کد خبر: 717152
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: توافق احتمالی هسته‌ای باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و مجلس نیز این کار را خواهد کرد.
تسنیم: اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در واکنش به تهدیدات نظامی ایران از سوی وزیر دفاع آمریکا، گفت: این موضوعی که آنها مبنی بر تهدیدات نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران در حین مذاکرات هسته‌ای مطرح کرده‌اند، یک جنگ روانی بیش نیست.

وی با بیان اینکه آمریکا، رژیم صهیونیستی و حتی ناتو در سال‌های اخیر ضربه‌شست‌هایی در منطقه از ناحیه افغانستان، عراق و حزب‌الله لبنان در منطقه خورده‌اند، افزود: در حال حاضر نیز نوکران این کشورها، یعنی عربستان نیز از ناحیه یمن این ضربه‌شست را خورده‌ که این مسئله نشان‌دهنده این است که آنها به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند مجدداً جنگی را به راه بیندازند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: علت اینکه آمریکا نمی‌تواند وارد جنگ تازه‌ای در منطقه شود و آن هم با ایران، این است که ارتش این کشور می‌داند که اگر وارد مناقشه نظامی با ایران شود، قطعاً شکست می‌خورد که به همین دلیل دست به چنین کاری نمی‌زنند.

کوثری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره باید به‌عنوان یک کشور مقتدر در منطقه توان دفاعی خود را ارتقا داده و برای هرگونه تهدید نظامی، ولو غیرواقعی آمادگی داشته باشد، اظهار داشت: ما باید همچنان مانند گذشته آمادگی صددرصدی خودمان را در برابر هرگونه تجاوز و تهدید داشته باشیم تا اگر احیاناً اقدام نابخردانه و عجولانه‌ای چه از طریق هوایی و چه موشکی، انجام دادند، بتوانیم سریع و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهیم.

وی با اشاره به اینکه مقامات آمریکایی که جمهوری اسلامی ایران را تهدید می‌کنند، باید بدانند ایران آمادگی صددرصدی در برابر هرگونه تجاوز، تهدید و اقدام غیرعقلانی را دارد، گفت: همان‌طور که سردار سلامی گفت آنها باید بدانند که دیگر دوران زورگویی و قلدری با اسلحه گذشته، بنابراین باید عقل‌شان را به کار بگیرند و این کار را با منطق دنبال کنند، لذا تیم مذاکره‌کننده ما هم باید این را بداند که در وضعیتی بسیار حساس و به‌نمایندگی از ملت بزرگ ایران در حال مذاکره هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: تیم مذاکره‌کننده ما باید بداند که در مقابل دشمن می‌بایست با صلابت بایستد و خیال نکند که اگر در گذشته آمریکا در دنیا یکه‌تازی می‌کرد، امروز هم می‌تواند به این یکه‌تازی‌اش ادامه دهد.

کوثری با بیان "تیم مذاکره‌کننده کشور ما باید بداند که نباید با تهدیدات آمریکا مرعوب این کشور شویم" اضافه کرد: تیم مذاکره‌کننده ما اگر دیدند که آنها می‌خواهند منطقی مذاکره‌ کنند بر همین اساس روال را ادامه دهند، در غیر این صورت آن چیزی که سردار سلامی گفته درست است و باید میز مذاکره را ترک کنند تا آنها خیال نکنند که ما همه کارهای‌مان را کنار گذاشته‌ایم و فقط می‌خواهیم مذاکره کنیم، بلکه این‌طور نیست و ما کار خودمان را ادامه می‌دهیم و آنها هم کار خودشان را ادامه دهند تا در آخر ببینیم که چه‌کسی ضرر می‌کند.

وی اظهار داشت: به‌طور قطع آمریکا و اروپا از هرگونه تهدید نظامی و ترک میز مذاکره از سوی ایران ضرر می‌کنند، زیرا اینها بیشتر از ایران به این مذاکرات نیاز دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به مصوبه اخیر سنای آمریکا مبنی بر نظارت بر توافق هسته‌ای دولت این کشور با ایران، گفت: این مصوبه آمریکا به‌نوعی بازی است که متأسفانه دولت ما نسبت به اقدامات بسیار خوبی که مجلس می‌تواند در جهت تقویت مذاکره‌کننده انجام دهد، استفاده نمی‌کند، اما اگر دولت و تیم مذاکره‌کننده این مسئله را بخواهد، قطعاً و یقیناً ما هم از قبل قانون داریم و هم طرح‌هایی تهیه شده که ان‌شاءالله می‌توانیم اینها را در کوتاه‌ترین زمان و در جهت تقویت تیم مذاکره‌کننده عملی و مصوب کنیم تا از این طریق آنها نیز بدانند که ملت ایران و قوای سه‌گانه یکپارچه کنار هم قرار گرفته‌اند و در جهت تقویت یکدیگر کار می‌کنند.

کوثری در پایان خاطرنشان کرد: البته این‌طور نیست که مجلس منتظر درخواست دولت بماند، اما منظور بنده این است که ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و جلو می‌رویم و این کار را نیز خواهیم کرد، اما منظور این است که اگر دولت این کار را بخواهد، مسلماً سریع‌تر انجام می‌شود، اما در واقع توافق احتمالی هسته‌ای باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و مجلس نیز این کار را خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار