فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت و گو با خبرنگار سیاسی تهران نیوز؛ با اشاره به موضوع مطرح شده در مورد توافق هسته ای مبنی بر بازرسی های فراتر از پروتکل الحاقی، گفت: دلیلی برای دسترسی بیشتر به کشورمان برای غربی ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ما تحت نظارت آژانس هستیم و اگر تمام گزارش های چند سال قبل آژانس را مشاهده کنید نتیجه نظارت های آژانس مثبت بوده و عنوان شده ایران انحرافی از برنامه های خود نداشته است، تصریح کرد: با توجه به این موارد دلیلی برای بازرسی های اضافه وجود ندارد و نباید امتیازی برای آنها قائل شد.

عباسی با بیان اینکه این حجم دسترسی ها تاکنون برای ایران بوده است، افزود: البته در مورد عراق نیز پروژه خاص و بازرسی های خاصی انجام شد و در نتیجه آن خیلی از اماکن عراق مورد بازدید قرار گرفت.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه داد: غربی ها با استفاده از اطلاعاتی که از مراکز خاص عراق بدست آوردند بعد از ۱۰ سال به این کشور حمله کردند لذا این به این معناست اطلاعات زمینه ای آژانس به درد خیلی موارد می خورد و فقط هسته ای نیست چون عراق را هم متهم کردند به داشتن سلاح های هسته ای و بعد بازرسی خاص انجام صورت گرفت ولی هیچ گزارشی از اینکه عراق سلاح دارد بیرون نیامد.

وی ضمن تاکید براینکه غربی ها می خواهند بدتر از موارد ذکر شده را برای ایران اجرایی کنند و این نقشه را کشیده اند، تصریح کرد: دلیل این اقدام آنها مخالفت با اصل نظام کشورمان است و موضوعات مطرح شده بهانه است.

عباسی با اشاره به اینکه آژانس انرژی اتمی بارها اظهار کرد که ایران در بازرسی هایی که داشته هیچ گونه انحراف از برنامه هایی که ارائه کرده نداشته است، گفت: در بیشتر موارد پرونده سازی شده و بر علیه کشورمان سند جعل کرده اند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشورمان با تاکید براینکه متاسفانه دوستانی که برای مذاکره می روند به این نکته دقت نمی کنند که مسیری که آنها ترسیم کرده اند با گروه ۱+۵ نتیجه نمی دهد بلکه آنها باید اراده سیاسی خود را به سمتی ببرند که آژانس بحث هایی را که به کشورمان اتهام زده دنبال نکند، اظهار کرد: به عبارتی از حالا نتیجه این مذاکرات معلوم است و مانند دادگاهی است که از قبل حکم آن صادر شده است.

وی بیان کرد: آژانس حکمش را صادر کرده و ما را به عنوان کشوری که از NPT تخطی کرده می شناسد و این موضوع را در گزارش هایی که داده به شورای حکام فرستاده ذکر کرده و در گزارش سال های  ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴  نیز عنوان کرده است.

عباسی با بیان اینکه آژانس در این گزارش ها فقط ما را متهم نکرده که بخواهد بیاید بازرسی کند بلکه ما را مجرم و گناهکار دانسته است، افزود: این اقدامات توقف برنامه های کشورمان و بعد برای اجرای فرمول های بعدی خودشان است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: آنها می خواهند بیایند اثبات کنند که انحراف از NPTداشته ایم و بعد بگویند چنین کشوری نمی تواند فعالیت هسته ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه هدف این بازرسی ها بیشتر بخاطر بدست آوردن اطلاعات در زمینه موشکی است، اظهار کرد: آنها به دنبال از کار انداختن توان هوایی کشورمان هستند.

عباسی با اشاره به اینکه پیشرفت های نظامی استفاده های گوناگون در حوزه سلامت، نظامی، خودرو، ماهواره و فضا دارد، بیان کرد: ساخت سلاح هسته ای بسیار ساده تر از ساخت راکتور هسته ای است، لذا کشور ما از نظر تکنولوژی در حد ساخت راکتور هسته ای است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: راکتور هسته ای سیستم های انرژی کنترل پذیر است

ولی سلاح سیستم انرژی کنترل ناپذیر است از این رو وقتی بخواهید سیستمی را کنترل کنید باید سطح تکنولوژی خیلی بالایی داشته باشید. در حال حاضر کشور ما عنوان می کند راکتور اراک رو اتمام است، راکتور تهران در حال نوسازی بوده و تجهیزات راکتور بوشهر را خودش می سازد و به عبارتی چرخه سوخت نظیر شبیه سازی، طراحی و ساخت سانتریفیوژ به صورت کامل را داراست.

وی گفت: کشورمان قدرت جهانی است و آنها به عنوان یه قدرت جهانی باما مقابله می کنند لذا ما باید سطح کار را از موضوع اقتصاد خیلی بالاتر ببرم؛ متاسفانه برخی مسئولین ناشی اقتصاد را با مسائل هسته ای گره می زنند و این یک خیال خام است که تحریم ها برداشته شود زیرا اینها ربطی به موضوع هسته ندارد بلکه بخاطر قدرت جهانی بودن کشورمان است.

عباسی ضمن تاکید براینکه مگر ما کشور شکست خورده در جنگ هستیم که بخواهیم بازرسی های بیشتری را بپذیریم، خاطرنشان کرد: دولت حق ندارد این کار را بکند و این مهم باید توسط مجلس تصویب شود.

وی در پایان گفت: مگر می شود دولت بدون اجازه نمایندگان مردم توافقی را امضا کند که سالها کشور را درگیر مسائل امنیتی کند زیرا با اوصاف ذکر شده ماهیت حقوقی پروتکل الحاقی برای ما فاجعه است و اصلا نباید آن را بپذیریم.