کد خبر: 717210
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
گزارش «جوان» از اتفاقات سومين روز بيست و هشتمين نمايشگاه كتاب تهران
بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، روز سه‌شنبه هفته گذشته با حضور دكتر حسن روحاني رئيس‌جمهور و با شعار «خواندن، گفت‌و‌گو با جهان» در محل مصلاي امام خميني(ره) تهران گشايش يافت.
مصطفي شاه‌كرمي
بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، روز سه‌شنبه هفته گذشته با حضور دكتر حسن روحاني رئيس‌جمهور و با شعار «خواندن، گفت‌و‌گو با جهان» در محل مصلاي امام خميني(ره) تهران گشايش يافت.
يك روز پس از برگزاري مراسم افتتاحيه بيست و هشتمين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در روز چهارشنبه هفته گذشته، 10 روز برپايي اين نمايشگاه و ميزباني غرفه‌داران و انتشاراتي‌ها از علاقه‌مندان حوزه نشر شروع شد. طي سه روزي كه از آغاز به كار اين دوره از نمايشگاه كتاب گذشته، اتفاقات خبري و حواشي جالبي رخ داده است. اما مهم‌ترين اين اتفاقات روز جمعه(ديروز) رخ داد.

برچيدن بساط انتشاراتي فتنه‌گر

ديروز در ساعات ابتدايي كار نمايشگاه كتاب، غرفه انتشارات «حيان» در نمايشگاه كتاب بسته شد. بنابر اعلام مسئولان نمايشگاه دليل اين امر فعال نبودن اين ناشر در طول سه سال گذشته بوده است. اين ناشر در طول سه سال گذشته كتابي توليد نكرده و به همين علت واجد حضور در نمايشگاه كتاب نبوده و حضورش در نمايشگاه تخلف بوده است كه ساعت 10 صبح ديروز اين غرفه تعطيل شد. طبق گفته مسئولان نمايشگاه در اين دوره هر ناشري كه پروانه مجاز براي نشر و فعاليت در حوزه كتاب داشته باشد مي‌تواند در نمايشگاه بيست و هشتم كتاب تهران حضور داشته باشد و غرفه‌اي در اختيار بگيرد، اما ناشران ممنوع‌الفعاليت و آنها كه مجوز فعاليت‌شان لغو شده يا پرونده قضايي داشته باشند به هيچ عنوان در نمايشگاه حضور نخواهند داشت اما ظاهراً در اين دوره انتشارات حيان كه مديريت آن برعهده مهدي خزعلي(از فعالان فتنه) است در اين دوره از نمايشگاه برخلاف ضوابط حضور دارد. مدير انتشارات حيان پيشتر در رويدادهاي پس از انتخابات رياست جمهوري سال 88 چند بار بازداشت شده است. حيان به عنوان ناشر علوم پزشكي فعاليت مي‌كرد اما به اين دليل كه طي چند سال اخير كتابي منتشر نكرده و جزو ناشران ممنوع‌الفعاليت بود نمي‌تواند در نمايشگاه حضور داشته باشد. لازم به ذكر است كه اين ناشر تمام تلاشش را به كار بست تا همچون سال‌هاي گذشته و به يُمن «لابي نامه» برخي مشاوران رئيس‌جمهور و ارائه درخواست وزير ارشاد، قصد حضور در نمايشگاه امسال را در سر مي‌پرورانيد تا جايي كه با تهديد به اعتصاب غذاي خشك در صحن شبستان مصلي، ظاهراً توانسته بود غرفه‌اي دست و پا كند كه صبح ديروز به حكم قانون برچيده شد.

بازديد وزير در روز سوم

علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پيش از ظهر ديروز(جمعه) از بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران بازديد كرد. وزير ارشاد ضمن بازديد از چند سالن و غرفه حاضر در نمايشگاه كتاب در پاسخ به سؤال يك خبرنگار مبني بر اينكه وزارت ارشاد تا چه اندازه در مورد چاپ كتاب‌هاي ورزشي همت و حمايت به خرج مي‌دهد، گفت: مسئله ورزش مسئله‌اي است كه موجب گسترش نشاط و شادي در جامعه مي‌شود. به همين دليل لازم است در اين زمينه همگي از جمله بخش خصوصي و ديگران كه شامل علاقه‌مندان و دوستداران كتاب هستند، كمك كنند و مجلات ورزشي نيز مورد حمايت قرار گيرد. همچنين لازم است در زمينه‌هاي ديگر نيز به چاپ كتاب كمك كنيم. به خصوص در حوزه سلامت نيازمند چاپ كتاب هستيم.
جنتي با اشاره به گزارشاتي از اينكه برخي ناشران اقدام به فروش زيرميزي كتاب‌هاي خود در غرفه‌ها مي‌كنند، گفت: در سال‌هاي قبل گزارشاتي به من در اين خصوص داده شد كه آنها را پيگيري كرديم و امسال هم با فروش زيرميزي كتاب‌ها برخورد مي‌كنيم. همچنين گزارشاتي مبني بر تخلف برخي ناشران در رابطه با تعداد واقعي شمارگان كتاب‌ها كه در پشت جلدشان منتشر مي‌شود، ارائه شد مبني بر اينكه اين امكان وجود دارد كه شمارگان كتاب‌ها واقعي نباشند و شمارگان غيرواقعي پشت جلد كتاب‌ها منتشر شده باشد. سال‌هاي پيش نيز اين وضعيت وجود داشت.

ركوردزني در تراكنش‌ها

نيكنام حسين‌پور، مدير كميته رفاهي نمايشگاه كتاب تهران درباره مجموع تراكنش‌ها در دو روز ابتدايي بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب ضمن اشاره به افزايش و بالا رفتن تعداد تراكنش‌ها در روز دوم نسبت به روز اول نمايشگاه گفت: بنا بر آمارهاي اعلام شده توسط شركت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الكترونيكي نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، در روز دوم نمايشگاه بيش از 177 هزار تراكنش توسط بازديدكنندگان انجام شده است. اين در حالي است كه در روز دوم نمايشگاه كتاب سال 93 تعداد تراكنش‌ها به حدود 159 هزار رسيد كه بر اين اساس امسال از لحاظ تعداد تراكنش‌ها حدود 17‌هزار مورد افزايش داشته‌ايم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار