کد خبر: 716961
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
بعد از ضرب شست مرزي به عربستان اتفاق افتاد
حملات روزهاي اخير نيروهاي انصارالله به شهرهاي جنوبي عربستان و اعلام آمادگي يمني‌ها براي پاسخ جدي به حملات ائتلاف عربي، كافي بود تا طرف‌هاي خارجي درباره ازسرگيري مذاكرات براي توقف حملات ميانجيگري كنند. يك مسئول يمني گفته كه از يك هفته قبل مذاكراتي ميان رهبران انصارالله با طرف‌هاي غربي در كنار سازمان ملل در ‏جريان است.
حملات روزهاي اخير نيروهاي انصارالله به شهرهاي جنوبي عربستان و اعلام آمادگي يمني‌ها براي پاسخ جدي به حملات ائتلاف عربي، كافي بود تا طرف‌هاي خارجي درباره ازسرگيري مذاكرات براي توقف حملات ميانجيگري كنند. يك مسئول يمني گفته كه از يك هفته قبل مذاكراتي ميان رهبران انصارالله با طرف‌هاي غربي در كنار سازمان ملل در ‏جريان است.
انقلابيون يمن در طول 42 روز حملات عربستان به اين كشور صبر و استقامت را در دستور كار قرار داده بودند تا شايد ائتلاف عربي ضديمن، حملات را متوقف كرده و راه‌حلي سياسي براي پايان دادن به بحران يمن پيدا كنند اما اين راهكار نتيجه نداد تا اينكه نيروهاي انصارالله در روزهاي اخير صبرشان به سرآمد و با نااميدي از سوي عربستان به حملات رژيم آل سعود پاسخ دادند و با حملات خمپاره‌اي به شهرهاي جنوبي عربستان زهر چشمي از سعودي‌ها گرفتند. همزمان با شروع حملات انصارالله و ترس از پيشروي يمني‌ها در خاك عربستان خبرهايي مبني بر ازسرگيري مذاكرات بين يمني‌ها با طرف‌هاي خارجي نيز مطرح شده است. به گزارش ايسنا، شبكه سي‌ان‌ان به نقل از يك مسئول عالي‌رتبه يمني كه نزديك به جنبش انصارالله است، گزارش داد:اين ‏مذاكرات با ميانجيگري يك شخصيت يمني برگزار مي‌شود كه روابط خوبي با تمامي طرف‌ها دارد و هدف از اين مذاكرات ‏برقراري آتش‌بس است. اين منبع يمني نام اين شخصيت ميانجيگر را ذكر نكرده و افزود: اين مذاكرات با هدف دستيابي به پايگاه مذاكره‌اي ميان ‏گروه‌هاي يمني است. از سوي ديگر و پس از اينكه مسئولان عربستاني از سقوط خمپاره‌ها و موشك‌هاي كاتيوشا به شهر مرزي نجران در جنوب ‏غرب عربستان خبر دادند، منابع جنبش انصارالله تأكيد كردند دست‌كم 200 تن از افراد مسلح قبايل در شمال يمن با خمپاره‌ها به ‏اين شهر حمله كردند. شبكه سي‌ان‌ان به نقل از اين منابع گزارش داد كه درگيري‌ها ميان افراد مسلح قبايل با نيروهاي گارد مرزي و پليس عربستان به ‏وقوع پيوست. منابع عنوان داشتند اين افراد مسلح نمي‌خواهند مدت طولاني در نجران بمانند و اين حمله به منطقه پيامي به مسئولان ‏عربستاني است. حملات انصارالله به نجران براي دومين روز نيز ادامه داشت و روز چهارشنبه يمني‌ها بار ديگر حملات خمپاره‌اي خود را به اين منطقه ادامه دادند كه طي اين حملات سه نظامي سعودي كشته شدند. روز سه‌شنبه نيز در حملات به نجران يك سرباز سعودي كشته شده بود.  فرستاده سازمان ملل به يمن نيز با هدف تلاش براي ازسرگيري مذاكرات ميان طرف‌هاي درگير در اين كشور روز چهارشنبه به پاريس پايتخت فرانسه سفر كرد و قرار است امروز (پنج شنبه) به رياض، پايتخت عربستان سفر كند. به گزارش شبكه خبري اسكاي نيوز عربي، سفر اسماعيل ولد شيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن نخستين سفر وي از زمان انتصاب اين سمت است. منابع ديپلماتيك ابراز اميدواري كردند ولد شيخ احمد در اين سفرها بتواند تلاش‌ها براي از سرگيري مذاكرات ميان طرف‌هاي درگير يمني را به پيش ببرد. به گزارش اين منابع ولد شيخ احمد قرار است سفرهاي ديگري نيز با اين هدف داشته باشد.

كري: بحران يمن راه‌حل نظامي ندارد

جان كري وزير خارجه امريكا كه به جيبوتي رفته در يك نشست خبري با بيان اينكه به شدت نگران وضعيت انساني در يمن است، گفت: «با‌عربستان بر سر يك آتش‌بس انسان‌دوستانه احتمالي به توافق خواهيم رسيد.‌» كري همچنين گفت كه از نظر امريكا فوراً بايد موضوع يمن در سازمان ملل آورده شود چراكه «هيچ راه حل نظامي براي اين بحران وجود ندارد.‌» به گزارش شبكه العربيه، ديپلمات ارشد امريكايي همچنين تأكيد كرد كه در سفر به رياض با مقامات عربستان سعودي جهت اعمال آتش‌بس انسان دوستانه رايزني و گفت‌وگو خواهد كرد. اظهارات اين مقام ارشد دولت باراك اوباما در حالي مطرح شده كه از ابتداي حملات و تجاوزات نظامي عربستان سعودي به يمن، واشنگتن از اقدامات رياض حمايت كرده و حتي بر ميزان ارسال تسليحات و كمك‌هاي اطلاعاتي و لجستيكي خود افزوده است. ميانجيگري خارجي‌ها براي توقف حملات به اين خاطر است كه عربستان را از منجلاب يمن نجات دهند زيرا طولاني شدن جنگ يمن نيز به نفع عربستان نيست و هزينه‌هاي زيادي در پي دارد.

كنترل فرودگاه شهرعدن

محمد البخيتي عضو شوراي سياسي جنبش انصارالله يمن اعلام كرده است كه كنترل فرودگاه شهر عدن در دست ارتش و كميته‌هاي مردمي اين كشور است. البخيتي تأكيد كرد: هم اكنون درگيري‌هاي پراكنده‌اي ميان قبايل يمن و ارتش عربستان در جريان است. وي همچنين در خصوص ورود نيروهاي بيگانه به عدن گفت: «دهها مزدور از طريق دريا وارد عدن شدند، آنان قصد داشتند در نهايت وارد فرودگاه اين شهر شوند اما كميته‌هاي مردمي و ارتش يمن اين مزدوران را با قدرت به عقب راندند و مي‌توان گفت كه وضعيت عدن تحت كنترل است.‌»

مداخله زميني فعلاً در دستوركار نيست

وزير دفاع قطر با اعلام اينكه نيروهاي نظامي اين كشور در خدمت عربستان است، تأكيد كرد: دوحه در هر اقدامي عليه يمن ‏در كنار رياض مي‌ماند اما در شرايط كنوني دخالت زميني در دستور كار ائتلاف قرار ندارد. حمد بن علي العطيه، وزير دفاع قطر در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌اي الشرق ‏الاوسط گفت: «همانطور كه قطر از عمليات «‌طوفان قاطع‌» حمايت كرد در عمليات «‌احياي اميد‌» نيز با عربستان و ديگر كشورهاي ‏عضو ائتلاف عربي همكاري مي‌كند.» وي در تلاش براي مخفي كردن اختلافات رياض و دوحه خاطرنشان كرد: قطر با تمام تجهيزات و نيروهاي خود منتظر يك اشاره ‏از سوي برادران عربستاني‌اش است تا وارد جنگ شود. هرگونه خطر عليه رياض خطر براي قطر و ديگر كشورهاي عضو ‏شوراي همكاري خليج‌فارس محسوب مي‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
0
0
باحیوان فقط زبان زور حرف بزنی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار