کد خبر: 717521
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
فواد ايزدي در گفت‌وگو با ‌«جوان‌آنلاين»:
يك كارشناس مسائل بين الملل بر اين باور است كه تا وضعيت تحريم ها و تهديدات نظامي مشخص نشده است نبايد تيم مذاكره كننده ايراني مذاكرات را ادامه دهد.

جوان‌آنلاين: فواد ايزدي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» در خصوص تهديدات مداوم مقامات امريكايي در حين انجام مذاكرات ايران و 1+5 اظهارداشت: من اميد دارم اين طرح سه فوريتي كه در مجلس با عنوان توقف مذاكرات با ادامه تهديدها مطرح شده است، توسط نمايندگان مجلس تصويب شود.


وي تصريح كرد: دليل اين مسئله هم آن است كه اولا مقام معظم رهبري فرموده اند كه مخالف هستند با مذاكره اي كه در شرايط تهديد نظامي انجام شود كه با صراحت ايشان فرمودند و حرف بسيار درستي هم است چون طرف مقابل زماني كه ما را دارد به حمله نظامي تهديد مي كند دارد فصل يك منشور سازمان ملل را نقض مي كند چرا كه در ماده دو آن به صراحت مي گويد كه نبايد همديگر را به حمله نظامي تهديد كنيد.    


اين كارشناس مسائل بين الملل ادامه داد: در ماده دو فصل يك منشور سازمان ملل هم استفاده از زور و هم تهديد نظامي نهي شده است كه در اين شرايط مي بينيم مقامات ارشد طرف مقابل هر هفته ما را تهديد به حمله نظامي مي كند و به همين دليل منشور سازمان ملل را نقض كرده اند. در صورتي كه بر اين باورند كه ما ذيل همين منشور سازمان ملل در فصل هفت تمام شرايطي كه آنها در بند ديگر نپذيرفته اند را بپذيريم. 


ايزدي افزود: اين مسئله از نظر منطقي قطعا نبايد قابل پذيرش براي كشور باشد كه با مجموعه اي بخواهد توافق كند كه يك فصل سازمان ملل را نقض مي كند و از طرفي انتظار دارد كه ما فصل بعد را اجرا كنيم.


وي با تاكيد بر اينكه در چنين شرايطي نياز است كه مذاكرات متوقف شود، گفت: مشكل ديگري كه ما غير از بحث تهديد نظامي داريم اين مصوبه سناي امريكا است كه در عمل برداشته شدن تحريم هاي اصلي را غير ممكن كرده است و بر همين اساس سوالي كه در حوزه تحريم مطرح است اين است كه اگر قرار است تحريم هاي اصلي نفتي و بانكي برا اساس مصوبه سنا سر جاي خودش بماند پس ما براي چه داريم مذاكره مي كنيم.


اين كارشناس مسائل هسته اي عنوان كرد: اولا در اين مذاكرات بحث حمله نظامي و تهديد است دوما طبق مصوبه سنا سودي براي ما نخواهد داشت بنابراين در شرايط فعلي بهترين گزينه اين است كه تا زماني كه اين دو موضوع مشخص شود يكي توقف تهديد نظامي و ديگري توقف بحث تحريم ها مذاكرات را متوقف كنيم.


ايزدي تصريح كرد: اين امر در شرايطي است كه تيم مذاكره كننده ما در آنجا قابليت دادن امتياز دارد اما تيم مقابل امريكايي به مذاكرات مي آيد و قابليت دادن امتياز ندارد چرا كه كنگره دست آنها را بسته است.  


وي با اشاره به صفحه 18 طرح تصويب شده توسط كنگره اظهار كرد: در اين صفحه به صراحت مي گويد كه تهديدات اصلي سر جاي خودش است بنابراين با اين شرايط ادامه مذاكرات براي طرف مقابل اين معنا را دارد كه نياز ايران به مذاكرات از نياز طرف مقابل به مذاكرات بيشتر است در صورتي كه طبق بيانات رهبر فرزانه انقلاب طرف مقابل هم به مذاكرات نياز دارد.


اين كارشناس مسائل بين الملل ادامه داد: بنابراين اگر طرف مقابل و ما نيازمند مذاكرات هستيم در شرايطي اين مذاكرات بايد انجام شود كه هم تهديد نباشد و هم وضعيت تحريم ها به گونه اي نباشد كه در آخر تحريم ها باقي بماند لذا بهترين گزينه متوقف شدن مذاكرات است تا وضعيت اين دو مورد مشخص شود.  


ايزدي با اشاره به مناظره دو هفته پيش با آقاي عراقچي عضو ارشد مذاكرات گفت: در آن مناظره من يك نتيجه گيري كردم و گفتم به نظر مي رسد كه طراحي كه تيم مذاكره كننده دارد هدفش رسيدن به توافق است و نه برداشته شدن تحريم ها كه آقاي دكتر عراقچي فرمودند ما اصلا براي برداشته شدن تحريم ها مذاكره نمي كنيم كه البته نوار اين مناظره وجود دارد و برخي روزنامه ها همين حرف را روز بعد در صفحه اصلي خود كار كردند.


وي بيان داشت: بر همين اساس به نظر مي رسد هدف تيم مذاكره كننده رسيدن به توافق است و هدف شان برداشته شدن تحريم ها نيست از آن جهت آنها پاي ميز مذاكرات همچنان ما را تهديد مي كنند، حتي بعد از توافق ژنو بدقولي مي كنند و هر عملي انجام دهند ما همچنان پاي ميز مذاكرات هستيم.


اين كارشناس مسائل بين الملل بر اين باور است كه به نظر مي رسد تيم مذاكره كننده هسته اي نياز به بازبيني اعمال خود در يك سال گذشته دارد و البته پس از بازبيني عملكردشان نياز به اصلاح دارد چرا كه پس از يك سال و نيم دو سال لبخند، ادبيات نرم و تعريف از آقاي اباما به عنوان فرد باهوش و مودب نتيجه اش آن شده است كه هر هفته ما را تهديد به حمله نظامي كند بنابراين اين روش جواب نمي دهد و نياز به اصلاح دارد.   

 

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
1
بسمه تعالی

به نظر می آید که توافق به هر قیمت دستور

کار ونیت تیم مذاکره کننده است بدون در

نظرگرفتن عواقب نیتهای پیدا وپنهان

طرفهای مقابل والا با ا ینهمه دلنگرانیها

که از ناحیه کارشناسان مورد وثوق اظهار

میشودواکنشی مثبت یا منفی از خود بروز میدادند/

الله واعلم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
1
باید تمام موارد را در مذاکره رعایت کنیم تا سرمان کلاه نرود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار