کد خبر: 717610
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
بيانيه 200 نماينده مجلس:
بيش از ۲۰۰ تن از نمايندگان مجلس در بيانيه‌اي اعلام كردند اگرچه استخدام زبان تهديد در ديپلماسي چيزي جز جيغ ناشي از ترس به حساب نمي‌آيد، براي دولت امريكا چنين رفتاري سخيف‌تر است.
بيش از ۲۰۰ تن از نمايندگان مجلس در بيانيه‌اي اعلام كردند اگرچه استخدام زبان تهديد در ديپلماسي چيزي جز جيغ ناشي از ترس به حساب نمي‌آيد، براي دولت امريكا چنين رفتاري سخيف‌تر است.
به گزارش فارس، بيش از 200 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با امضاي بيانيه‌اي با تأكيد براينكه بازرسي‌هاي آژانس صرفاً مطابق عرف و قواعد بين‌المللي مجاز مي‌باشد خاطرنشان كردند: همان گونه كه خروج از چارچوب NPT براي كشورها امري مذموم مي‌باشد بعضي نظارت‌هاي آژانس نيز تخريب‌كننده NPT خواهد بود لذا رعايت اين نظام‌ها بايد در نتيجه مذاكرات ديده شود. در ابتداي اين بيانيه آمده است: مذاكرات هسته‌اي به مرحله پر اهميتي رسيده است و اقتضا دارد با دقت رفتارهاي 1+5 به خصوص دولت امريكا مورد ارزيابي قرار گيرد. بيش از يك‌سال و اندي از مذاكرات هسته‌اي مي‌گذرد و به‌رغم برخي دعاوي غيرمنطقي امريكا، مصوبه اخير مجلس سنا نشانگر زياده‌خواهي ديگري است كه ما در پس ژست‌هاي دموكراتيك بار‌ها پس از انقلاب، آن را آزموده‌ايم. در اين بيانيه مندرج است: اينگونه رفتار در قواعد مذاكرات بين‌المللي نامي جز مكر ندارد و نتيجه آن امري به جز عدم اعتماد نيست، لذا ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با صراحت اعلام مي‌داريم:
الف: وارد نمودن مصوبه كنگره به عنوان مؤلفه جديدي در تأييد نتايج مذاكرات نمي‌تواند عامل چانه‌زني ديگري به حساب آيد، بلكه به عكس مذاكره‌كنندگان محترم كشور بايد در مورد تأثيرات ورود اين عامل، واكنش مناسب نشان دهند و آن را در نتايج مذاكرات به طور جدي در نظر بگيرند.
ب: شرايط بازرسي‌هاي آژانس صرفاً مطابق عرف و قواعد بين‌المللي مجاز مي‌باشد و همانگونه كه خروج از چار چوبNPT براي كشور‌ها امري مذموم مي‌باشد، بعضي نظارت‌هاي آژانس نيز تخريب‌كننده NPT خواهد بود، لذا رعايت اين نظامات بايد در نتيجه مذاكرات ديده شود.
ج: اگر چه استخدام زبان تهديد در ديپلماسي چيزي جز جيغ ناشي از ترس به حساب نمي‌آيد براي دولت امريكا كه خود بارها تقاضاي مذاكره در موضوع هسته‌اي ايران نموده است چنين رفتاري سخيف‌تر است لذا همان گونه كه ملت بزرگوار ايران در طول 35 سال پس از انقلاب به اينگونه تهديدات وقعي ننهاده‌اند، مذاكره‌كنندگان كه نمايندگي اين ملت را برعهده دارند پاسخي در خور شأن را به آنان داده و نشان دهند كه قلمرو مذاكرات ساحت اينگونه بازيگوشي‌هاي ناشيانه نيست و مذاكرات همراه با تهديد را به كام آنان تلخ نمايند.
د: وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران موظف است بر پايه رهنمودهاي رهبر بزرگوار انقلاب اسلامي و تذكرات فوق، نتايج مذاكرات را به مجلس شوراي اسلامي تقديم دارد تا با دريافت نظرات نمايندگان ملت، تكليف اين پرونده بر اساس منافع ملي كشور روشن گردد. در اين بيانيه همچنين مندرج است: از آنجا كه به دليل دخالت‌هاي دولت امريكا در منطقه نظير اشغال افغانستان، عراق يا بحران‌سازي در سوريه و اينك در يمن موجب كشتار مردم و گسترش افراطي‌گري و تروريست گرديده است و ظاهراً اين كشور بنا دارد با گسترش تروريسم نوعي ياغي‌گري بين‌المللي را رايج نمايد كه بدترين عامل در جهت بي‌ثباتي و استقلال كشورها مي‌باشد لازم است وزارت امور خارجه گزارشي از اين امر همراه با نتايج مذاكرات به مجلس شوراي اسلامي ارائه نمايد كه مورد بررسي همزمان نمايندگان مجلس قرار گيرد.
در بند ديگري از بيانيه نمايندگان مجلس آمده است: تكرار تجاوزات دولت امريكا به حقوق ملت‌ها نظير آنچه در اشغال عراق و افغانستان بر سر اين ملل آورد و رفتار نقض حقوق بشر در زندان‌هاي گوانتانامو و ابوغريب و حمايت از رژيم صهيونيستي در جنگ‌هاي غزه، 33 روزه و حمايت از دولت سعودي در جنگ ناجوانمردانه با ملت يمن و ده‌ها نمونه ديگر همگي نشانگر آن است كه پايمال نمودن حقوق انسان‌ها به رويه اين دولت سركش تبديل شده است و به همين دلايل نزد ملت‌هاي جهان جز نفرت سهمي ندارد؛ طبعاً اين وجوه نيز در بررسي نتايج مذاكرات هسته‌اي مورد توجه قرار خواهد گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار