کد خبر: 717398
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
مردم از پيش‌فروش خودروها در سال جاري استقبال نكردند
در پي استقبال كم از پيش‌فروش اخير خودروها در ماه‌هاي نخست امسال و باقي ماندن نيمي از توليدات خودروسازان در پاركينگ‌ها، مدير عامل ايران خودرو به مشتريان هشدار داد كه ارزاني در كار نيست و حتي بعد از بيانيه لوزان يا توافق هسته‌اي نيز كاهش قيمت نخواهيم داشت.
بهناز قاسمي
در پي استقبال كم از پيش‌فروش اخير خودروها در ماه‌هاي نخست امسال و باقي ماندن نيمي از توليدات خودروسازان در پاركينگ‌ها، مدير عامل ايران خودرو به مشتريان هشدار داد كه ارزاني در كار نيست و حتي بعد از بيانيه لوزان يا توافق هسته‌اي نيز كاهش قيمت نخواهيم داشت.
بازار خريد و فروش خودرو ماه‌هاست كه كساد است و برخلاف گذشته، پيش‌فروش خودرو در فروردين و ارديبهشت امسال نيز با اقبال كمي مواجه شده است، به طوري كه ترغيب مردم به خريد خودرو در دستور كار خودروسازان قرار گرفته است.
بر اساس اخبار رسيده، نيمي از خودروهاي توليدي در ماه‌هاي گذشته در پاركينگ خودروسازان باقي مانده است، از اين رو خودروسازان با تصور اينكه متقاضيان خودرو در انتظار تعيين تكليف مذاكرات هسته‌اي و ارزاني قيمت خودرو در تيرماه هستند، درخصوص عدم ارزان شدن خودرو اظهارنظر كنند تا مردم به اين وسيله به خريد خودرو تشويق شوند.
در اين خصوص ‌هاشم يكه زارع، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در گفت‌و‌گو با نسيم گفت  كه مردم توقعي در زمينه كاهش قيمت خودرو بعد از بيانيه لوزان يا توافق هسته‌اي نداشته باشند . وي خاطرنشان كرد: ما به هيچ وجه برنامه‌اي براي كاهش قيمت خودرو نداريم ولي در صورت رونق فضاي اقتصادي كشور بعد از توافقات هسته‌اي و كاهش تورم شيب افزايش قيمت خودرو كندتر از سال‌هاي گذشته خواهد شد.  مديرعامل ايران خودرو نويد افزايش قدرت خريد مردم بعد از توافق هسته‌اي را داد و عنوان كرد: بعد از توافق هسته‌اي انقدر رونق اقتصادي در كشور اتفاق خواهد افتاد كه توان مردم براي خريدن خودرو بالا رفته و نيازي به كاهش قيمت خودرو نيست!  يكه زارع در پاسخ به اين سؤال كه آيا شما با اكثر خودروسازان كه قيمت فعلي خودرو را ناعادلانه مي‌دانند و خواهان افزايش قيمت خودرو هستند موافقيد يا خير گفت: اعتقاد ندارم كه قيمت خودرو در حال حاضر ناعادلانه است و بايد از اين مقدار فعلي بالاتر باشد و تنها در موضوع خودروي دنا با شوراي رقابت اختلاف نظر داشتيم كه در نهايت مجبور شديم طبق قانون عمل كنيم.
 وي در خصوص افزايش اخير قيمت خودرو اظهار كرد: وقتي مجلس نرخ ماليات بر ارزش افزوده را از 8 درصد به 9 درصد افزايش داد، همه كالاها مشمول اين قانون هستند كه خودرو هم از اين قاعده مستثني نيست و افزايش قيمتي كه در مدت اخير بعد از تعطيلات هم رخ داد به همين دليل بود.
وي با تشريح ساز و كار قانوني افزايش قيمت خودرو گفت: هر خودروسازي كه تمايل به افزايش قيمت دارد بايد با شوراي رقابت نامه‌نگاري كند.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو با بيان موضع اين شركت در خصوص افزايش قيمت خودرو توضيح داد: گروه صنعتي ايران خودرو با ارائه دلايلي درخواست خود را براي افزايش قيمت به شوراي رقابت ارائه كرده و تاكنون هيچ افزايش قيمتي بيش از يك درصد ابتداي سال اعمال نكرده است.

  انتقاد وزير از كيفيت خودروهاي داخلي
همچنين در جديدترين جلسه شوراي سياست‌گذاري خودرو وزير صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از كيفيت خودروهاي داخلي، اقدام خودروسازان در اين رابطه را خواستار شد و گفت: خودروسازان كوچك بايد ادغام شوند تا از مونتاژ كاري به توسعه توليد داخلي روي آورند.  محمدرضا نعمت‌زاده با طرح اين سؤال كه چرا خودروهاي توليدي در كشور بايد قبل از 10 هزار كيلومتر پيمايش، به تعميرگاه‌ها مراجعه كنند، از نارضايتي مصرف‌كنندگان خبر داد و گفت: مصرف‌كنندگان ايراني خودروهايي جديد، با كيفيت و آبشن‌هاي بالا مي‌خواهند و در اين زمينه كيفيت خودروهاي داخلي را با خودروهاي وارداتي مقايسه مي‌كنند. وي خاطر نشان كرد كه از نظر اقتصادي منطقي نيست شركت‌هاي كوچك توليد‌كننده خودروهاي سواري و سنگين در كشور فعاليت كنند، بنابراين بايد اين شركت‌ها در راستاي ادغام با يكديگر و افزايش قدرت رقابت‌پذيري حركت كنند.

  نگراني از نبود مشتري‌، پس از  مذاكرات
دكتر البرت بغضيان، استاد دانشگاه معتقد است كيفيت پايين خودروهاي داخلي و قراردادهاي ميان مدت با چيني‌ها موجب نگراني خودروسازان داخلي شده است، عدم استقبال از پيش‌فروش‌هاي اخيركه موعد تحويلشان در تير و مرداد و شهريور است، از يك سو و ورود خودروهاي خارجي با قيمت مناسب پس از تعيين تكليف مذاكرات از سوي ديگر مشكلاتي را براي خودروسازان به وجود آورده است. وي افزود: به دليل بالا بودن قيمت تمام شده خودروهاي داخلي، خودروسازان چاره‌اي جز فروش توليداتشان در نيمه نخست امسال ندارند.  همچنين دبير شوراي هماهنگي صنايع همگن نيز با تأكيد براينكه همكاري خودروسازان با چيني‌ها در شرايط پساتحريم به زيان آنهاست، اظهار داشت: خودروسازي كه در برنامه استراتژيك خود در بلندمدت و حتي ميان مدت، تداوم همكاري با چيني‌ها را در دستور كار قرار دهد يقيناً با اقبال عموم روبه‌رو نخواهد شد و خودروساز با ضرر زيادي مواجه خواهد شد.  آرش محبي‌نژاد با تأكيد بر اينكه خودروسازان داخلي مدعي هستند همكاري با چيني‌ها موقتي است، افزود: در اين دوران عرضه و تقاضا تكليف چيني‌ها را مشخص خواهد كرد اما پيش‌بيني مي‌شود كه مردم از خودروهاي چيني استقبال نخواهند كرد. به گفته وي، در شرايط كنوني نياز به اصلاح ساختار و بازسازي زيرساخت‌هاي صنايع به ويژه صنعت خودروي كشور احساس مي‌شود و قطعه‌سازان هم بايد خود را هرچه سريع‌تر با شرايط جديد تطبيق دهند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
0
مردم باید همچنان برای بالا بودن قیمت ونداشتن کیفیت خودرو نخرندتا خودرو سازان فکری به حال خود کنند چون مسوولین نمی توانند انهارا وادار به افزایش کیفیت خودرو کنند
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
0
آقای خودرو ساز زورگو دارای بازار انحصاری مردم انقدر پول ندارند تا کالای پر از اشکال و بی کیفیت و بدون خدمات پس از فروش و گران شما را بخرند از جوان تقاضا می کنیم تا صدای ما را به گوش مسئولین برسانند تولید خودرو بی کیفیت با شرایط نا جوانمردانه تا کی ادامه دارد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار