کد خبر: 717756
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
گزارش خبری-تحلیلی«نماینده» از وضعیت انتخاباتی گیلان
سه جریان اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدال در این استان، تحرکات انتخاباتی خود را آغاز کرده اند، البته به دلیل اینکه این استان زادگاه محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و دبیرکل حزب اعتدال و توسعه است نمی توان نقش حامیان و نزدیکان وی را که در گفتمان سیاسی زیر چتر اعتدال قرار گرفته اند نادیده گرفت.

 

گروه سیاسی  نماینده - پس ار رصد فعالیت های انتخاباتی در دو استان ایلام و کرمانشاه، از استان گیلان می توان به عنوان استانی پرتحرک و فعال در عرصه انتخابات مجلس دهم نام برد. هم اکنون برخی از فعالان سیاسی، نمایندگان ادوار و اعضای شورای شهر به صورت غیر مستقیم نشست های انتخاباتی خود را تشکیل داده اند.

سه جریان اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدال در این استان، نشست و برخواست های انتخاباتی را آغاز کرده اند، البته به دلیل اینکه این استان زادگاه محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیرکل حزب اعتدال و توسعه است نمی توان نقش حامیان و نزدیکان وی را که در گفتمان سیاسی زیر چتر گفتمان اعتدال قرار گرفته اند نادیده گرفت از این رو براساس اخبار دریافتی توسط رسانه های محلی، برخی از حامیان و نزدیکان نوبخت تمایلاتی برای شرکت در انتخابات مجلس پیدا کرده اند.

همچنین اصلاح طلبان که در مرکز(پایتخت) شورای راهبردی انتخابات را تشکیل داده اند در استان ها نیز بر حضور در انتخابات و رقابت با اصولگرایان تاکید می کنند اما در استان گیلان(حوزه انتخابیه رشت) تاکنون چهره شناخته شده ای از سوی این جریان در متن انتخابات قرار نگرفته و از دو چهره حاشیه ساز به عنوان کاندیدای احتمالی نام برده می شود.  

ترکیب فعلی گیلان در خانه ملت

استان گیلان دوازده کرسی در بهارستان ثبت کرده است، آستارا، آستانه اشرفیه، بندر انزلی، تالش/ رضوانشهر، رشت، رودبار، رودسر/املش، صومعه سرا، فومن/شفت و لاهیجان حوزه های انتخابیه گیلان در "خانه ملت" هستند و محمد حسین قربانی، حسن خسته بند، محمود شکری، حسن تامینی، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، جبار کوچکی نژاد، عطاالله حکیمی، محمد مهدی رهبری، حمید رضا خصوصی، ثانی، ناصر عاشوری قلعه روخانی و ایرج ندیمی در انتخابات مجلس نهم با رای مردم گیلان وارد مجلس شدند.

از نمایندگان کنونی استان گیلان که بیشتر با دو فراکسیون شاخص مجلس یعنی اصولگرایان و رهروان ولایت همکاری می کنند به عنوان گرینه های اصلی در انتخابات آینده مجلس نام برده می شود، همچنین تحرکات انتخاباتی در رشت، لاهیجان و صومعه سرا نسبت به حوزه های دیگر این استان بیشتر مشاهده می شود.

** اصلاح طلبان و چهره های احتمالی انتخابات

اصلاح طلبان یکی از استراتژی های انتخاباتی خود را همسویی جریان متبوعشان با گفتمان اعتدال می دانند به همین جهت در استان گیلان نام کاندیداهای احتمالی در کنار کاندیداهای اصلاح طلب اعلام می شود.

فیاض زاهد و احمد رمضان پور دو چهره اصلاح طلبی هستند که از آنها به عنوان کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نام برده می شود، پیش از این فیاض زاهد در سال ۷۹ و در مرحله دوم انتخابات مجلس ششم از راه یافتن به بهارستان باز ماند.

وی همچنین سابقه همکاری با روزنامه توقیف شده اعتماد ملی را در کارنامه رسانه ای خود ثبت کرده است.

احمد رمضان پور نیز یکی دیگر از گزینه های احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس است، وی نماینده ادوار مجلس در دوره های پنجم و ششم و رئیس ستاد انتخاباتی رئیس دولت اصلاحات در استان گیلان بود.

رمضان پور در انتخابات مجلس ششم در جرگه متحصنین و استعفا دهندگان قرار داشت.

علاوه بر این دو چهره حاشیه ساز، رمضانعلی صادق زاده به عنوان کاندیدای احتمالی اصلاح طلبان(اصلاح طلب معتدل) شناخته می شود.

مرتضی الویری شهردار تهران در دوره اصلاحات و نماینده سه دوره اول مجلس بود، او نیز اخیرا در گفتگو با یکی از روزنامه های اصلاح طلب کاندیداتوری خود را اعلام کرد، گفته می شود وی به احتمال زیاد از حوزه گیلان در انتخابات مجلس ثبت نام خواهد کرد.

به غیر از چهره های سیاسی یکی از مدیران ورزشی استان گیلان هم در اردوگاه کاندیداهای احتمالی قرار گرفته است. مسعود رهنما با اینکه در زمان انتخابات از مسئولان ستاد قالیباف بود اما در این مدت ارتباطات خوبی با اصلاح طلبان برقرار کرده است.

** چهره های نزدیک به نوبخت، گزینه های احتمالی انتخابات

فرزان رشاد عضو و نایب رئیس شورای شهر شهرستان رشت، کاندیدای احتمالی انتخابات است. رسانه های رشت "رشاد" را اقوام سببی محمد باقر نوبخت معرفی کردند که در صورت کاندیداتوری می تواند حمایت جریان اصلاحات را داشته باشد. از وحید سقایی "خواهرزاده نوبخت و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی" هم به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات نام برده می شود. وی در صورت کاندیداتوری در انتخابات در فهرست اصلاح طلبان و اعتدال گرایان قرار خواهد گرفت.

اصولگرایان همانند اصلاح طلبان در حال مذاکره و گفتگو برای نقش آفرینی گسترده در انتخابات هستند اما در گیلان تاکنون اسامی نمایندگان ادوار و برخی از اعضای شورا شهرستان به عنوان کاندیداهای احتمالی برده می شود و فعلا چهره های شاخص  اصولگرا اظهار نظری پیرامون انتخابات اتخاذ نکردند.

تاکنون منابع آگاه در استان از ولی الله عظمتی، سید علی آقا زاده و موسوی روزان به عنوان کاندیداهای احتمالی نام می برند، ولی الله عظمتی فرماندار سابق رشت در دولت دهم بود و پس از به روی کار آمدن دولت یازدهم مهدوی فرماندار رشت شد.

موسوی روزان نیز هم اکنون عضو اصولگرای شورای رشت است.

مظفر نامدار فعال اصولگرا حامیانی برای حضور در انتخابات مجلس آینده دارد اما تاکنون چراغ سبزی برای کاندیداتوری در انتخابات نشان نداده است.

** وضعیت احمدی نژادی ها در رودسر

دو مدیر دولت سابق کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس هستند، اسدالله عباسی و روح الله قهرمانی چابک به احتمال زیاد از حوزه انتخابیه رودسر، املش وارد عرصه رقابت انتخابات خواهند شد.

اسدالله عباسی که در اواخر دولت دهم به جمع دولتمردان اضافه شد نماینده دوره هفتم و هشتم در این حوزه انتخابیه بود بنابراین شناخت خوبی از این حوزه انتخابیه دارد.

عباسی پس از تشکیل شورای همگرایی اصولگرایان، در چندین همایش آن شرکت کرد و هنوز آرایش انتخاباتی او و پیوستن به اصولگرایان و یا تیم احمدی نژاد مشخص نشده است.

علاوه بر او از روح الله قهرمانی استاندار گیلان در دولت احمدی نژاد و سفیر سابق کویت به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات نام می برند.

** فعالیت اصولگرایان و اصلاح طلبان در لاهیجان و صومعه سرا

در حوزه انتخابیه لاهیجان این روزها نام های زیادی به عنوان کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس دهم به گوش می رسد، مهمترین آنها نماینده کنونی یعنی ابوذر ندیمی است. وی در دوره ششم، هفتم و نهم در مجلس حضور داشت و در دوره ششم به فراکسیون اکثریت(اصلاح طلبان) نزدیک بود و در این دروه نیز همچنان خود را در قاب اکثریت مجلس(رهروان) قرار داده است.

هم اکنون برخی از کاندیداهای احتمالی در لاهیجان برنامه و نشست های انتخاباتی خود را کلید زده اند به طوری که عده ای از آنها در بعضی از مراسم ختم شرکت می کنند.

یکی از نیروهای نزدیک به رئیس جمهور پیشین در لاهیجان، کاندیدای احتمالی انتخابات است. ذبیح الله نیکفر لیالستانی رئیس ستاد انتخاباتی احمدی نژاد در لاهیجان بود و در انتخابات مجالس هشتم و نهم به عنوان نامزد وارد عرصه انتخابات شد اما از ورود به خانه ملت جا ماند.

گویا وزن نیروهای همسو با دولت سابق در این حوزه انتخابیه بیشتر از حوزه های دیگر استان گیلان است. در این راستا شنیده شده یکی از مشاوران سید شمس الدین حسینی"وزیر اقتصاد در دولت دهم" هم کاندیدای احتمالی انتخابات است.

یوسف قاسمی که سابقه حضور در مجلس هشتم را دارد پیش از این مشاور وزیر سابق اقتصاد و امور دارایی بود.

همچنین رسانه های محلی، از کاندیداتوری فرزند آیت الله زین العابدین قربانی (نماینده ولی فقیه و امام جمعه رشت) برای ورود به انتخابات مجلس از حوزه لاهیجان و سیاهکل خبر دادند، او در انتخابات مجلس نهم داوطلب انتخابات شده بود اما موفق نشد راهی بهارستان شود.

صومعه سرا، یکی دیگر از حوزه های انتخابیه استان گیلان است و همچون حوزه های دیگر این استان، شاهد تحرکات انتخاباتی از سوی فعالان سیاسی و نمایندگان ادوار است، از دو نماینده اصولگرا و اصلاح طلب ادوار مجلس به عنوان کاندیدای احتمالی صومعه سرا نام برده می شود.

کاظم دلخوش و قاسم رمضانپور دو چهره اصولگرا و اصلاح طلب شناخته می شوند که به احتمال زیاد می خواهند باردیگر بخت خود را برای ورود به بهارستان آزمایش کنند.

کاظم دلخوش سابقه حضور در مجلس هفتم و هشتم را دارد و در در دوران نمایندگی عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان و نائب رئیس کمسیون اقتصاد بود و پس از به روی کار آمدن دولت یازدهم، مشاور محمد باقر نبوخت شد.

یکی از رسانه های محلی به نقل از دلخوش اعلام کرد: در دور آینده انتخابات از شهرستان صومعه سرا حضور پیدا می کند.

قاسم رمضانپور هم نماینده اصلاح طلب دورهای چهارم و پنجم صومعه سرا بود، منابع آگاه در استان از رایزنی و گفتگو های انتخاباتی این کاندیدای احتمالی خبر داده اند.

** نیروهای خاکستری اصلاح طلب در آستانه اشرفیه

وزن اصلاح طلبان خاکستری در حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه سنگینی می کند، تاکنون نام دو چهره اصلاح طلب به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات برده شده است.

یونس رنجکش: فعال سیاسی و روزنامه نگار گویا سودای بهارستان دارد. رنجکش از اصلاح طلبانی است که ارتباط خوبی با اعتدالیون برقرار کرده است.

نماینده سابق مجلس ششم هم یکی دیگر از این کاندیداهای احتمالی است. رضا صالح جلالی نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس ششم که سابقه ریاست کمیته صنعت و معدن مجلس و همچنین مشاور وزیر تعاون در دولت اصلاحات را نیز در کارنامه خود دارد کاندیدای احتمالی انتخابات از حوزه آستانه اشرفیه است.

آرایش انتخاباتی در حوزه انتخابیه فومن هنوز روشن نشده است فقط براساس اخبار دریافتی سید علی آقازاده نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی که در دوره نهم از کورس با رقبایش بازماند کاندیدای احتمالی انتخابات در این حوزه است.

رسانه های محلی گزارش داده اند: اصولگرایان فومنی و شفتی از کاندیداتوری آقازاده استقبال کرده اند.

همچنین یکی از اعضای حزب اعتدال و توسعه از کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه فومن است، هادی نوری استاد جامعه شناسی دانشگاه و از اعضای اعتدال گرایان گیلان در صورت حضور در انتخابات در فهرست اعتدال گرایان(همسو با دولت یازدهم) قرار خواهد گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار