کد خبر: 716624
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰
سخنگوي وزارت كشور تشريح كرد
نماينده دولت در طرح استاني شدن انتخابات مجلس ضمن برشمردن معايب اين طرح گفت: فرآيندهاي اخذ رأي، قرائت و شمارش آرا زمانبر شده و اعلام نتايج انتخابات استان‌هاي تهران، مشهد، آذربايجان شرقي، اصفهان و ساير شهرهاي بزرگ به مشكل مي‌خورد.
نماينده دولت در طرح استاني شدن انتخابات مجلس ضمن برشمردن معايب اين طرح گفت: فرآيندهاي اخذ رأي، قرائت و شمارش آرا زمانبر شده و اعلام نتايج انتخابات استان‌هاي تهران، مشهد، آذربايجان شرقي، اصفهان و ساير شهرهاي بزرگ به مشكل مي‌خورد.
حسينعلي اميري، قائم‌مقام و سخنگوي وزارت كشور و نماينده دولت در طرح استاني شدن انتخابات مجلس در گفت‌و‌گو با تسنيم، درخصوص استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي و نظر وزارت كشور به عنوان مجري انتخابات درباره اين طرح گفت: ضمن احترام به نظر طراحان محترم بايد بگويم در صورت قانوني شدن طرح مذكور، ارتباط مستقيم مردم با منتخبان كاسته شده و عملاً به موضوع نمايندگي خدشه وارد مي‌شود و ارتباط بخشي از مردم با بخشي از حاكميت كه مجلس و قوه مقننه است قطع مي‌شود يا دست‌كم كاهش مي‌يابد مضاف بر اينكه نمايندگان نيز ملزم به پاسخگويي همانند وضعيت فعلي نيستند. وي افزود: در نظام انتخاباتي پارلماني فعلي بر اساس قانون تعيين محدوده حوزه‌هاي انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي، قانونگذار در راستاي تبلور آراي آحاد ملت ايران در خانه ملت و به منظور تأمين عدالت انتخاباتي از لحاظ تناسب كرسي‌ها و جمعيت، بر اساس عوامل انساني، سياسي، جغرافيايي و جمعيتي حوزه‌هاي انتخابيه مجلس را تفكيك و محدوده هر حوزه انتخابيه را مشخص كرده است تا اقليت‌هاي قومي و محلي و ساكن در محدوده حوزه‌هاي انتخابيه بتوانند در شرايطي برابر به رقابت پرداخته و مردم مناطق دوردست هم صاحب كرسي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي شوند و فرد منتخب به نمايندگي از آنان در سرنوشت كشور مشاركت نمايند.
نماينده دولت در طرح استاني شدن انتخابات مجلس ادامه داد: اما به موجب ماده يك اين طرح، كل استان تبديل به يك حوزه انتخابيه بزرگ مي‌شود كه در نتيجه داوطلبان حوزه‌هاي انتخابيه كوچك و افراد مستقل بايستي در شرايط سخت با داوطلبان و چهره‌هاي شاخص استان و كانديداهاي مورد حمايت احزاب و گروه‌هاي سياسي، به رقابت بپردازند و عملاً شانس رقابت ندارند و ممكن است مناطق دور افتاده و شهرستان‌هاي كوچك از داشتن كرسي نمايندگي مجلس محروم شوند.
اميري در تشريح نقايص قانوني طرح استاني شدن انتخابات با بيان اينكه موضوع مواد 2 و 3 يكي است، گفت: در ماده 5 مقرر شده هيئت اجرايي مركزي در استانداري تشكيل شود اما تعداد و تركيب اعضاي هيئت اجرايي مركزي استان مشخص نيست. سخنگوي وزارت كشور تصريح كرد: در صورت ابطال انتخابات، استعفا، فوت، رد اعتبارنامه منتخب و. . . هر يك از منتخبان، علي‌القاعده انتخابات مياندوره‌اي در كل استان برگزار خواهد شد و از اين جهت هم كل استان را درگير انتخابات خواهد كرد و هم هزينه برگزاري انتخابات مياندوره‌اي را به شدت افزايش خواهد داد.
وي مشخص نبودن نهاد مسئول تجميع آراي انتخابات حوزه‌هاي فرعي و اعلام نتايج نهايي انتخابات در سطح استان را از ديگر معايب قانون استاني شدن انتخابات دانست و افزود: در قانون انتخابات فعلي بسياري از مواد قانون و آيين‌نامه اجرايي آن، سير انجام فرآيندهاي انتخابات با توجه به الزامات ناشي از محدوديت رأي‌دهنده در حوزه انتخابيه مجلس شوراي اسلامي وضع شده‌اند كه با برداشتن مرز حوزه‌هاي انتخابيه براي رأي‌دهندگان در سطح استان، عملاً انجام اين فرآيندها به روش فعلي ضرورت ندارد و بسياري از بندهاي قانون و وظايفي كه براي فرمانداران حوزه‌هاي انتخابيه فرعي در قانون فعلي پيش‌بيني شده علي‌الاصول ضرورتي ندارد كه اين مهم در طرح استاني شدن انتخابات مورد توجه قرار نگرفته است.

شگفتي سران و علماي اهل سنت
آقاي ظريف! تبريك به آل‌سعود ضرورتي نداشت
سران و علماي اهل سنت سيستان و بلوچستان با بيان اينكه از پيام ظريف به عربستان شگفت‌زده شديم، عنوان كردند كه ارسال پيام جهت تبريك به آل‌سعود هيچ ضرورتي نداشت.
به گزارش شبكه اطلاع‌رساني راه دانا، سران و علماي اهل سنت سيستان و بلوچستان در گفت و گو با عصر هامون در واكنش به پيام اخير وزارت خارجه كشورمان به عادل بن احمد الجبير، وزير خارجه عربستان سعودي با بيان اينكه ارسال پيام تبريك به آل‌سعود هيچ ضرورتي نداشت عنوان كردند كه از پيام ظريف به عربستان شگفت‌زده شديم.
مولوي سيدمحمد درتكيده يكي از علماي اهل سنت چابهار با بيان اينكه از پيام ظريف به عربستان شگفت‌زده شديم، بيان كرد: در شرايطي كه آل‌سعود مردم مظلوم يمن را مورد حمله قرار داده است اين اقدام وزير خارجه كشورمان درست نبود. وي ادامه داد: با وجود جنايت‌هاي آل‌سعود و حمله به كشور مسلماني چون يمن و قتل عام مردم مظلوم آن ارسال پيام تبريك به آل‌سعود نقطه تأييدي بر اين جنايت‌ها بوده است.
محمد شه‌بخش بزرگ طايفه شه‌بخش با بيان اينكه ارسال پيام ظريف با حمايت ايران از يمن منافات دارد، اظهار داشت: در چند روز گذشته از سوي سعودي‌ها هواپيماي كشورمان كه حامل كمك‌هاي بشردوستانه به مردم يمن بود مورد تهديد نظامي قرار گرفت لذا وزارت خارجه بايد بيشتر دقت كند.
 وي با بيان اينكه مبادا مردم مظلوم يمن را فراموش كنيم، ادامه داد: اين اقدام وزارت خارجه در مورد ارسال پيام تبريك اصلاً درست نبوده و وزارت خارجه در تصميم‌گيري‌ها بايد بازنگري كند. مولوي عبدالواحد توحيدي‌پور يكي از علماي اهل سنت زاهدان با بيان اينكه ارسال پيام تبريك به آل‌سعود هيچ ضرورتي نداشت، گفت: ارسال پيام تبريك وزير خارجه كشورمان به عربستان در شرايطي كه در كمتر از چند ماه گذشته اين كشور مخالفت‌ها و دشمني‌هاي زيادي در خصوص تعرض به دو زائر ايراني و عدم عذرخواهي رسمي و دشمني با مسلمانان يمن و جلوگيري از ورود زائران ايراني به اين كشور و روابط خاصي كه با غرب دارد را برانگيخته است به هيچ عنوان درست نبود. وي ادامه داد: اين پيام تبريك تأييدي بر جنايت‌هاي آل‌سعود چون تعرضات و دشمني‌ها با مسلمانان بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار