کد خبر: 715692
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷
همزمان با حملات هوايي جنگنده‌هاي سعودي به يمن، درگيري‌هايي بين نيروهاي امنيتي عربستان با نيروهاي يمني در مناطق مرزي دو كشور رخ داد كه طي آن يك افسر سعودي كشته و چهار سرباز هم زخمي شدند. گارد ملي عربستان نيز به حالت آماده باش درآمده و در مرزهاي جنوبي اين كشور با يمن مستقر شده است.
همزمان با حملات هوايي جنگنده‌هاي سعودي به يمن، درگيري‌هايي بين نيروهاي امنيتي عربستان با نيروهاي يمني در مناطق مرزي دو كشور رخ داد كه طي آن يك افسر سعودي كشته و چهار سرباز هم زخمي شدند. گارد ملي عربستان نيز به حالت آماده باش درآمده و در مرزهاي جنوبي اين كشور با يمن مستقر شده است. 
هرچند عربستان مرزهاي خود با يمن را به دليل ترس از واكنش احتمالي نيروهاي انصارالله بسته است اما اين تدابير نتيجه نداده و درگيري‌هايي بين نيروهاي مرزي سعودي با نيروهاي يمني انجام گرفته است. در پي درگيري گروهي از قبايل مسلح يمني با نيروهاي مرزباني عربستان در منطقه جنوبي اين كشور در مرز «نجران»، يك افسر عربستاني كشته شد. به گزارش فارس، شبكه خبري «الميادين»، گزارش داد كه در پي اين حادثه چهار سرباز ديگر عربستاني نيز زخمي شده‌اند. بنابراين گزارش، اين درگيري پس از حمله نيروهاي قبيله‌ همدان، به يك گشتي سعودي در نزديكي سد «نجران» رخ داده است. رژيم آل سعود به دليل ترس از حمله انصارالله به مرزهاي جنوبي اين كشور حتي دست به دامان گارد ملي نيز شده و آنها را در مرز با يمن مستقر كرده است. نيروهاي ويژه گارد ملي عربستان كه پيشتر از «سلمان بن عبدالعزيز» شاه عربستان براي مشاركت در حمله نظامي به يمن دستور گرفته بودند، دوشنبه وارد منطقه «نجران» شدند. به گزارش خبرگزاري رسمي عربستان «واس»، اين نيروها براي تحكيم وضعيت دفاعي عربستان در مرزهاي جنوبي اين كشور در اين منطقه مستقر شده‌اند. اين نيروها جزو نيروهاي امنيتي عربستان هستند كه از تأسيسات و منافع استراتژيك اين كشور با همكاري ديگر نيروهاي مسلح عربستان حمايت مي‌كنند. بر اساس اين خبر يگان‌هاي پياده نظام، يگان توپخانه و دفاع هوايي، اطلاعات و بازرسي، مهندسي، امداد و تأمين و سلاح‌هاي ضد تانك تشكيل شده‌اند. «احمد العسيري» سخنگوي ائتلاف كشورهاي عربي عليه يمن گفته بود كه نيروهاي گارد ملي در كنار نيروهاي ارتش عربستان در جريان حفظ امنيت مناطق مرزي قرار خواهند گرفت. 
همچنين منابع آگاه اعلام كردند افراد مسلح يك قبيله يمن‌، يك‌شنبه شب با نيروهاي سعودي در منطقه «الحثيره» واقع در استان «حجه» در مرز يمن و عربستان درگير شدند. آمار قرباني‌هاي اين درگيري اعلام نشده است. در همين راستا، توپخانه‌هاي سعودي، مناطق مرزي يمن و خط ممتد ميان «حرض» و «ميدي» و مزارع شهروندان يمني را نشانه گرفتند. يك مقام مسئول محلي يمن كه خواست نامش فاش نشود گفت كه توپخانه‌هاي سعودي، مناطق «المرزق»، «ميدي»، «حرض»، «جبل النار» و منطقه الحثيره را گلوله‌باران كردند. همچنين ارتش عربستان روز دوشنبه يكي از مزارع يمني را در منطقه «طابزه» واقع در استان حجه و منازل شهروندان يمني در اين منطقه بمباران كرد، سپس نيروهاي سعودي سوار بر خودروهاي زرهي خود را به نقطه مرزي يمن رساندند و ميان قبايل يمني و نيروهاي سعودي درگيري شد. اين درگيري به آتش گرفتن دو خودروي زرهي سعودي‌ها و زخمي شدن سه‌ نفر از افراد مسلح قبايل يمني منجر شد. 

فرار 4 هزار سرباز سعودي از جنگ يمن 
گزارش‌هاي اطلاعاتي غرب حاكي است كه نزديك به 4هزار سرباز عربستاني از پادگان‌ها و مناطق مرزي عربستان با يمن فرار كرده‌اند. به گزارش ايرنا، پايگاه خبري عراقي نهرين نت روز دوشنبه به نقل از منابع ديپلماتيك اروپايي نوشت:منابع ديپلماتيك اروپايي در بروكسل اعلام كردند يكي از دلايلي كه رياض مجبور به اعلام آتش‌بس شد، فرار دسته جمعي سربازان سعودي از پادگان‌ها و مراكز نظامي اين كشور بوده است. به گفته اين منابع، فرار سربازان سعودي از پادگان‌هاي مرزي عاكفه، لشكر چهارم در كوه‌هاي بردان، مركز مرزي الحصن، منطقه جنوب الحد در الخوبه و مركز السد در نجران بوده است. همچنين گزارش‌هاي ديگر حاكي از فرار بيش از 10 هزار سرباز از واحدهاي نظامي از گردان‌هاي ارتش و گارد ملي است. 

آرايش نظامي جديد انصارالله در صنعا
باتوجه به ادامه درگيري‌ها در يمن نيروهاي انصارالله آرايش نظامي خود را در صنعا پايتخت اين كشور تغيير دادند. شاهدان عيني اعلام كردند نيروهاي جنبش انصارالله از روز يك‌شنبه نقاط جديدي را به عنوان محل استقرار خودروهاي زرهي و ايجاد ايست‌هاي بازرسي خود انتخاب كرده‌اند. پايگاه خبري «آناتولي»، گزارش داد كه بعد از بالا گرفتن اختلافات در حزب «الموتمر» كه رياست آن بر عهده «علي عبدالله صالح» رئيس‌جمهور سابق يمن است، شهروندان صنعا نگران كشيده شدن درگيري‌ها به اين شهر هستند. اين شاهدان با بيان اينكه اين حجم حضور و جابه‌جايي نيروهاي انصارالله در روزهاي اخير بي‌سابقه بوده است، تأكيد كردند نيروهاي انصارالله سنگرهاي متعددي در كوچه‌ها و خيابان‌هاي پايتخت يمن مستقر كرده‌اند. كارشناسان معتقدند حاميان عربستان كه از حزب صالح خارج شده‌اند و در حال حاضر در رياض حضور دارند و برخي رهبران قبايل يمني كه از حاميان حزب الاصلاح الاسلامي به شمار مي‌آيد دست حامي عربستان در اقدام زميني عليه يمن خواهند بود. 

درگيري‌هاي شديد در تعز
اين روزها علاوه بر عدن در جنوب يمن، درگيري‌هاي شديدي در شهر تعز در مركز اين كشور نيز جريان دارد. درگيري‌ها بين افراد مسلح حزب الاصلاح با گروه انصارالله و نيروهاي امنيتي ويژه ازسرگرفته شده و در چند منطقه متمركز است. همچنين براساس اطلاعات به دست آمده، دو طرف در اين درگيري‌ها از تانك استفاده مي‌كنند و چند راكت به برخي خانه‌ها اصابت كرده است كه براثر آن چند نفر از شهروندان كشته يا زخمي شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار