کد خبر: 717209
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
تصويب لايحه مرور توافق ايران و 1+5 با رأي 98 به يك
سناي امريكا با رأي مثبت 1- 98، لايحه تعديل شده «مرور توافق هسته‌اي با ايران» را تأييد كرد؛ لايحه‌اي كه به كنگره امريكا اختيار مي‌دهد توافق احتمالي ايران با 1+5 را رد كند. با اين حال، اين لايحه مستلزم تصويب توافق هسته‌اي با ايران در كنگره امريكا و تبديل آن به «پيمان نامه» نيست؛ موضوعي كه دست رئيس‌جمهور بعدي براي لغو توافق هسته‌اي با ايران را باز مي‌گذارد.
سناي امريكا با رأي مثبت 1- 98، لايحه تعديل شده «مرور توافق هسته‌اي با ايران» را تأييد كرد؛ لايحه‌اي كه به كنگره امريكا اختيار مي‌دهد توافق احتمالي ايران با 1+5 را رد كند. با اين حال، اين لايحه مستلزم تصويب توافق هسته‌اي با ايران در كنگره امريكا و تبديل آن به «پيمان نامه» نيست؛ موضوعي كه دست رئيس‌جمهور بعدي براي لغو توافق هسته‌اي با ايران را باز مي‌گذارد.

به گزارش «جوان»، لايحه «مرور توافق هستهاي با ايران» روز پنجشنبه از خوان سناي امريكا گذشت و احتمالاً طي هفته آينده مجلس نمايندگان امريكا نيز آن را بررسي و تأييد خواهد كرد. متممهاي غير هستهاي مانند «لزوم به رسميت شناختن اسرائيل از سوي ايران» و نيز «گزارشدهي كاخ سفيد درباره حمايت نكردن ايران از تروريسم» از لايحه سناتورهاي امريكايي حذف شده و به خاطر همين كاخ سفيد اعلام كرده با توجه به تغييراتي كه در طرح داده شده، طرح فعلي مذاكرات هستهاي با ايران را از مسير خارج نميكند و باراك اوباما، رئيسجمهورامريكا در صورت تأييد اين مصوبه در مجلس نمايندگان، آن را امضا ميكند. با اين حال، اريك شولتز سخنگوي كاخ سفيد تأكيد كرده اوباما اين لايحه را فقط در شكل و شمايل فعلياش امضا خواهد كرد و اگر مجلس نمايندگان هم بخواهد متمم هايي را به اين لايحه اضافه كند، موضع دولت در باره وتو نكردن آن تغيير خواهد كرد.

بر اساس لايحهاي كه سنا آن راتصويب كرده، دولت اوباما موظف است ظرف پنج روز توافق احتمالي با ايران را تحويل كنگره بدهد و كنگره نيز ميتواند ظرف 30 روز (مجموعاً 35 روز) آن را بررسي كند، البته نمايندگان كنگره ميتوانند در صورت بيشتر شدن زمان بررسي، از رئيسجمهور امريكا درخواست زمان اضافي كنند. در طول دوره بررسي توافق، «رئيسجمهور (امريكا) تحريمهاي موجود مربوط به ايران را تحت هر مجوز قانوني سبك يا تعليق نكرده، كاهش يا تخفيف نداده يا به هر نحو ديگري اجراي آنها را محدود نكرده و از اجراي هرگونه از اين تحريمها بر اساس توافق خودداري نخواهد كرد.

نكته قابل توجهي كه در اين طرح وجود دارد اين است كه كنگره امريكا اين اختيار را دارد كه توافق احتمالي با ايران را رد كند ولي در صورت موافقت، نمايندگان كنگره آن را تصويب نخواهند كرد تا به صورت يك پيمان نامه دربيايد. معني تلويحي تبديل نشدن توافق هستهاي با ايران، اين است كه رئيسجمهور بعدي امريكا شخصاً ميتواند بدون نياز به تصويب كنگره آن را لغو نمايد. در صورتي كه كنگره امريكا پس از بررسي، توافق هستهاي 1+5 با ايران را رد كند، رئيسجمهور امريكا 12 روز مهلت دارد تصميم كنگره امريكا را وتو كند و در طول همين مدت نيز حق كاهش يا توقف اجراي تحريمهاي ايران را نخواهد داشت. اگر رئيسجمهور امريكا تصميم كنگره به رد توافق هستهاي 1+5 با ايران را وتو كند، نمايندگان كنگره ميتوانند ظرف 10 روز، با دوسوم آرا وتوي رئيسجمهور امريكا را وتو كنند ولي اگر نتوانند دوسوم احتمالي آرا را به دست آورند، توافق هستهاي با ايران اجرايي خواهد شد. در مجموع به نظر ميرسد دولت امريكا در صورت وقوع همه سناريوهاي فوق، مجموعاً ميتواند اجراي توافق و توقف اجراي تحريمها را به بهانه اختلاف نظر با كنگره تا 52 روز به تأخير بيندازد. نكته قابل توجه اين است كه حتي اگر كنگره امريكا وتوي رئيسجمهور را نيز با دو سوم آرا بياثر كند، اوباما بر اساس قوانين تحريمي ميتواند دست كم دو مرتبه و هر بار براي 180 روز تحريمهاي ايران را تعليق كند و مدعي اجراي توافق با ايران باشد، در حالي كه ساختار تحريمها همچنان بر جاي خود باقي خواهد ماند.

حمايت 150 نماينده دموكرات از مذاكرات هستهاي

150 نماينده دموكرات كنگره امريكا با امضاي نامهاي حمايت خود را از مذاكرات هستهاي باراك اوباما با ايران اعلام كردند. به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه واشنگتن پست، اين اقدام نمايندگان كنگره در واقع شانس اينكه توافق هستهاي ايران پس از بررسي در كنگره به تصويب نهايي برسد را افزايش داده است. امضاي اين نامه در حمايت از مذاكرات هستهاي با ايران توسط 150 دموكرات كه شامل نمايندگان دموكرات برجسته و با سابقهاي مثل نانسي پلوسي و كريس ون هولن نيز ميباشد، بسيار مهم و قابل توجه است چراكه اگر در دوره 30 روزه نظارت بر توافق هستهاي ايران، جمهوريخواهان قصد لغو آن را داشته باشند، اين اقدام دموكراتها نشان ميدهد آنها نيز توان مقابله با چنين اقدامي را توسط جمهوريخواهان خواهند داشت، البته اين نامه لزوماً امضا كنندگانش را به تصويب توافق نهايي با ايران متعهد نكرده است اما نمايندگان دموكرات حمايت همه جانبه خود را براي تبديل تفاهمنامه سياسي كنوني به يك توافق جامع بلند مدت ابراز كردند. رب شاكوفسكي، نماينده دموكرات كنگره نيز در مورد اين نامه اظهار كرد: ما معتقديم چنين نامهاي هم اكنون به رئيسجمهور كمك ميكند با خيال راحتتري به مذاكرات هستهاي با ايران ادامه دهد و برخورداري از حمايت كنگره در مراحل پاياني مذاكرات بسيار ضروري است. او گفت: اگر قرار باشد براي لغو توافق هستهاي در نهايت در كنگره رأيگيري انجام شود و البته اگر توافق جامع به دست آمده در راستاي همين چارچوب تفاهمنامه سياسي اخير باشد، من فكر ميكنم ما تعداد رأي لازم براي جلوگيري از لغو توافق توسط جمهوريخواهان در كنگره را در اختيار داريم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار