کد خبر: 715690
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
ملاقات با كري در نيويورك
كنگره امريكا همچنان با پيش كشيدن متمم‌هاي جديد سعي دارد محدوديت‌هاي دولت اوباما براي توافق احتمالي با ايران از جمله برداشتن تحريم‌ها را بيشتر كند اما وزير امور خارجه ايران در آستانه ملاقات با جان كري هشدار داد امريكا بين توافق و تحريم بايد يكي را انتخاب كند زيرا توافق با تحريم سازگار نيست.
كنگره امريكا همچنان با پيش كشيدن متمم‌هاي جديد سعي دارد محدوديت‌هاي دولت اوباما براي توافق احتمالي با ايران از جمله برداشتن تحريم‌ها را بيشتر كند اما وزير امور خارجه ايران در آستانه ملاقات با جان كري هشدار داد امريكا بين توافق و تحريم بايد يكي را انتخاب كند زيرا توافق با تحريم سازگار نيست. 
عصر ديروز محمدجواد ظريف با همتاي امريكايي خود در حاشيه نشست «مرورNPT» در نيويورك ملاقات كرد؛ ملاقاتي كه ظريف در آن «توضيح بيشتري درباره آثار توافق احتمالي بر وضع داخلي تعهدات اين كشور» دريافت كرد. درخواست طرف ايراني براي ارائه توضيحات بيشتر درباره طرح سناي امريكا براي نظارت بر توافق هسته‌اي با ايران در شرايطي مطرح شده كه منابع امريكايي مي‌گويند به رغم مصالحه دو هفته قبل كاخ سفيد و كنگره بر سر اين طرح، سناتورهاي تندرو جمهوريخواه اصرار دارند با افزودن الحاقيه‌هاي جديد، مسائل غيرهسته‌اي را هم وارد آن كنند. «ماركو روبيو» سناتور جمهوريخواه به همراه «مارك كرك» سناتور ضدايراني متممي را مطرح كرده‌اند كه در آن از اوباما خواسته مي‌شود تضمين كند رهبران ايران به صورت عمومي اعلام مي‌كنند حق اسرائيل براي بقا را به رسميت مي‌شناسند. اين در حالي است كه اين مسئله در نسخه‌اي كه كاخ سفيد و سناتورها دو هفته پيش بر سر آن مصالحه كردند، حذف شده بود. مشروط كردن توافق هسته‌اي به آزادي «جيسون رضائيان» خبرنگار متهم به جاسوسي واشنگتن‌پست در ايران، ملزم شدن اوباما به تأييد حمايت نكردن ايران از تروريسم و اينكه كاهش تحريم‌ها، شامل تحريم‌هاي وضع‌شده به ساير دلايل از جمله تروريسم، حقوق بشر و موشك‌هاي بالستيك نشود، از ديگر الحاقيه‌هاي مطرح است. 

مايليم بشنويم
تحت چنين شرايطي، ظريف عصر ديروز با جان كري ملاقات كرد تا به گفته خودش درباره طرح جديد كنگره و اثرات آن بر توافق هسته‌اي از طرف امريكايي توضيح بخواهد، البته ظريف گفته كه ايران در نهايت «دولت امريكا را مسئول اجراي تعهدات بين‌المللي مي‌داند» و «مشكلات داخلي»، امريكا را « از اجراي تعهدات بين‌المللي خود معاف نمي‌كند» ولي در عين حال تأكيد كرده: « و البته مايليم كه توضيح بشنويم.» وزير خارجه دولت يازدهم در پاسخ به اين سؤال كه آيا در نشست اخير وين درباره رفع تحريم‌ها شفاف‌سازي شده است يا خير؟ گفت: «ما از ابتدا گفته ايم كه تحريم و توافق باهم سازگاري ندارند، بايد طرف‌هاي ما يكي از اين دو را انتخاب كنند.» وي افزود: «در مذاكرات لوزان ما به چارچوبي رسيده بوديم كه با اجراي آن، هم تحريم‌هاي اقتصادي و مالي برداشته شده و هم قطعنامه‌هاي شوراي امنيت لغو مي‌شوند و يك قطعنامه جايگزين آن مي‌شود كه توافق را تأييد خواهد كرد.» ظريف البته هدف اصلي سفر خود به نيويورك راشركت و سخنراني در نشست مرور NPT اعلام كرده كه از سال 1995 هر پنج‌سال براي بررسي تعهدات كشورها برگزار مي‌شود. ظريف در اين باره به خبرنگاران گفت: «سلاح‌هاي هسته‌اي اسرائيل و خودداري اين رژيم از همكاري با جامعه بين‌المللي از موانع اصلي جهانشمولي پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي است.» وزير خارجه ايران با تأكيد بر ضرورت اجراي معاهده NPT افزود: اكثر اعضاي اين معاهده فشار براي ايجاد محدوديت در زمينه سلاح‌هاي هسته‌اي را خواستارند. 

صالحي: شرط پذيرش پروتكل، توافق درباره همه چيز است 
رئيس سازمان انرژي اتمي در گفت و گو با شبكه سي‌سي‌تي‌وي چين گفت: شرط پذيرش پروتكل الحاقي، توافق درباره همه مسائل است و تا زماني كه درباره همه مسائل توافق نشده است، اين بدان معنا خواهد بود كه توافقي حاصل نشده است: « ما نمي‌توانيم يك بخش را مورد توجه قرار دهيم و از بخش و حوزه ديگري غفلت كنيم.» وي افزود: در صورت تصويب مجلس ايران، بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌توانند از برخي مراكز غيرهسته‌اي ايران در چارچوب شرايط مشخص بازديد كنند.»
خبرنگار شبكه سي‌سي‌تي‌وي در ادامه از علي‌اكبر صالحي پرسيد موضع ايران در قبال توسعه و تحقيق چيست؟ زيرا كاخ سفيد اخيراً فكت‌شيتي منتشر و اعلام كرد تا 10 سال تحقيقات در بخش غني‌سازي و توسعه اين بخش در ايران محدود خواهد بود. رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: « توافقي در اين خصوص وجود ندارد اما دركي در اين خصوص وجود دارد كه بايد زمان دستيابي حدود يك سال باشد و ما هم معتقديم اين موضوع معقول است و به هيچ وجه هم غيرمنطقي نيست.» وي افزود: «ما براي نمايش اراده و آمادگي ايران كه خواهان حل اين مسائل است جواب مثبت داده‌ايم و به طور داوطلبانه معيار يك سال زمان براي دستيابي به نقطه گريز هسته‌اي را پذيرفته‌ايم. بنابراين در چارچوب ايده يك سال زمان براي دستيابي به نقطه عطف هسته‌اي ما فعاليت‌هاي خود را در بخش غني‌سازي اورانيوم محدود كرده‌ايم.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
0
0
نه بابا ، دکتر جان با این ساز و کاری که شما در پیش گرفته اید هم تحریمت می کنند و هم انرژی هسته ای رو تعطیل می کنید هم توافقی هم در کار نیست مگر به ضرر مملکت ، ناخود آگاه یاد ... افتادم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار