کد خبر: 716600
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
گزارش ويژه «جوان» از حاشيه‌هاي واردات روغن پالم به كشور
داستان روغن‌هاي پالم همچنان كشدار است. اين داستان كه با نام اسپانسرهاي روغني در سال 88 آغاز شد و به نوعي روزنامه جوان براي اولين بار از آن خبر داده بود، تا كنون به انحاي مختلف در رأس اخبار بوده است؛ زماني در محصولات لبني برگشت خورده از بازار عراق و زماني در نحوه انحصاري واردات و اعطاي برخي امتيازات ويژه به افراد خاص!
داستان روغن‌هاي پالم همچنان كشدار است. اين داستان كه با نام اسپانسرهاي روغني در سال 88 آغاز شد و به نوعي روزنامه جوان براي اولين بار از آن خبر داده بود، تا كنون به انحاي مختلف در رأس اخبار بوده است؛  زماني در محصولات لبني برگشت خورده از بازار عراق و زماني در نحوه انحصاري واردات و اعطاي برخي امتيازات ويژه به افراد خاص!
  ظاهراً اين قدر واردات اين محصول منفعت و رانت دارد كه همه مي‌خواهند متولي ساماندهي بازار روغن پالم شوند و شعارهمه نيز انحصار شكني و تنظيم بازاراست. از يك سو كانون صنايع غذايي درخواست ساماندهي بازار رادارد و از سوي ديگر انجمن‌هاي لبنيات، ‌شيريني و شكلات، ‌اسنك و آرايشي- بهداشتي و... همه به دليل مصارف زياد اين روغن بي‌كيفيت و نامناسب براي مصرف خوراكي (‌در قياس با روغن سويا و...) خواستار واردات روغن پالم به اندازه مصارفشان هستند تا لا اقل در قيمت هر كيلو روغن خام پالم 400 تومان پول مازاد ندهند! عمده مصارف نيز در بستني، ماست‌هاي پرچرب، ‌‌انواع چيپس و پفك و... است.  
بنابراين گزارش در واقع بعد از آن غائله ماست‌هاي پالم‌دار همچنان مصرف اين روغن در كشور ادامه داشته و 41 درصد روغن‌هاي مصرفي در كشور پالم هستند.

ماجراي استعفا و روغن!
اما در اين شرايط كه واگذاري تنظيم بازار به انجمن روغن توسط يك مسئول محول شده سال گذشته 65 هزار تن هم اين محصول بيشتر از توافقات دولت به كشور وارد شده است و همچنان اين محصول به رغم ارزان شدن در بازارهاي جهاني با همان قيمت‌هاي قبلي و در قالب‌هاي مختلف به خورد مردم داده مي‌شود و تنها هر از چند گاهي است كه برگشت خوردن محصولات لبني از كشور همسايه- عراق – يا دعوا‌ها بر سر منافع منجر به رونمايي از رانت‌هايي مي‌شود كه معلوم نيست اين رانت‌هاي ميلياردي نصيب چه كسي مي‌شود و صرف چه خواهد شد، هر چند با اندكي مداقه و نگاهي به شايعه اعلام استعفاي يك مسئول تنظيم بازار مواد غذايي كه گفته مي‌شود اين استعفا به منظور شركت در انتخابات مجلس است، مي‌توان حدس زد وزير كشور چندي پيش چه گفته است !‌

دستورمعاون اجرايي رئيس‌جمهور و رانت 400 توماني
در حالي كه به دليل ضعف تنظيم بازار روغن پالم در سه ماهه پاياني سال 93 و زمانبندي نامناسب واردات روغن پالم، مصرف كنندگان روغن پالم با چالش كمبود مواد اوليه و همچنين ايجاد بازار سياه و افزايش چشمگير قيمت اين روغن در بازار داخل به رغم كاهش قيت‌هاي جهاني مواجه بودند، ‌مسئول تنظيم بازار درگزارشي دولتي و درباب گزارش عملكرد خود از حذف رانت هر كيلو 500 تومان در واردات روغن پالم خبر داد.
اما محمد قبله دبير انجمن صنفي صنايع روغن نباتي در گفت وگويي كه چند روز پيش با فارس انجام داده است، اعلام كرد: پس از توقف واردات روغن پالم از دي تا اواسط اسفند 93 از سوي وزارت بهداشت، مشكلاتي در تأمين مواد اوليه كارخانه‌ها اتفاق افتاد تا اينكه در نهايت با دستور معاون اجرايي رئيس‌جمهور واردات 60 هزار تن روغن پالم آزاد شد.  دبير انجمن روغن نباتي با اشاره به اختلاف ۴۰۰ توماني بين قيمت روغن پالم وارداتي و عرضه‌شده در بازار، گفت: اين اختلاف قيمت باعث شده برخي به دنبال واردات اين روغن باشند، در حالي كه براي واردات ساير روغن‌ها تقاضايي مطرح نيست.
محمد قبله اظهار داشت: در حال حاضر بين قيمت هر كيلو روغن پالم وارداتي و فروش آن در داخل 400 تومان اختلاف وجود دارد، به طوري كه هر كيلو روغن پالم وارداتي با قيمت 2300 تومان خريداري و به قيمت بيش از 2700 تومان در داخل عرضه مي‌شود.  
 اما ظاهراً اين اختلاف قيمت بخشي از رانت‌هاي مورد نظر است زيرا بر اساس مصوبه‌اي قرار براين شده براي واردات هر ليتر روغن 700 ريال نيز بيشتر اخذ شود تا به منظور جبران اختلاف قيمت هركيلو دانه‌هاي كلزاي داخلي و خارجي مصرف شود. اين مبالغ كه براي ثبت سفارش دريافت مي‌گردد رقمي حدود 80 تا 90 ميليارد تومان است. همچنين بخشي از واردات به منظور تنظيم بازار به صورت 50 درصد نقد و 50 درصد چهارماهه وارد مي‌شود كه اين نيز خود سود مناسبي را براي برخي هزينه‌هاي احتمالي در ماه‌هاي آينده و انتخابات مهيا خواهد كرد.

اعتراض 5 انجمن به نحوه واردات

همچنين دبير كل كانون انجمن‌هاي صنايع غذايي نيز چندي پيش از اعتراض پنج انجمن صنايع غذايي در مورد واردات روغن پالم خبرداده و گفته بود: منتظريم ببينيم جلسه ستاد تنظيم بازار به چه نتيجه‌اي مي‌رسدو اگر نتيجه جلسه ستاد تنظيم بازار مغاير با اهداف ملي باشد، در اين مورد مصاحبه خواهم كرد.
ستاد تنظيم بازارقرار بود ديروز دوشنبه درباره واردات روغن پالم تصميم بگيرد كه تا لحظه تنظيم گزارش خبري مخابره نشده است.
  هم اكنون واردات روغن خام فقط با تأييد انجمن روغن نباتي صورت مي‌گيرد كه اين قدرت را حسن يونس سينكي در نخستين روز كاري‌اش به عنوان معاون بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت به آنها داده است و وي دراقدامي بحث برانگيز به همراه جمعي از مديران اين معاونت در جلسه معارفه محمد قبله (معاون سابق كالاهاي مصرفي سازمان حمايت) به عنوان دبير انجمن صنفي صنايع روغن نباتي حضور يافته بود تا به عنوان پشتوانه‌اي براي دبير جديد به حساب آيد. اين مقام مسئول كه بعد از طرح انتزاع تنظيم بازار به كشاورزي، ناگهان سر از وزارت كشاورزي درآورده همچنان اصرار بر واگذاري تنظيم بازار به انجمن مذكور دارد.

رابطه پالم و گراني

گفتني است پديده روغن پالم از سال 87 همزمان با افزايش توليد اين محصول در كشورهاي شرق آسيا و اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها در ايران ورود پيدا كرد و بر اساس تغييرات ايجاد شده در استاندارد برخي محصولات غذايي و صرفاً به منظور كنترل قيمت‌ها از سوي معاون اول دولت وقت اجازه مصرف پيدا كرد اما در ادامه ظاهراً رانت واردات اين روغن بسيار مسئله ساز شده و ضرورت ورود نهادهاي نظارتي را گوشزد مي‌كند زيرا در سال 92، مصرف اين روغن در كشور حدود 750 هزار تن بود كه اين رقم در سال گذشته با تعيين سقف واردات، به 420 هزار تن به صورت رسمي رسيدو در نهايت 486 هزار تن وارد شده و محدوديت واردات اين محصول در سال گذشته در كنار واگذاري مسئوليت واردات با فيلتر يك انجمن، منجر به بالا گرفتن اعتراضات بخش‌هاي ديگر صنايع غذايي، براي واردات اين محصول شد كه  اختلاف قيمت 400 توماني دربازار داخلي دارد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
رضا
|
United Kingdom
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
0
1
پس برای همین است که ایرانیان دچار بیماری شدید قلبی عروقی میشوند سعودی دشمن شیعه است روغن پالم و...... افزودنی های غیر مجاز دیگر الی بقیه ماجرا
مردم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
0
0
... واقعی ...
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
0
0
اینهمه تشکیلات موازی در تنظیم مواد غذائی ست"واعضای انها"درحال درگیری
برای رسیدن به قدرت بیشتر"عده ای
برای دستیابی به رانت خواری"انوفت مردم بدبخت "با بیماری های گوناگون و
سرطان "راهی دکتر وبیمارستان ها
شده اند.با عرض پوزش از مسئولین رده بالای کشور"...که این اشفته بازار ها را باید بشنویم وشاهد باشیم"وکسی بفکر
نباشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار