کد خبر: 717450
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
همزمان با افزايش تهديدات مقامات امريكايي به جريان مي‌افتد
طرحي براي مقابله با شبح تهديد؛ طرحي سه فوريتي كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دنبال تهيه آن هستند و بر اساس آن تيم مذاكره‌كننده كشورمان ملزم مي‌شود مذاكرات هسته‌اي را تا زمان پايان تهديدات ايالات متحده متوقف كند.
جعفر تکبیری
طرحي براي مقابله با شبح تهديد؛ طرحي سه فوريتي كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دنبال تهيه آن هستند و بر اساس آن تيم مذاكره‌كننده كشورمان ملزم مي‌شود مذاكرات هسته‌اي را تا زمان پايان تهديدات ايالات متحده متوقف كند.
درست پس از امضاي برنامه اقدام مشترك يا به عبارت بهتر توافق ژنو در آذرماه سال 1392 بود كه به رغم كاهش سرعت برنامه هسته‌اي كشورمان، ادبيات ايالات متحده عليه جمهوري اسلامي تغييري محسوس پيدا نكرد و همچنان سخن گفتن از به‌كارگيري گزينه نظامي عليه جمهوري اسلامي، به عنوان رويكرد غالب مقامات امريكايي در دستور كار سياستمداران اين كشور قرار داشت. اين روند تا به آنجا ادامه پيدا كرد كه به گفته ناظران، ‌پس از امضاي توافق ژنو تا به امروز امريكايي‌ها 18 بار كشورمان را تهديد نظامي كردند. رويكردي كه به اعتقاد بسياري با هدف فشار به تيم مذاكره‌كننده براي گرفتن امتيازات بيشتر در مذاكرات نهايي است. در همين ارتباط اخيراً جو بايدن، معاون رئيس‌جمهوري ايالات متحده و جان كري، وزير امور خارجه اين كشور كه دو مقام بلندپايه امريكا محسوب مي‌شوند، در اظهاراتي عنوان كرده‌اند كه امكان استفاده از گزينه نظامي عليه جمهوري اسلامي همچنان وجود دارد. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد همزمان با تلاش طرفين براي نگارش متن نهايي توافق و با نزديك‌تر شدن به زمان امضاي اين توافق در تيرماه، موج اين تهديدات نظامي افزايش چشمگيري داشته است.

تهديدات در حوزه‌هاي غيرنظامي

اما كارشكني امريكايي‌ها در مذاكرات تنها به حوزه تهديدات نظامي محدود نشد. ايالات متحده برخلاف جمهوري اسلامي ايران كه صدايي واحد در مذاكرات هسته‌اي از آن شنيده مي‌شد، دچار تشتت و چندصدايي در اين روند است. باراك اوباماي دموكرات كه آخرين سال‌هاي حضورش در كاخ سفيد را سپري مي‌كند، ‌در طول مذاكرات بارها با چالش و سنگ‌اندازي جمهوريخواهان عليه توافق با ايران روبه‌رو شده است. حالا اين چالش به اينجا رسيده است كه سناي امريكا با ۹۸ رأي موافق و يك رأي مخالف طرحي را به تصويب رساند كه در صورت تصويب نهايي در مجلس نمايندگان‌ به كنگره اين كشور اين امكان را خواهد داد كه زير و بم توافق هسته‌اي احتمالي با آن را بازبيني كرده و در صورت مخالفت از پذيرش آن خودداري كند؛  طرحي كه قرار است هفته آينده در مجلس نمايندگان هم به رأي گذاشته شود و كاخ سفيد طي يك عقب نشيني آشكار از حالا اعلام كرده كه در صورت تصويب نهايي آن در كنگره‌ باراك اوباما آن را امضا و بدون تغييرات چشمگير تبديل به قانون خواهد كرد. اين در حالي است كه رئيس‌جمهور امريكا پيش‌تر هشدار داده بود كه چنين طرحي را وتو خواهد كرد. بر اساس اين طرح‌ كنگره امريكا ۳۰ روز فرصت خواهد داشت كه توافق نهايي با ايران براي پايان دادن به يك دهه بحران بر سر برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي را پس از پايان مذاكرات جامعه جهاني مورد بررسي موشكافانه قرار دهد و دولت امريكا هم نمي‌تواند تا زمان دريافت تأييديه كنگره موقتا هيچ‌يك از تحريم‌هاي اعمال‌شده از سوي كنگره عليه ايران را لغو كند.  حال تصويب اين طرح در كنگره مي‌تواند اين حقيقت را بيان كند كه ايالات متحده عزمي جدي براي حصول توافق هسته‌اي با ايران ندارد و حتي ممكن است تصويب اين طرح در كنگره باعث شود كه حصول توافق را به زمان ديگري موكول كند. اين در حالي است كه همزمان با فرا رسيدن ايام انتخابات رياست جمهوري در ايالات متحده، حزب دموكرات كه هشت سال سابقه حضور در كاخ سفيد را دارد، به دنبال توافق با جمهوري اسلامي ايران و پايان دادن به اين بحران غرب ساخته است تا از اين طريق شايد بتواند نظر مردم امريكا را براي حضور مجدد نماينده اين حزب در كاخ سفيد جلب كند. از اين رو به نظر مي‌رسد كه بازنده اين اقدام بارديگر خود ايالات متحده و حزب دموكرات اين كشور باشد.

واكنش رهبر انقلاب به تهديدات

اما روند اين تهديدات نظامي و ديپلماتيك كه به يك سايه سنگين در مذاكرات تبديل شده بود تا آنجا ادامه پيدا كرد كه رهبر معظم انقلاب ترجيح دادند، نسبت به اين روند واكنش نشان دهند؛ واكنشي قاطع كه بازتاب وسيعي را نيز در سطح جهان به دنبال داشت. حضرت آيت الله خامنه‌اي در جريان ديدار معلمان با ايشان با اشاره به تهديد نظامي دو مقام رسمي امريكا در روزهاي اخير و همزمان با مذاكرات هسته اي، افزودند: مذاكره در زير شبح تهديد معنايي ندارد و ملت ايران مذاكره زير سايه تهديد را بر نمي‌تابد.  معظم‌له با اشاره مجدد به اظهارات مقامات رسمي امريكا در روزهاي اخير كه گفته بودند اگر چنين شرايطي پيش آيد ما حمله نظامي مي‌كنيم، خطاب به دولتمردان امريكايي گفتند: اولاً غلط مي‌كنيد. ثانياً همانطور كه در زمان رئيس‌جمهور قبلي امريكا هم گفتم، دوران بزن و دررو تمام شده است و ملت ايران كسي را كه بخواهد به او تعرض كند، رها نخواهد كرد.
درست پس از اين اظهارات قاطعانه بود كه مقامات كاخ سفيد كه عمر سياسي خود را وابسته به حصول توافق هسته‌اي با جمهوري اسلامي ايران مي‌دانند در عقب‌نشيني آشكار از مواضع قبلي خود، سخن از «راه ديپلماتيك» براي رسيدن به توافق به ميان آوردند.

تغيير سياست ايران

حال پس از اين گفته‌هاي صريح رهبر معظم انقلاب بود كه سياست جمهوري اسلامي در قبال تهديدات مقامات امريكايي به حالت تهاجمي درآمد تا جنب و جوشي تازه در دنياي سياست شكل بگيرد.
در همين راستا سردار حسين سلامي، جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران به تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي توصيه كرد كه اگر امريكا مجدداً با ادبيات ارعاب، ‌تهديد و تحقير در مذاكرات به دنبال برتري‌طلبي سياسي بود، ميدان مذاكرات را ترك كند و اين قضيه را به ما بسپارند تا در فضاي تهديد با آنها تعيين تكليف كنيم و كار را ادامه دهيم.

ورود مجلس به پازل تهاجمي

در اين ميان نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز ساكت ننشستند و با تهيه طرحي سه فوريتي از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي خواستند كه تا پايان تهديدات امريكا عليه كشورمان، مذاكرات را متوقف كنند.  جواد كريمي‌قدوسي، نماينده مشهد و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با فارس، در توضيح جزئيات اين طرح گفت كه اين طرح فردا به امضاي نمايندگان مي‌رسد و تقديم هيئت رئيسه مجلس مي‌‌شود.  وي با بيان اينكه اين طرح داراي يك ماده واحده است، خاطرنشان كرد كه طبق اين طرح دولت موظف است مذاكرات را متوقف كند تا زماني كه امريكايي‌ها طي بيانيه‌اي از جمهوري اسلامي ايران عذرخواهي كنند و به تهديداتشان پايان دهند.
نماينده مردم مشهد همچنين با تأكيد بر اينكه استقلال و آزادي ملت ايران براي وكلاي ملت داراي اهميت فراوان است، گفت: هيچ‌گاه اجازه نمي‌دهيم حقوق ملت ايران توسط ابرقدرت‌ها تضييع شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار