و عجله بي‌موقع نيز عوارض فراواني براي آنان خواهد داشت؛ عوارضي كه مي‌تواند اصلاح‌طلبان را به قبل از سال 92 بازگرداند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار