کد خبر: 717672
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۶
اين روزها حساسيت به خوبي روي بحران و كمبود آب متمركز شده است و كار به جايي رسيده كه نزاع‌هاي منطقه‌اي و استاني براي كمبود آب پيش‌بيني مي‌شود.
اين روزها حساسيت به خوبي روي بحران و كمبود آب متمركز شده است و كار به جايي رسيده كه نزاع‌هاي منطقه‌اي و استاني براي كمبود آب پيش‌بيني مي‌شود. اما ريشه اين بحران كجاست؟ آيا با اصلاح الگوي مصرف مي‌توان از اين بحران عبور كرد؟ برخي مسئولان فعلي و برنامه‌ريزان اصلي در حوزه آب با ايجاد رعب و وحشت از مهاجرت دهها ميليوني در كشور خبر مي‌دهند و برخي نيز براي اين موضوع نسخه‌هايي از تعطيلي صنايع «آب بر» مانند فولاد تا بادي كردن دستشويي‌ها و استفاده از توالت فرنگي را مي‌پيچند.
بنابر اين گزارش، وزير اسبق جهاد كشاورزي در پاسخ به اين ولوله‌اي كه اين روزها در رسانه‌ها ديده مي‌شود، معتقد است ما بحران آب نداريم بلكه بحران آب مديريتي است و حتي توان توليد 300 ميليون تن محصول كشاورزي را هم داريم.  محمدرضا اسكندري در گفت و گو با فارس معتقد است حجم زيادي از هدر رفت آب كشور، در محاسبات به ناحق به كشاورزي نسبت داده مي‌شود زيرا از 100 ميليارد مترمكعب استحصال آب در كشور، 65 درصد صرف كشاورزي مي‌شود.
وي گفت: افرادي كه در جايگاه تصميم‌گيري‌اند و بين مردم با اظهاراتشان باعث نااميدي مي‌شوند، اينان مُبلِّغ افكار دشمنان هستند.
اسكندري تأكيد كرد:‌ايران از نعمت 3 هزار كيلومتر ساحل برخوردار است، اما تاكنون كسي به استفاده از آب دريا براي توليد محصولات كشاورزي فكر نكرده است. ايران به واسطه داشتن ويژگي چهار فصل و با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي موجود، داراي توان توليد 300 ميليون تن محصولات كشاورزي است.  وي افزود: با انتقال 440 هزار هكتار زمين كشاورزي به 45 هزار هكتار گلخانه، حدود 400 هزار هكتار زمين آزاد مي‌شود، ضمن اينكه با اين كار حدود 7 ميليارد مترمكعب يعني به اندازه 14 سد در ظرفيت اوليه سد كرج صرفه‌جويي آب انجام مي‌شود.

 طرح نكاشت خيانت به كشور است

وي با بيان اينكه طرح نكاشت، خيانت به كشور است، عنوان كرد: پيشنهاد من اين است كه وزراي جهاد كشاورزي بعد از جنگ تحميلي در دولت‌هاي آقايان هاشمي، خاتمي و احمد‌ي‌نژاد مورد بازخواست قرار گيرند تا معلوم شود چه كسي در مدت وزراتش خيانت و چه كسي خدمت كرده است. اين موضوع در قالب يك مناظره، به خوبي روشن مي‌شود.  اسكندري تصريح كرد: اعتقاد ما اين است كه با افزايش بهره‌وري آب با حدود 45 ميليارد مترمكعب مي‌توان حدود 200 ميليون تن محصول كشاورزي براي تأمين غذاي 250 ميليون نفر توليد كرد.
وي افزود: بسياري از سدهاي ساخته شده در كشور، تشتك تبخير آب هستند و اكوسيستم منطقه را بر هم زده‌اند، در حالي كه به اهداف اوليه ساخت كه پوشش دهي اراضي كشاورزي است، نرسيده‌اند.

 بحران آب نتيجه سياست‌هاي غلط است

گفتني است چندي پيش نيز محسن رناني در نشست «نقش باورها، ارزش‌ها و سرمايه اجتماعي در حكمراني آب» بيان كرد: مردم قرباني سياست‌هاي غلط در حوزه آب شده‌اند و حالا سياستمداران انگشت اتهام به سوي جامعه دراز كرده‌اند. وي عنوان كرد: با توجه به سهم 6 درصدي آب شرب و سهم 2 درصدي صنعت از منابع آب كشور، اگر مردم حتي ۵۰ درصد ميزان مصرف آب خود را هم كاهش دهند، در كل منابع آب كشور فقط 3 درصد صرفه‌جويي خواهد شد. پس بحران آب ربطي به فرهنگ مصرفي مردم ندارد. البته فرهنگ مصرفي مردم بايد اصلاح شود اما ريشه بحران جاي ديگري است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
0
0
یکی از موثرترین راهکارها جهت مدیریت اب در فصل گرماست, همین کولرهای ابی ست.
کولرهای ابی در هر ساعت ۴۵ لیتر اب تبخیر میکنند, حالا تصور کنید هر کولر در ۲۴ ساعت ۱۰ ساعت کارکند و این رو در تعداد کولرهای که روی پشت بام ها و بالکن ها خانه ها و مغازها هست ضرب کنید, رقمی بدست میاد که شاید سد امیر کبیر کرج هم به تنای از پس تامین اب این همه کولر برای تبخیر برنیاد.
پس لازمه اولین مدیریت اب جمع اوری کولرهای ابی و جایگزینیان با اسپیلت های کم مصرف برقیست تا قطعا در مصرف اب کلی صرفه جوی شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار