کد خبر: 715951
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
دریای بدون غریق، از رویا تا واقعیت؛
استان های شمالی کشور به ویژه مازندران، به دلیل انس میان آب های نیلگون خزر، دشت های مفرح و چشم نواز و کوه های پرجاذبه، موقعیت طبیعی وصف ناپذیری در صنعت گردشگری به ودیعه نهاده است. همه ساله در فصل گرما و تابستان، هزاران خانواده، راهی سواحل مازندران می شوند تا از طبیعت زیبا و خدادادی این مناطق بهره مند شوند....
سهیل جانی پور

استان های شمالی کشور به ویژه مازندران، به دلیل انس میان آب های نیلگون خزر، دشت های مفرح و چشم نواز و کوه های پرجاذبه، موقعیت طبیعی وصف ناپذیری در صنعت گردشگری به ودیعه نهاده است. همه ساله در فصل گرما و تابستان، هزاران خانواده، راهی سواحل مازندران می شوند تا از طبیعت زیبا و خدادادی این مناطق بهره مند شوند. لذا ارائه خدمات رفاهی، بهداشتی، فرهنگی، تامین امنیت و سلامت خانواده ها به ویژه در سواحل از جمله وظایف اصلی و مهم مسئولان اجرایی استان است. در این رهگذر، طرح های ویژه ساماندهی دریا با هدف حفظ جان گردشگران، نقش موثری در رضایتمندی مسافران ایفا می کند.طرح های ساماندهی دریا در شمال کشور در سال های آغازین به علت فقدان سوابق و تجربیات اجرایی قبلی، با مشکلات و کاستی های زیادی مواجه بود. با نگاهی به مناطق اجرای طرح های ساماندهی دریا در گذشته ، مواردی مانند کمبود امکانات رفاهی، بهداشتی، وجود انواع زباله‌های خانگی و پزشکی، ورود پساب فاضلاب‌های شهری و شیمیایی کارخانه ها به دریا و ساخت و سازهای بلند و غیرمجاز در کنار طرح‌های ساماندهی دریا برای مسافران تابستانی این خطه سرسبز از کشورمان مشکلاتی را ایجاد کرده بود که برخی از این مشکلات کماکان در این مناطق خودنمایی می کند.

*****

کار جهادی مازندران در طرح های دریا

شاید یکی از مهم ترین دلایل وجود این همه مشکل و کمبود در سواحل مازندران، نداشتن متولی مشخص و پاسخگو در این زمینه بود. هر یک از دستگاه های مسئول، بخشی از کار را بر عهده داشتند اما متولی اصلی مشخص نبود.در سال 89 بود که استانداری مازندران، رسماً مسئولیت طرح های ساماندهی دریا را به عهده گرفت و همین امر زمینه ساز انجام اقدامات مثبتی شد که هرچند با کاستی هایی همراه بود، اما در مسیر اصلاح روند نامطلوب گذشته گام های اساسی برداشته شد و امروز نیز به دلیل حساسیت ویژه مسئولان ارشد استان، کیفیت اجرای طرح های دریا روز به روز بهتر می شود.این تغییر در کیفیت اجرای طرح های ساماندهی دریا در مازندران به حدی بوده که قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی چندی پیش در سفر به مازندران گفت: مازندران کاری بزرگ و جهادی در زمینه طرح های دریا انجام داده است.مرتضی میرباقری با بیان اینکه در مازندران کار خوب تیمی انجام شده، معتقد است: ظرفیت خوبی برای اجرای طرح ملی دریا در مازندران وجود دارد و برنامه ریزی مطلوبی صورت گرفته است.میرباقری با اشاره به کاهش شمار غریق در سواحل مازندران، تاکید کرد: انتظار دولت این است که اجرای این طرح ها باید با شتاب بیشتری انجام گیرد و خوشبختانه مازندران در زمینه طرح های دریا رکورد زده است. شاید استفاده از لفظ رکورد برای مازندران، به این دلیل است که مسوولان استان بیش از نیمی از سال را برای استفاده 4 ماهه مردم از دریا، وقت می گذارند و کار می کنند. در سال های اخیر، جلسات ستاد ساماندهی طرح های دریا در مازندران، از اوایل زمستان آغاز می شود.

کاهش 52 درصدی غریق در سواحل مازندران

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در یکی از همین جلسات که اوایل اردیبهشت ماه امسال برگزار شد از آغاز طرح های دریای استان در آغاز خرداد ماه خبر داد و گفت: تمامی 92 طرح ساماندهی دریا در مازندران باید در روز 28 اردیبهشت ماه به منظور پذیرایی از میهمانان و گردشگران کاملا آماده باشند و تیم های بازرسی استانی از روند آمادگی طرح ها بازدید خواهند نمود.علیرضا یونسی با اشاره به این که جان مردم و حفظ و صیانت از آن، آسایش، آرامش و امنیت گردشگران برای ما مهم تر از همه چیز است، افزود: در صورت بروز هرگونه تخلف از سوی مجریان طرح ها، طبق قانون با آنان برخورد خواهد شد و در خصوص منافع مردم با احدی تعارف نداریم.یونسی ادامه داد: کاهش 52 درصدی غریق در سال 93 در قیاس با 10 سال گذشته، تنها در سایه آموزش، پیشگیری، توجیه و ارایه کامل خدمات در دریا صورت گرفت که باید با جدیت تداوم یابد تا غریقی در دریا نداشته باشیم.وی با بیان این که بر اساس پیگیری های به عمل آمده 60 میلیارد ریال اعتبار به طرح های دریای استان در سال 93 تعلق گرفت، افزود: 20 میلیارد ریال از این رقم به دست اندرکاران طرح ها و 40 میلیارد ریال دیگر بین 8 شهر ساحلی تقسیم گردید تا صرف زیبا سازی سواحل این شهرها شود.

نگاه ملی باید به سواحل مازندران حاکم باشد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران نیز در گفتگو با "جوان" گفت: ستاد ساماندهی سواحل مازندران متشکل از 10 کمیته ، با تقسیم کار از ماه ها قبل از آغاز فصل گرما، جلسات و پیگیری های منظمی انجام می دهد.علی شادمان افزود: به منظور ساماندهی سواحل در حوزه های مختلف خصوصاً طرح های ساماندهی دریا، باید یک نگاه ملی به آن حاکم باشد چراکه غالب استفاده کنندگان از طرح ها از تمامی نقاط کشور بوده و حفظ جان و رفاه حال آنها از مهم ترین وظایف دستگاه های متولی می باشد.دبیر ستاد ساماندهی سواحل مازندران کاهش آمار غریق سال 93 در مقایسه با سالهای گذشته را، نتیجه همگرایی و اقدامات خوب همه متولیان امر دانست و گفت: آسیب شناسی طرح های ساحلی قبل از شروع فعالیت، پرداخت کلیه معوقات حق الزحمه ناجیان غریق، تدوین دستورالعمل اجرایی طرح های دریا و ابلاغ آن، افزایش نیروهای مورد نیاز در سواحل اعم از ناجی غریق، انتظامی، هلال احمر و... ، اجرای طرح های دریا در ماه مبارک رمضان، حضور مستمر مسئولین استانی و شهرستانی در سواحل و نظارت بر حسن اجرای طرح و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم همراه با اجرای برنامه های فرهنگی از جمله مهم ترین اقدامات ستاد در سال گذشته بود که درنهایت منجر به کاهش بی سابقه آمار غریق و رضایت مسافران و گردشگران از خدمات ارائه شده گردید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار