کد خبر: 715942
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
فرسودگی 50 درصد اتوبوس های شهر؛
کلان شهر اهواز با وجود شرایط جوی ویژه و دمای بالای هوا با کمبود شديد ناوگان روبه رو است و از سویی ناوگان حمل و نقل فرسوده و نامتناسب با جمعیت شهری باعث شده که شهروندان کمتر رغبتی به استفاده از اتوبوس داشته باشند و ترجیح دهند از وسایل نقلیه شخصی و یا تاکسی استفاده کنند....
معصومه صالحی

برخورداري يک شهر از ناوگان مناسب حمل و نقل عمومي به عنوان يکي از مهم ترين زيرساخت هاي خدماتي، امري ضروري است و به اعتقاد کارشناسان و متخصصان، استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي مناسب و توسعه آن در کاهش ترافيک، صرفه جويي در مصرف انرژي و کاهش آلودگي هوا نقش موثري دارد. طي سال هاي اخير به توسعه حمل و نقل عمومي به ويژه در حوزه اتوبوسراني توجه خوبي شده و در بسیاری از کلانشهرها کيفيت سرويس دهي ناوگان بهبود يافته است. این در حالی است که کلان شهر اهواز با وجود شرایط جوی ویژه و دمای بالای هوا با کمبود شديد ناوگان روبه رو است و از سویی ناوگان حمل و نقل فرسوده و نامتناسب با جمعیت شهری باعث شده که شهروندان کمتر رغبتی به استفاده از اتوبوس داشته باشند و ترجیح دهند از وسایل نقلیه شخصی و یا تاکسی استفاده کنند.

****

تلاش شوراي چهارم براي تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي

مریم ابریشم کار عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه بخش قابل توجه ای از اتوبوس های شهر فرسوده و قدیمی هستند و این امر اسباب نارضایتی شهروندان اهوازی را فراهم کرده می گوید: برای رفع این مشکلات با پیشنهاد طرح ها و ایده های متفاوت تدابیری از جمله استفاده از اتوبوس های پلاک اروند جهت رفاه حال شهروندان در نظر گرفته شده است.سخنگوی شورای شهر اهواز می افزاید: براساس جلسات و گفت و گو هایی که با مدیران منطقه آزاد اروند صورت گرفت قرار بر این شد که تعدادی از دستگاه های اتوبوس از طریق این منطقه تهیه شود و این طرح با روند بهبودی مواجه بوده به صورتی که تاکنون بخشی از اتوبوس های پلاک اروندی در دو مرحله 20 و15 واحد خریداری و به سازمان اتوبوسرانی اهواز تزریق شده است.وی به مواردی از جمله دور بودن مسیر های حمل و نقل و همچنین ترافیک های پر ازدحام در ساعات ظهر که اوج تردد شهروندان است اشاره می کند و می گوید: اگر کمی با تامل به مسیر های کلانشهر اهواز توجه شود متوجه طولانی بودن مسیرها می شویم که طولانی بودن مسیر خود عاملی در تضعیف عملکرد سازمان اتوبوسرانی به شمار می آید.

کمبود 40 درصدی اتوبوس برای شهروندان اهوازی

تعداد اتوبوس­های هر شهر باید متناسب با جمعیت آن باشد اما متاسفانه در اهواز تعداد اتوبوس­های خط واحد که باید هزار و 100 دستگاه برای جمعیت بیش از یک میلیون نفری شهر باشد، چیزی در حدود 600 اتوبوس است .در این خصوص رییس سازمان اتوبوسرانی اهواز می گوید: شهر اهواز با کمبود اتوبوس مواجه است استفاده از اتوبوس کولر دار، در هوای اهواز بسیار ضروری است اما متاسفانه ما در این شهر با 40 درصد کمبود اتوبوس کولر دار مواجه هستیم.محمد رستم منش با بیان اینکه شرایط اقلیمی، آب و هوای اهواز و 16 ساعت استفاده از اتوبوس باعث استهلاک و فرسوده شدن بیش از موعد اتوبوسهای خط واحد این شهرستان می شود، ادامه می دهد: 50 درصد اتوبوس های شهر فرسوده هستند که با توجه به این موارد نیازمند حمایت مسئولان برای تامین اتوبوس‌های مورد نیاز هستیم.وی می گوید: متناسب با جمعیت شهرستان اهواز باید هزار و 100 اتوبوس در اختیار ناوگان حمل و نقل عمومی قرار بگیرد که سازمان اتوبوسرانی به تنهایی قادر به تامین این همه اتوبوس نیست و در حال حاضر در بخش خصوصی و دولتی 600 اتوبوس در سازمان اتوبوسرانی اهواز فعالیت می‌کنند که جوابگوی مردم اهواز نیستند.

اتوبوس‌های چینی به ناوگان شهری اهواز می‌آیند

رستم منش با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای تامین نیاز سازمان، می گوید: بانک شهر کشور قرار دادی را با سازمان منطقه آزاد اروند منعقد کرده که پس از طی مراحل قانونی اتوبوس ،مینی بوس متناسب با شرایط جوی اهواز در اختیار سازمان اتوبوسرانی قرار خواهد گرفت. وی همچنین به ورود اتوبوس‌های جدید اشاره می کند و می گوید: با حمایت شورای شهر و انعقاد تفاهم نامه ای خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین، ۵۰ دستگاه اتوبوس BRT و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ۸ متری ۲ در و تک کابین و مینی‌بوس از کشور چین برای شهر اهواز در نظر گرفته شده که اگر اعتبارات مورد نیاز تامین و تفاهم‌نامه عملیاتی شود، وارد استان می‌شوند. مديرعامل سازمان اتوبوسراني اهواز با بيان اينكه با ورود اين اتوبوسها، تحول خوبی در ناوگان صورت مي گيرد، می افزاید: تلاش شده اتوبوسهاي جديد در نیمه اول امسال وارد ناوگان شوند.رستم منش ادامه می دهد: علاوه بر ورود اتوبوس هاي جديد، بازسازي اتوبوس هاي فعلي ناوگان نيز در حال انجام است به طوری که در مرحله اول بازسازي 50 دستگاه اتوبوس پيش بيني شده اما بر اساس ضرورت اتوبوس هاي بيشتري را جهت نوسازي در دستور كار قرار می دهيم.

ترغیب مردم ایستگاه آخر

در مجموع آنچه که مشخص است در سال های اخير با گسترش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها، مسئولان دستگاه های اجرايی با تدوين برنامه هايی در صدد کاهش بار این آلودگی زیانبخش یا بحث ترافیک برآمده اند و در اين راستا بی شک ترغيب مردم به استفاده از وسايل نقليه عمومی بسیار اثر بخش است و نباید مغفول بماند.فرهنگ سازي مناسب به منظور استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي و نيز ارتقاي كيفيت خدمات ارائه شده در اين بخش از سويي و كنترل مديريت صحيح مسيرهاي ويژه از سوي ديگر، ضمن حل بسياري از مشكلات ترافيكي در سطح معابر، مزاياي ديگري از جمله كاهش آلودگي هوا، كاهش مصرف سوخت، صرفه جويي در زمان، رعايت هر چه بيشتر عدالت اجتماعي و... را به دنبال خواهد داشت.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
0
0
??تشکراز زحمات مسولین عزیز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار