کد خبر: 716095
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
زلزله سياسي در كابينه آل سعود
پادشاه عربستان سعودي طي دستوراتي غيرمنتظره وليعهد را بركنار كرد تا با تغيير رويه جانشيني، فرزند خود را يك قدم ديگر به تخت پادشاهي نزديك كند و همچنين سعود فيصل را كه به مدت چهل سال وزارت خارجه اين كشور را برعهده داشت، بركنار و عادل جبيري را كه گفته‌مي‌شود ارتباط نزديكي با سيا دارد جانشين كرد. تحليلگران اين زلزله سياسي در رياض را نتيجه ناكامي در جنگ يمن و تلاش پادشاه جديد براي قبضه كامل كنترل قدرت و ترميم كابينه توصيف كردند كه مي‌توان آن كابينه جنگي توصيف كرد.
محمد بابايي
پادشاه عربستان سعودي طي دستوراتي غيرمنتظره وليعهد را بركنار كرد تا با تغيير رويه جانشيني، فرزند خود را يك قدم ديگر به تخت پادشاهي نزديك كند و همچنين سعود فيصل را كه به مدت چهل سال وزارت خارجه اين كشور را برعهده داشت، بركنار و عادل جبيري را كه گفته‌مي‌شود ارتباط نزديكي با سيا دارد جانشين كرد. تحليلگران اين زلزله سياسي در رياض را نتيجه ناكامي در جنگ يمن و تلاش پادشاه جديد براي قبضه كامل كنترل قدرت و ترميم كابينه توصيف كردند كه مي‌توان آن كابينه جنگي توصيف كرد. 
 سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان كه تنها سه ماه است قدرت را در اين كشور به دست گرفته است، بامداد چهارشنبه طي دستوراتي تغييرات گسترده در كابينه ايجاد كرد تا شكاف‌ها و رقابت‌هاي داخلي در خاندان آل‌سعود را بيش از پيش آشكار كند. سلمان در اولين حكم، برادرش «مقرن» را كه گفته مي‌شود با جنگ يمن مخالف بود و دستورات پادشاه در رابطه با گارد ملي را جدي نگرفت، بركنار كرد. اين در حالي است كه در دستور ملك عبدالله، پادشاه قبلي عربستان براي انتصاب مقرن به عنوان جانشيني ولايتعهد آمده است: «تحت هيچ شرايطي تعديل يا تبديل مقرن از جايگاه جانشيني ولايتعهدي امكان ندارد و از طرف هر كس كه مي‌خواهد باشد، اين كار جايز نيست.» سلمان در دستور دوم خود محمد بن نايف را به عنوان وليعهد خود معرفي كرد و محمد پسرش را به جانشيني وليعهد انتخاب كرد. كارشناسان اين حكم يعني تعيين پسرش محمد، وزير دفاع، فرمانده جوان و خام جنگ عربستان عليه يمن به جانشيني ولايتعهدي را مهم‌ترين بخش دستورات جديد پادشاه عنوان كرده‌اند چراكه بر اثر آن روند انتخاب پادشاهي جديد عوض شد و سلمان يك گام ديگر پسرش را به تخت پادشاهي نزديك كرد. تحليلگران معتقدند پادشاه با اين اقدام، علاقه خود را براي رساندن فرزند خود به بالاترين مقام سلطنتي عربستان بيش از پيش آشكار كرد و به احتمال زياد در آينده‌اي نه چندان دور محمد بن نايف نيز از وليعهدي كنار گذاشته خواهد شد. روزنامه السفير لبنان طي تحليلي دستورات پادشاه عربستان را به «كودتايي» توصيف كرد كه پس از مرگ عبدالله بن عبدالعزيز آغاز شده و با تحولات روز گذشته كامل شد. 

پايان وزارت 40 ساله سعود الفيصل
يكي ديگر از دستورات شاه سلمان بركناري سعود‌الفيصل وزير خارجه 75 ساله عربستان بود كه 40 سال رياست اين وزارت خانه را به عهده داشت و طولاني‌ترين وزير خارجه جهان محسوب مي‌شود. خروج سعود الفيصل از وزارت خارجه عربستان سعودي در شرايطي رخ داده كه بيش از يك ماه از تجاوز اين كشور عليه يمن مي‌گذرد اما اين عمليات هيچ موفقيتي براي آل‌سعود نداشته و حتي متحدان رياض نسبت به اهداف و موفقيت اين عمليات ابراز ترديد كرده‌اند. هر چند عربستان دليل اين جابه‌جايي را به درخواست خود سعود الفيصل عنوان كرده‌اند اما كارشناسان بركناري سعود الفيصل را از عواقب شكست رياض در جنگ يمن عنوان كرده‌اند. 

جانشين سعود الفيصل كيست؟
بنابر دستور پادشاه عربستان عادل جبير سفير عربستان در امريكا به عنوان وزير خارجه جديد عربستان انتخاب شده است. جبير در سال 1994 با كمك شاهزاده بندر بن سلطان، سفير اسبق عربستان در ايالات متحده كه 22 سال سفير عربستان در ‌امريكا بود به دليل تسلط خوبش بر زبان انگليسي به عنوان يك كارمند محلي در دفتر نمايندگي عربستان سعودي در سازمان ملل استخدام شد. او در جريان حوادث 11 سپتامبر به دليل آشنايي‌اي كه با رسانه‌هاي امريكايي داشت، مسئوليت سخنگوي سفارت عربستان را بر عهده گرفت. او در دسامبر 2006 به عنوان سفير جديد عربستان سعودي در امريكا و جانشين تركي فيصل به وزارت خارجه ايالات متحده معرفي شد تا عنوان جوان‌ترين سفير كشورش در امريكا را از آن خود كند. جبير از معدود كساني است كه به رغم اينكه از خاندان آل‌سعود نيست به مقام وزارت خارجه مي‌رسد و از اين جهت نيز قابل تأمل است كه به داشتن رويكرد ضد ايراني و ضد شيعه معروف است. وي در طول هشت سالي كه مسئوليت سفارت عربستان در امريكا را بر عهده داشته بارها اقدام به موضع‌گيري عليه ايران و محور مقاومت كرده است. او در تازه‌ترين ادعاهايش عليه ايران در حالي كه كشور متبوعش با حمله به يمن باعث كشته و آواره شدن هزاران يمني شده است و از سلاح‌هاي ممنوعه در اين منطقه استفاده كرده، ‌اظهار كرد: ايران و حزب‌الله نقش واضحي در يمن دارند و كشورش اجازه نخواهد داد راهي براي نقش آفريني ايران در يمن باقي بماند. 

كابينه جنگي
با تغييرات جديد قدرت به صورت كامل در اختيار شاه سلمان و دو وليعهد وي يعني محمد بن نايف و فرزند شاه قرار مي‌گيرد و بالاترين مقام ديپلماتيك عربستان در اختيار كسي قرار گرفت كه به داشتن روابط نزديك به سيا و روحيه ضد ايراني خود معروف است، بدين ترتيب تصميم‌گيران اصلي در رياض كساني هستند كه بيشتر روحيه جنگ‌طلبانه و غيرسازنده‌اي دارند. هادي محمدي كارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با «جوان» با اشاره به اينكه تغييرات جديد فرصتي براي شاه سلمان فراهم مي‌آورد تا مخالفان خود را پاكسازي و قدرت را كامل قبضه كند، گفت: « تا اينجاي كار پروژه جنگ يمن موفق نبوده و با شكست مواجه شده است، به همين دليل كابينه ترميم شده تا به يك كابينه تمام عيار جنگي تبديل شود.» 

شكاف داخلي
هر چند انتظار نمي‌رود تغييرات جديد منجر به اتخاذ سياست‌هاي خارجي معقول توسط سعودي‌ها شود و حتي پيش‌بيني مي‌شود رياض سياست تخاصمي و جنگ‌طلبانه بيشتري را در دستور كار خود قرار دهد اما اين تغييرات تبعات داخلي زيادي براي ‌آل‌سعود خواهد داشت. از همان زمان به قدرت رسيدن سلمان پس از مرگ عبدالله، اخبار جنگ قدرت و اختلاف بين محمد، پسر سلمان با «متعب» پسر عبدالله به گوش رسيد و از آنجا كه در تغييرات جديد متعب هيچ جايي ندارد كارشناسان معتقد اين تغييرات با نارضايتي وي همراه خواهد شد و اختلافات متعب و محمد بي‌تبعات باقي نخواهد ماند. متعب وزير گارد ملي همچنان وزير گارد ملي است. شايعات درز كرده از درون خاندان سعودي، مي‌گويد كه او و مقرن، درباره جنگ يمن با سلمان و پسرش دچار اختلاف بودند. يك روز قبل از اعلام پايان عمليات «طوفان قاطع» عليه يمن، شاه سلمان دستور اعزام نيروهاي گارد ملي به جنوب عربستان را داد اما روز بعد، ناگهان اعلام شد كه عمليات به پايان رسيده است در حالي كه متعب براي سركشي به نيروهاي خود عازم مرزهاي جنوبي عربستان شده بود. كارشناسان اين دستور پادشاه را بيشتر از اينكه مربوط به جنگ يمن بدانند تلاش براي دور كردن متعب از پايتخت عنوان كرده‌اند. روزنامه لبناني الاخبار در گزارشي نوشت: «در حقيقت اطلاعاتي به سلمان‌بن عبدالعزيز پادشاه عربستان رسيده مبني بر اينكه متعب‌بن عبدالله وزير گارد ملي عربستان و فرزند شاه سابق به‌همراه شاهزادگان ديگر سعودي از جمله مقرن‌بن عبدالعزيز به‌دنبال راهكاري براي متوقف كردن تكروي‌‌هاي ملك سلمان و پسرش هستند، به همين علت ملك سلمان تصميم به انتقال گارد ملي عربستان به مرزهاي جنوبي گرفته تا از شر شورش احتمالي در رياض در امان باشد.»

تغييرات جديد ديگر
علاوه بر تغييراتي كه در پست‌هاي حساس و مهم پادشاهي عربستان ايجاد شده، سلمان همچنين در بعضي وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نيز تغييراتي ايجاد كرد. بر اساس احكام صادر شده، پادشاه عربستان «خالد بن عبدالعزيز» را به عنوان وزير بهداشت، «عادل الفقيه» را وزير اقتصاد و برنامه‌ريزي و «مفرق الحقباني» را وزير كار معرفي كرده است. همچنين «حمد السويلم» رئيس ديوان پادشاهي و «عبدالله الياسر» معاون سرپرست راديو و تلويزيون اعلام شده‌اند. تحليلگران اين تغييرات را نيز در راستاي تثبيت قدرت و جلوگيري از تبعات تغييرات در پست‌هاي كليدي عنوان كرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار