کد خبر: 716396
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸
«جوان» از دليل گراني ميوه در هفته‌هاي اخير گزارش مي‌دهد
بارگيري شبانه كاميون‌هاي ترك و دستچين شدن ميوه‌هاي نوبرانه، مانند هندوانه، گوجه سبز و... موجب گراني ميوه در هفته‌هاي اخير شده است، به طوري كه به گفته رئيس اتحاديه ميوه و تره بار تهران، هندوانه كيلويي 700، 800 توماني به 1400 تومان افزايش يافته است.
هادي غلامحسيني
بارگيري شبانه كاميون‌هاي ترك و دستچين شدن ميوه‌هاي نوبرانه، مانند هندوانه، گوجه سبز و... موجب گراني ميوه در هفته‌هاي اخير شده است، به طوري كه به گفته رئيس اتحاديه ميوه و تره بار تهران، هندوانه كيلويي 700، 800 توماني به 1400 تومان افزايش يافته است.
در شرايطي كه مسئولان مدام از كمبود آب و كاهش توليد محصولات كشاورزي در سال زراعي آينده خبر مي‌دهند و حتي به دليل كشاورزي سنتي و مصرف بالاي آب در اين بخش، برخلاف سياست‌هاي ابلاغي رهبري و اجراي اقتصاد مقاومتي، برخي از مشاوران و مسئولان دولتي‌، خودكفايي در توليد گندم، حبوبات، برنج و... را به فراموشي سپرده‌اند، كاميون‌هاي ترك شبانه با بارگيري ميوه‌هاي نوبرانه و هندوانه كه مصرف آب فراواني دارند، توليدات داخلي را از كشور خارج مي‌كنند و قيمت ميوه را براي مصرف‌كنندگان داخلي گران كرده‌اند.
دولتمردان با سر دادن شعار توسعه صادرات كالا و محصولات كشاورزي ، بدون برنامه مدون صادراتي بازار ميوه كشور در اختيار ترك‌ها و روس‌ها قرار داده و حقوق مصرف‌كنندگان را زير پا گذاشته‌اند، به طوري كه دو وزارتخانه جهاد و صنعت و بازرگاني در هفته‌هاي گذشته، هيچ واكنشي نسبت به افزايش دو برابري قيمت ميوه نداشته‌اند.
 يك منبع آگاه در گفت‌وگو با «جوان» از بارگيري كاميون‌هاي ترك درهفته‌هاي اخير خبر داد و گفت: دليل گراني برخي از ميوه‌ها طي هفته گذشته ورود خريداران تركيه‌اي به بازار ميوه و تره بار تهران و همچنين برخي ديگر  از نقاط كشور مي‌باشد.
اين فعال بازار ميوه و  تره بار افزود:  خريداران تركيه‌اي به محض آنكه كاميون‌هاي ميوه وارد مراكز تره بار مي‌شوند همان شبانه بارها را خريداري مي‌كنند و همين امر موجب كمبود ميوه در بازار و افزايش قيمت‌ها شده است.
وي گفت: به طور نمونه اگر يك شب به بازار ميوه و تره بار تهران واقع در اتوبان آزادگان سربزنيد خواهيد ديد كه كاميون‌هاي ترك براي انتقال ميوه به تركيه صف كشيده‌اند و همان سر شب عمده عرضه انجام گرفته به بازار را خريداري مي‌كنند.
وي تأكيد كرد:  وقتي تقاضا با افزايش رو به رو مي‌شود درپي آن نيز قيمت‌ها با رشد همراه مي‌شود كما اينكه شاهد اين رويداد در هفته گذشته بوديم و همچنان اين امر درجريان است.
وي با بيان اينكه بازارهاي جديد منطقه‌اي در اطراف ايران پديد آمده است، گفت: روسيه، ‌تركيه‌ و همچنين عراق خواستار محصولات كشاورزي ايران هستند و به نظر مي‌رسد مديران تنظيم بازار محصولات كشاورزي بايد تقاضاي جديد شكل گرفته را در برنامه‌ريزي‌هاي خود منظور كنند.
وي گفت: تقاضاي منطقه‌اي شكل گرفته براي محصولات كشاورزي ايران به دليل كمبود آب در كشور از طرفي تهديد و از طرف ديگر فرصت به شمار مي‌رود.
وي ادامه داد:بايد توجه داشت كه مشكل كمبود آب، جدي است و اگر با همين روش آبياري سنتي بخواهيم به كشاورزي ادامه دهيم و به دليل باز شدن پنجره‌هاي جديد صادراتي بخواهيم اين بخش را توسعه دهيم، عملاً منابع حياتي كشور را خرج توليد محصولات كشاورزي كرده‌ايم كه امكان دارد از توجيه عقلي و اقتصادي برخوردار نباشد، اما اگر متناسب با بازارهاي منطقه‌اي شكل گرفته به سرعت روش آبياري در بخش كشاورزي را اصلاح كنيم مي‌توانيم از ارز‌آوري صادرات محصولات كشاورزي درآمد خوبي را به دست آوريم.
وي در ادامه عنوان داشت: مسئولان بايد توجه داشته باشند كه در ابتدا بايد بازار داخلي كشور مورد تنظيم قرار بگيرد و در مرحله بعد به فكر صادرات محصولات كشاورزي باشند.

  100 تريلي ترك، هر شب بارگيري مي‌كنند
بر اساس اين گزارش، رئيس اتحاديه ميوه و تره بار نيز با تأييد خبر فوق در گفت و گو با «جوان» گفت: هر شب 100 تريلي ترك ميوه‌هاي   مرغوب بازار تهران را بارگيري و از كشور خارج مي‌كنند و اين امر موجب شده به عنوان مثال قيمت هندوانه 800 توماني به 1400 تومان افزايش يابد. حسين مهاجر افزود: ما به عنوان فعالان بازار ميوه نمي‌توانيم محدوديتي قائل شويم، زيرا دولت صادرات ميوه را آزاد اعلام كرده و صادرات در رأس برنا‌مه‌هاي كلان كشور است. وي با تأكيد بر افزايش غير منطقي قيمت ميوه در هفته‌هاي اخير افزود: در حال حاضر كيوي به روسيه و هندوانه، گوجه سبز و... به تركيه صادر مي‌شود، اما وزارت صنعت و كشاورزي بدون توجه به افزايش قيمت ميوه در بازار و تضييع حقوق مصرف‌كنندگان ، تردد كاميون‌هاي حمل بار ميوه را در كشور آزاد اعلام كردند و هيچ محدوديتي وجود ندارد.
  تركيه هندوانه ايراني به ديگركشورها صادر مي‌كند
همچنين مجتبي شادلو، رئيس اتحاديه باغداران در گفت‌وگو با «نسيم» اظهار داشت: نوبرانه‌هاي امسال كمي زود وارد بازار شد و همين مسئله نيز يكي از علت‌هاي گران‌تر بودن آنها نسبت به سال گذشته بود، اما بدون شك امسال تابستاني پر از ميوه خواهيم داشت و قيمت تمامي نوبرانه‌ها نيز به قيمت واقعي خود مي‌رسند.
شادلو در رابطه با هندوانه گفت: متأسفانه در بحث صادرات هندوانه برخي از اين كشورها از جمله تركيه سوءاستفاده كرده و به جاي اينكه هندوانه را از چابهار تهيه كنند، در بازارها كمين مي‌كنند تا اين محصول 1500 كيلومتر را از چابهار طي كند. وي اضافه كرد: زماني كه محصول از چابهار وارد بازار تهران شده و كمي بازار شل‌تر از قبل مي‌شود تركيه، هندوانه را با قيمتي مناسب‌تر خريد مي‌كند. وي خاطرنشان كرد: اگر كشوري مانند تركيه مستقيماً بخواهد از چابهار خريد كند بايد هم هزينه حمل و نقل بدهند و هم با مطرح شدن موضوع صادرات عملاً بازار شارژ شده و ممكن است قيمت‌ها نيز تكان بخورد. لذا در بازار تهران اين محصول را خريد مي‌كنند. رئيس اتحاديه باغداران توضيح داد: جالب اين است كه گاهي تركيه برندهاي خود را روي آن زده و هندوانه ايراني را به عنوان محصول خود به كشورهاي ديگر صادر مي‌كند. شادلو تصريح كرد: هندوانه تنها محصول كشاورزي ما نيست كه توسط تركيه خريداري شده و به اسم اين كشور به ديگر كشورها صادر مي‌شود بلكه محصولات ديگري از جمله كيوي، صيفي‌جات و سبزي‌جات هم توسط تركيه به كشورهاي ديگر فرستاده مي‌شود.
طي چند سال اخير به دلايلي چون جنگ در خاور‌ميانه و همچنين در تحريم قرار گرفتن چندين كشور در منطقه، تقاضا براي خريد محصولات كشاورزي ايران با رشد مواجه شده است و همين امر نارسايي‌هايي را در تنظيم بازار داخلي كشو ر رقم زده است.
بر اساس اين گزارش، طي بيش از يك سال اخير مواردي چون تحريم، سرما، عدم برنامه‌ريزي، صادرات بي‌ضابطه، احتكار، دلال‌بازي و ناتواني مديران جهت تنظيم بازار علت گراني ميوه و صيفي‌جات عنوان شده است، اين در حالي است كه با گشوده شدن پنجره‌هاي جديد جهت صادرات محصولات كشاورزي بيم آن مي‌رود كه ضمن افزايش قيمت محصولات كشاورزي در داخل كشور، زمينه افزايش توليد محصولات كشاورزي آب بر در كشور نيز ايجاد شود و به نوعي بحران آب در كشور بيش از پيش بغرنج‌تر شود.
از اين رو به نظر مي‌رسد كه به دليل شكنندگى ساختارى و بى‌برنامگى بازار، ممكن است كه صادرات بدون برنامه باعث آشفتگى بازار داخلى شود، اما اگر برنامه‌ريزى صحيح وجود داشته باشد ارز زيادى نصيب كشور خواهد شد.  

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
0
3
صادرات نه غارت شبانه
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
0
3
امان اززمانی که"مسئولین هم وغمشان این باشد"که نکته ای پیداکنند"که دولت
قبل را له کنند"غافل از داخل جامعه
شده " وسود جویان "که منتظر بازار اشفته هستند"نبض گران کردن میوه و بطور کل کالا ها را در دست می گیرند.
شنیده بودیم "قاچاقی کالا وارد
می کنند"اما نشنیده بودیم قاچاقی غیر از نفت "صادرات دیگری هم داریم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
0
2
قابل توجه دولت حل مشكلات معيشتي مردم در صد روزه اول
كه معتقد به تورم روبه كاهش خيال آبادي هم شده است

كه يك نمونه آن :
پرتقال امسال نسبت به سال قبل به بيش از سه و حتي چهار برابر رسيده است !!!
و اين يعني تورمي سيصد و يا چهارصد برابر ......... !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار