کد خبر: 716693
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان پس از بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی، صلاحیت افرادی که مورد تایید قرار گرفته‌اند را اعلام می‌کند، اما در مورد رد صلاحیت‌ها، شورای نگهبان هیچ‌گونه لیستی تحت عنوان رد صلاحیت‌ها به اطلاع عموم نمی‌رساند.

باشگاه خبرنگاران جوان: سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در انتظار اطلاعات دقیق در مورد جزییات برگزاری و مکانیزم انتخابات الکترونیک از سوی وزارت کشور است تا نظر خود را با بررسی کارشناسان اعلام کند.

نجات‌الله ابراهیمیان» سخنگوی شورای نگهبان به بررسی مسائلی همچون «برگزاری انتخابات الکترونیک»، «طرح استمرار صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی»، «شفافیت مالی انتخابات»، «رد صلاحیت‌ کاندیداهای انتخاباتی» و «طرح افزایش جمعیت و نرخ باروری» پرداخت.

وی در مورد برگزاری انتخابات الکترونیک در انتخابات پیش‌رو گفت: تاکنون به طور مشخص جزئیات نحوه برگزاری انتخابات الکترونیک از سوی وزارت کشور  به شورای نگهبان اعلام نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان در انتظار دریافت اطلاعات دقیق از سوی مسئولان ذی‌ربط و کارشناسان است تا پس از بررسی آن در این زمینه اظهار نظر کند.

ابراهیمیان تأکید کرد: شورای نگهبان در انتظار اطلاعات دقیق در مورد جزییات برگزاری و مکانیزم انتخابات الکترونیک از سوی وزارت کشور است تا نظر خود را پس از بررسی کارشناسان خود اعلام کند.

وی ادامه داد: شورای نگهبان در پیشنهاد بودجه خود به هیئت وزیران، مسئله انتخابات الکترونیک را به عنوان یک گزینه مطرح کرد که اگر قرار است انتخابات در کشور الکترونیکی برگزار شود، شورای نگهبان به چه میزان بودجه نیاز دارد، اما ظاهراً پیشنهاد شورا حذف شده است، برداشت ما نیز از این اقدام این بود که فعلاً تصمیمی در مورد برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک در تمام سطوح وجود ندارد، اما این احتمال وجود دارد که به صورت محدود در برخی از موارد انتخابات الکترونیکی برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: اگر یک سیستم کارآمد الکترونیکی طراحی شود، بسیاری از ابهامات موجود در فرآیند انتخابات خود به خود از بین خواهد رفت.

ابراهیمیان با اشاره به خطاهای موجود در اجرای الکترونیکی شدن انتخابات، گفت: در مورد خطای موجود در این مهم باید از کسانی که به مسائل فنی و قابلیت‌های آن احاطه دارند، سوال کرد، بنده اظهارنظر فنی در این رابطه نمی‌کنم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در مورد رد طرح استمرار صلاحیت نمایندگان مجلس از سوی شورای نگهبان، اظهار داشت: بنده شخصا به مغایرت این طرح با قانون اساسی رای دادم و فکر می‌کنم که نظر اکثر اعضای شورای نگهبان کاملا منطبق با قانون اساسی است، در برخی رسانه‌ها مطرح شده که نمایندگان مجلس شورای اسلامی اسلامی در طرحی خود را از نظارت شورای نگهبان مستثنی کرده‌اند، این با واقعیت منطبق نبوده و انصاف باید رعایت شود.

وی افزود: منظور نمایندگان مجلس شورای اسلامی اسلامی که این طرح را پیشنهاد و به آن رای دادند، شیوه خاص و کوتاه‌تری برای ارزیابی و بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان بوده است، نه معافیت از بررسی صلاحیت‌ها. این شیوه به نظر ما خلاف قانون است و شورای نگهبان نظر خود را هم اعلام کرده است.

ابراهیمیان همچنین در مورد شفافیت منابع مالی انتخابات و در رابطه با رد صلاحیت‌های کاندیداهای انتخاباتی، تصریح کرد: بنده در دوره قبلی عضو شورای نگهبان نبودم، براساس اطلاعات واصله مواردی از رد صلاحیت ناظر به برخی از تخلفات مالی بوده است و این به نظرم بی‌سابقه نیست؛ لذا باید از دست‌اندرکارانی که از انتخابات گذشته اطلاع دارند، به صورت مشخص کسب اطلاع کنیم و چون عضو سابق این شورا نبودم نمی‌توانم پاسخ دقیقی بیان کنم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان پس از بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی، صلاحیت افرادی که مورد تایید قرار گرفته‌اند را اعلام می‌کند، اما در مورد رد صلاحیت‌ها، شورای نگهبان هیچ‌گونه لیستی تحت عنوان رد صلاحیت‌ها به اطلاع عموم نمی‌رساند.

ابراهیمیان در پایان نیز در مورد طرح افزایش جمعیت و نرخ باروری خاطرنشان کرد: در آخرین مصوبه‌ای که داشتیم، یک سری ایراداتی نسبت به این طرح مطرح شد و شورای نگهبان این ایرادات را به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد. اما باید گفت با این طرح نمی‌توانیم سیاست‌های کلی جمعیت را آنطورکه انتظار می‌رود، محقق کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار