کد خبر: 716250
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴
شاهزاده طلال و مقرن با تصميمات ملك‌سلمان مخالفت كردند
چند روز از تغييرات گسترده در كابينه آل‌سعود نگذشته، اولين جرقه‌هاي اعتراض و سركشي از سوي برخي شاهزاده‌هاي سعودي نسبت به اين تغييرات شروع شده و اين رژيم را در آستانه چالشي بزرگ قرار داده است.
چند روز از تغييرات گسترده در كابينه آل‌سعود نگذشته، اولين جرقه‌هاي اعتراض و سركشي از سوي برخي شاهزاده‌هاي سعودي نسبت به اين تغييرات شروع شده و اين رژيم را در آستانه چالشي بزرگ قرار داده است. 
هفته گذشته بود كه ملك سلمان پادشاه عربستان سعودي با ايجاد تغييرات گسترده در كابينه اين رژيم سعي كرد پايه‌هاي ديكتاتوري خود را مستحكم كند، اما ديري نپاييد كه زمزمه‌هاي اعتراضي از جانب شاهزادگان سعودي نسبت به اين تغييرات آغاز شد. در شرايطي كه عربستان در منجلاب يمن غرق شده و نياز به حمايت‌هاي داخلي و بين‌المللي دارد تا از بحران يمن خارج شود ولي پس‌لرزه‌هاي تغييرات در حكومت اين رژيم چالش جديدي پيش‌روي مقامات سعودي گشوده است كه بيرون آمدن از آن هزينه‌هاي سنگيني را براي خاندان آل‌سعود به همراه خواهد داشت و حتي مي‌تواند روند تحولات منطقه را به ضرر عربستان تغيير دهد. 
امير طلال بن عبدالعزيز، يكي از شاخص‌‎ترين اعضاي خانواده سلطنتي در عربستان، دستورات تازه ملك سلمان را «سليقه‌اي» دانست و خواستار «سرپيچي» از آنها شد. طلال، تصميمات اخير پادشاه را در تضاد با شريعت اسلامي و نظام حكمراني در اين كشور دانسته و گفته است خاندان سلطنتي بايد براي بررسي اين موضوع تشكيل جلسه دهند. موضعگيري شاهزاده طلال در مخالفت با تغييرات تازه در عربستان سعودي، مهم‌ترين انتقاد علني از سوي يك چهره شاخص در خانواده سلطنتي اين كشور محسوب مي‌شود. امير طلال كه ۸۴ سال دارد در صفحه توئيتر خود نوشته كه از تصميم‌ اخير برادر ناتني‌اش، ملك سلمان «متعجب» شده است. وي نوشت: «اين تصميمات سليقه‌اي هستند. با توكل به خدا معتقدم كه اين تصميمات نه مطابق شريعت اسلامند و نه ساختار حكومت، به همين سبب اطاعتي از اين فرامين و افراد تازه منصوب نخواهد شد.» ملك سلمان كه از بيماري آلزايمر رنج مي‌برد و روز به روز بيماري‌اش تشديد مي‌شود، چهارشنبه گذشته مجبور شد در كمتر از سه ماه كودتاي دوم خود را با شتاب و عجله و در نيمه‌هاي شب اجرا كند و در همين چارچوب عزل و نصب‌هاي گسترده‌اي را انجام داد كه يك زلزله سياسي براي اين كشور محسوب مي‌شود. با اين تغييرات راه براي جانشيني پسر سلمان باز شد. 

بيانيه مقرن در مخالفت با تغييرات 
شاهزاده مقرن بن عبدالعزيز وليعهد پيشين عربستان نيز كه در تغييرات اخير از سمت خود بركنار شد، در مخالفت با تغييرات اخير بيانيه‌اي صادر كرد. مقرن در اين بيانيه كه روز جمعه توسط برخي منابع عربي از جمله سايت الموازين منتشر شد، نوشت: «كشور حرمين شريفين با راه‌اندازي عمليات طوفان قاطع عليه يمن به لحاظ سياسي، اقتصادي و نظامي وارد برهه‌اي حساس شده است؛ برهه‌اي كه در آينده‌اي نزديك هزينه آن داده خواهد شد و بي‌ترديد دولت و ملت هزينه اين اقدام را پرداخت خواهند كرد.» در ادامه اين بيانيه آمده است: «قبل از اينكه جنگ عليه يمن آغاز شود ما در قبال آنچه هم اكنون شاهد آن هستيم موضعي مغاير با ديگران داشتيم و اعتراض رسمي خود عليه اين تصميم را به جناب ملك سلمان بن عبدالعزيز ارائه كرديم و در آن نامه اعتراض آميز تمام عواقبي را كه بر اين تصميم مترتب است توضيح داديم و نتايج منفي اين تصميم و زيان هايي كه به علت اين تصميم از لحاظ اقتصادي و نظامي به كشور و ملت وارد خواهد شد شرح داديم، همچنين در خصوص تأثيرات منفي اين اقدام بر روابط بين‌المللي ما در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي توضيح داديم اما در كمال تأسف هيچ‌گونه پاسخ مثبتي به اعتراض ما داده نشد و كسي به آن توجه نكرد و به بررسي آن نپرداخت و فرزند پادشاه وزير دفاع به تنهايي تصميم حمله به يمن را گرفت.» 
اظهارات مقرن در حالي است كه طراحي جنگ عربستان عليه يمن را محمد بن سلمان، فرزند پادشاه كه اكنون جانشين وليعهدي و وزارت دفاع اين كشور را برعهده دارد قدرت بلامنازع در خاندان آل‌سعود به شمار مي‌رود. مقرن در ادامه بيانيه نوشت: «از تمامي دلبستگان به خاندان بزرگوار ما و به ملت بزرگ عربستان و همچنين از تمامي كشورهاي دوست و برادر مي‌خواهم كه در كنار اين ملت بزرگ و اين خاندان قرار گرفته و با جديت تلاش كنند جلوي آنچه در عرصه عربستان و يمن مي‌گذرد را بگيرند و عقلانيت و منطق را بر امور حاكم كرده و اين وضع را از طريق مسالمت آميز حل و فصل كنند به گونه‌اي كه حق حاكميت و كرامت و امنيت دو كشور حفظ شود.» برخي ناظران دليل بركناري مقرن را مخالفت وي با جنگ يمن اعلام كرده‌اند. 
پيچيدگي اوضاع يمن و نپيوستن متحدان رياض به ائتلاف عربي بر وخامت شرايط داخلي عربستان افزوده و تغيير و تحولات پي در پي در داخل رژيم آل‌سعود نشان دهنده خارج شدن كنترل اوضاع از دست اين خاندان است. برخي ناظران معتقدند اختلاف درون خاندان آل‌سعود به احتمال زياد به مناقشه داخلي قدرتمندي مبدل مي‌شود و بعيد به نظر مي‌رسد شاهزاده سلمان و فرزندش با هم در قدرت بمانند بلكه يكي ديگري را سرنگون خواهد كرد و ديگر اعضاي اين خاندان هم به طرق مختلف زور بازوي خود را عليه يكديگر نشان خواهند داد. از سوي ديگر، با توجه به شرايط ناپايدار در رژيم آل‌سعود و هزينه‌هاي هنگفت جنگ يمن، به نظر مي‌رسد مردم عربستان در درازمدت عليه سياست‌هاي آل‌سعود قيام خواهند كرد و اين رژيم با يك بحران هويتي در داخل و در منطقه روبه‌رو خواهد شد. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
0
0
انشاء الله و بزودي .
اين ملت حچاز است كه همه اين تفاله هاي يهود و غرب را به زباله دان تاريخ انداخته و نظامي مردمي را در اين كشور . تشكيل خواهد داد !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار