کد خبر: 716988
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸
كلانتري اعتبار 21 هزار ميلياردي را كه ديد نظرش عوض شد
بحث و جدال بر سر احياشدن يا احيا نشدن درياچه اروميه اين روز‌ها به تمثيل «لحاف ملا‌نصرالدين»شبيه شده، چراكه گاهي اطلاعات ضد و نقيض و اخبار بدون منبع و غيرقابل اثبات و استنادي از يك فرد به گوش مي‌رسد كه انسان نمي‌داند قسم را باور كند يا دم خروس را ؟ اما آنچه مسلم است، اين است كه هزينه‌هايي به جهت- يا به بهانه- احياي درياچه از كيسه خليفه و بيت‌المال مي‌رود كه در اين بازه زماني مي‌تواند به تنهايي بخش اعظم مشكلات كشور را حل كند.
علي خدايي بيجاري
بحث و جدال بر سر احياشدن يا احيا نشدن درياچه اروميه اين روز‌ها به تمثيل «لحاف ملا‌نصرالدين»شبيه شده، چراكه گاهي اطلاعات ضد و نقيض و اخبار بدون منبع و غيرقابل اثبات و استنادي از يك فرد به گوش مي‌رسد كه انسان نمي‌داند قسم را باور كند يا دم خروس را ؟ اما آنچه مسلم است، اين است كه هزينه‌هايي به جهت- يا به بهانه- احياي درياچه از كيسه خليفه و بيت‌المال مي‌رود كه در اين بازه زماني مي‌تواند به تنهايي بخش اعظم مشكلات كشور را حل كند. شاهد اين مدعا هزينه 21 هزار ميليارد ريال اعتباري است كه دبير ستاد احياي درياچه اروميه از اختصاص آن براي هزينه‌هاي سال جاري خبر داده است و آن گونه كه وي گفته است، دست كم 25سال براي احياي اين درياچه زمان نياز است و به تبع هرساله اين ميزان هزينه مضاف بر افزوده‌هايي است كه ناز شست تورم هرساله است!البته كلانتري قبلاً براي ايران پيش‌بيني ديگري كرده بود و حالا كه اعتبار را گرفته نظرش راجع به درياچه‌اي در همين ايران عوض شده است!
 به گزارش «جوان»، عيسي كلانتري  اخيراً در كرسي آزادانديشي احياي درياچه اروميه كه با حضور دانشگاهيان، مسئولان محلي و استاني و نمايندگان تشكل‌هاي مردمي در دانشگاه بناب برگزار شد، با اعلام اختصاص بودجه ياد شده اظهار كرد: دولت‌ها و ملت در سال‌هاي گذشته دست به دست هم دادند و درياچه اروميه را خشكاندند الان هم ما بايد احيا كنيم و مطالعات نشان مي‌دهد اين كار شدني است اما عزم ملي و جدي را طلب مي‌كند.  نكته جالب اينجاست كه كلانتري در بخش ديگري از اظهاراتش تصريح مي‌كند كه سالانه 33 ميليارد متر مكعب آب به منابع زيرزميني افزوده مي‌شود اما در عين حال 55 ميليارد متر مكعب برداشت مي‌شود. يعني برداشت آب طبق آمار دبير ستاد احيا چيزي حدود دو برابر آبي است كه به گفته وي به منابع زير‌زميني افزوده مي‌شود.  دبير ستاد احياي درياچه اروميه معتقداست  اين درياچه هم اكنون 2 هزار و 700 كيلومتر مربع وسعت دارد و حداقل بايد 9 ماه از سال را پرآب باشد تا شكل اوليه خود را حفظ كند و ما در دولت يازدهم با اجرايي كردن راهكارهاي بيست و شش گانه ملي در سال آبي 1403، درياچه اروميه را به سطح اكولوژيك رسانده و با تزريق 15 ميليارد مترمكعب آب به درياچه، وسعت آن را به 4 هزار و 300 كيلومتر مربع مي‌رسانيم تا مردم از دست طوفان‌هاي نمكي راحت شوند.  وي در خاتمه مي‌افزايد: عمليات انتقال آب بايد يكصد مترمكعب در ثانيه پمپاژ بشود كه 25 سال زمان و 15 ميليارد دلار هزينه و 3 ميليون تن لوله فولادي لازم دارد.

روي ديگر سكه ادعا !

اين در حالي است كه غروب شنبه گذشته كه كلانتري به بنياد ملي اميد ايرانيان رفته بود تا در جمع خبرنگاران، كارشناسان و پژوهشگران موافق خود و سياست‌هاي خود گزارشي از اوضاع بي‌آبي كشور ارائه كند، گفته بود: « ايران با بهره‌برداري از ٩٧‌درصد آب‌هاي سطحي خود عملاً تمام رودخانه‌هاي خود را خشك كرده است و ديگر آبي در طبيعت باقي نمانده است. بنابراين مطابق برآوردهاي علمي، منابع، كشش تأمين نيازهاي جمعيت فعلي ايران را ندارد و در آينده نه‌چندان دور حدود ٧٠‌درصد جمعيت ايران بايد از كشور مهاجرت كنند اما با وضع ديپلماسي خارجي ايران، كدام كشورها حاضرند ٤٠ تا ٥٠‌ميليون ايراني را اسكان دهند؟! » با اين حال اين چند سؤال مطرح مي‌شود؛ اول آنكه با وجودي كه 97درصد آب‌هاي سطحي از بين رفته چگونه مي‌توان اين همه آب به درياچه تزريق كرد؟! و مهم‌تر از آن مساحت درياچه را از 2 هزار و 700 به 4هزار و 300 كيلومتر مربع رساند؟ آيا اين توانايي معجزه بودجه است‌؟ !
دوم آنكه اگر قرار است تا دو سه سال ديگر70درصد از جمعيت كشور به كشورهاي ديگر مهاجرت كنند، ديگر چه نيازي است كه اين همه متحمل زحمت جناب دبير ستاد احيا و صرف هزينه‌هاي هنگفت شد و دلهره اسكان هموطنان كوچ كرده را به ايشان تحميل كرد و موجبات زحمت را فراهم آورد؟

چرا پدر كويرشناسي ايران مخالف احياي درياچه است؟

جغرافيدان ايراني كه «پدر كويرشناسي ايران» لقب گرفته و مخالف احياي درياچه ‌است، درباره خشك شدن اين درياچه مي‌گويد: اينكه مي‌گويند اگر اين درياچه خشك بشود، علاوه بر كشاورزي، روستاها و شهرها هم از بين مي‌روند يا اينكه از بس كشاورزي را توسعه داده‌اند، درياچه خشك شده است، غلط است، چون درياچه اروميه بيمار است و مداوا نمي‌شود بايستي از آن دل كند و به جايش پارك انرژي، گياهي و حيواني درست كنيم. اگربه درياچه آب ببنديد، همه جا را خشك مي‌كند. وي بر اين عقيده است كه در اطراف درياچه اروميه فقط ۴هزار چاه بايد وجود داشته باشد. وي اعتقاد دارد كه درهيچ كجاي دنيا مشابه درياچه اروميه نداريم. اصلاً اين درياچه از نظر اقتصادي به مفت هم نمي‌ارزيد، فقط منظره قشنگ داشت. از اين آب كسي استفاده نمي‌كرد. از لحاظ اقتصادي، اجتماعي، به خصوص زيست محيطي و از نظر سياسي اين درياچه بايد خشك شود و به چيز ديگري تبديل شود. بايستي كاربري مكاني اين درياچه تغيير كند.  با اين حال تمام نگراني فعالان محيط زيست اين است كه ستاد احيا خداي ناكرده آب در هاون بكوبد و هزينه 15هزارميلياردي احيا (كه فعلاً اختصاص يافته) حكم آموختن سلماني از سر كچل باشد و مصداق آفتابه خرج لحيم !
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
2
1
سلام به پدر کویر شناسی ایران بفرمایید در مورد طرحهای تغییر کاربری دریاچه بیشتر بگوید.در این شرایط شاید حق با ایشان باشد ولی وزارت کشاورزی باید نوع کشت را در مناطق مختلف با شرایط ابی منطقه تنظیم نماید.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
1
3
بهرحال این پول اگر برای دریاچه آب ندارد برای آقای وزیر سابق که نان دارد!! مسئله و مشکلات کشور برای بعضیها جنبه درآمد پیدا کرده است!! بطور مثال با وجود اختصاص میلیاردها تومان بودجه به ریزگردها؛ مسئول مربوطه پیشنهاد محیرالعقول میدهد! «مردم با ریزگردها کنار بیایند!!!». سال ۱۴۰۳ که این بودجه تمام شد و ارومیه کماکان خشک ماند! مانند بقیه مسایل دوباره میروند و از نقطه صفر شروع میکنند!! و دوباره روز از نو و ۱۵ هزار میلیارد از نو!! و شخص دیگری به نان و نوا میرسد!!
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
0
4
فقط میتونم بگم متاسفم، دریاچه ارومیه شده گوشت قربونی، یکی بخاطر مخالفت با دولت ذبحش میکنه و دیگری بخاطر مسایل سیاسی! اگه بیش از 100 تا سدی که بر روی رودخونه های حوزه آبریز دریاچه ساخته شده حق آبه دریاچه رو بدن و کشاورزی تو منطقه مکانیزه و بهینه بشه دریاچه به لطف خدا بین 10 تا 15 سال آینده احیا میشه، همین الانم بخاطر بارشهای اخیر و انحراف یه رود مرزی تا حدودی آب دریاچه اومده بالا. اگه یه خورده دزدیها کمتر بشه انشالله احیا خواهد شد.
غملی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
0
4
خیلی مقاله جالبی بود
مشکل دریاچه حل شد
مشکل ریز گزد ها و طوفان نمک های بعد اون رو هم که خانم وزیر چند روز پیش حل کردن.
ایشون پدر کویر ایرانه یا پدر اقتصاد ایران؟ داره دریاچه رو از لحاظ منفعت اقتصادی بررسی می کنه؟؟؟؟؟؟
واقعا متاسفم.....
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
0
2
اگر بودجه دریافتی 21هزار میلیاردی
اختصاص احیائ دریاچه ارومیه باشد"
ایا؟ ایشان اجازه هزینه کردن این بودجه را به شکل دیگری را دارند؟جواب این سوال را باید مجلس بدهد.
جعفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
5
مردم بیا ید به خدا متوسل شویم ودعا کنیم ولا غیر ا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار