کد خبر: 715675
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
بالا رفتن تعرفه‌ها هم جلوي تشديد زيرميزي را نگرفت
در حالي كه از ادعاي قائم‌مقام وزير بهداشت درباره به صفر رسيدن زير‌ميزي در شهرستان‌ها و نزديك به صفر شدن آن در تهران چند روزي بيشتر نمي‌گذرد، سخنگوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس معتقد است كه دريافت زيرميزي در بازار سلامت كشور همچنان ادامه دارد و در برخي موارد ممكن است اين تخلف نهايتاً 2 تا 3 درصد كاهش پيدا كرده باشد.
زهرا چیذری
در حالي كه از ادعاي قائم‌مقام وزير بهداشت درباره به صفر رسيدن زير‌ميزي در شهرستان‌ها و نزديك به صفر شدن آن در تهران چند روزي بيشتر نمي‌گذرد، سخنگوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس معتقد است كه دريافت زيرميزي در بازار سلامت كشور همچنان ادامه دارد و در برخي موارد ممكن است اين تخلف نهايتاً 2 تا 3 درصد كاهش پيدا كرده باشد. 
 نزدیک به یک سال از اجرایی شدن طرح تحول سلامت می گذرد.‌ طرحي كه از نيمه ارديبهشت‌ماه سال گذشته كليد خورد و هر‌چند در بخش‌هايي با افزايش رضايت مردم همراه بود اما در مواردی هم انتقادات مختلفي را درپي داشت. مناقشه‌برانگيزترين بخش طرح تحول سلامت گام سوم و اصلاح كتاب ارزشگذاري نسبي تعرفه‌هاي درمان بود؛ گامي كه با هدف واقعي كردن دستمزد پزشكان و برقراري عدالت در سلامت، افزايش 120 تا 300 درصدي مزد درمان را در پي داشت. اما از همان ابتدا اجراي گام سوم طرح با صرف 2 هزار تا 2 هزار و 500 ميليارد تومان اعتبار منتقداني از ميان نمايندگان مجلس و حتي گروهي از پزشكان و دانشجويان رشته پزشكي را به همراه داشت. در نهايت وزارت بهداشت با اين توجيه كه اجراي اين طرح مي‌تواند زير‌ميزي و دريافت‌هاي نامتعارف پزشكان را كاهش دهد، گام سوم طرح تحول سلامت را ابلاغ كرد و در نهايت مسئولان وزارت بهداشت مدعي به صفر رسيدن زيرميزي شدند. حالا اما سليمان عباسي، سخنگوي كميسيون بهداشت در واكنش به اظهارات مسئولان وزارت بهداشت كه معتقدند زيرميزي صفر شده است، تأكيد مي‌كند: اصلاً چنين چيزي واقعيت ندارد كه زيرميزي در بازار سلامت به صفر رسيده باشد. 

اعتراض 6 نماينده به رشد تعرفه‌ها
روزهاي پاياني سال گذشته بود كه شش نماينده اقتصاددان مجلس طي نامه‌اي به شخص رئیس‌جمهور، خواستار اصلاح تصميم دولت درباره تعرفه پزشكان متخصص شدند. در بخشي از اين نامه آمده بود:« گرچه تعرفه‌ها بسامان نبود و تعديلاتي در آنها لازم مي‌نمود، ولي افزايش كاملاً ناحق بود، بر اساس تعرفه‌هاي پيشين، دريافتي پزشكان متخصص با دريافتي ساير اقشار، حتي پزشكان عمومي و كادر درماني شكاف فاحش داشته است، وضعيتي كه حتي در كشورهاي سرمايه‌داري محض نيز ديده نمي‌شود.‌» در اين ‌نامه نمايندگان به يكي از پزشكان متخصص نام آشنا اشاره و از دستمزد ماهي 61 تا 83 ميليون توماني وي ياد كرده بودند. احمد توكلي، محمد حسن‌نژاد، جعفر قادري، ‌مصباحي مقدم، ‌محمدمهدي مفتح و الياس نادران افرادی بودند كه پاي اين نامه را امضا كرده بودند. 

رشد 15 تا 20 درصدي تعرفه‌ها براي 94
با این تفاسیر و به‌رغم اين نامه‌نگاري‌ها روز گذشته معاون درمان وزارت بهداشت رشد ۱۵ درصدي تعرفه‌هاي پزشكي سال ۹۴ را تأييد كرد تا پس از دو بار افزايش تعرفه در سال گذشته، در سال جاری نيز شاهد افزایش دیگری در این بخش باشیم. در همین رابطه و به گفته محمد آقاجاني معاون درمان وزارت بهداشت بر اساس اين مصوبه تعرفه نرخ اقامت در بيمارستان‌هاي دولتي (هتلينگ) ۲۰ درصد افزايش يافته است. وي افزود: نرخ ويزيت در بخش دولتي براي پزشكان عمومي 92 هزار ريال، متخصصين 115هزار ريال و فوق تخصص‌ها 138 هزار ريال و در بخش خصوصي براي پزشكان عمومي 190 هزار ريال، متخصصين 300 هزار ريال و پزشكان فوق تخصص 380 هزار ريال است. به گفته آقاجانی با توجه به افزايش 9 درصدي تعرفه‌هاي امسال و افزايش حدود 14 درصدي بودجه بيمه‌هاي سلامت، هيچ فشاري به مردم براي پرداخت هزينه‌هاي خدمات سلامت وارد نمي‌شود و خدمات بستري دولتي با همان فرانشيز 6 درصدي براي شهرنشينان و 3درصدي براي روستائيان ادامه خواهد يافت. 

رشد زير‌ميزي با وجود رشد تعرفه‌ها
چند روز پیش ايرج حريرچي، قام‌مقام وزير بهداشت نيز با قاطعيت اعلام كرد كه پرداخت‌هاي غير‌متعارف به پزشكان در شهرستان‌ها و خارج از تهران به صفر رسيده و اگر مواردي هم باشد استثنا است و در تهران نيز دريافت زيرميزي و پول‌هاي خارج از تعرفه در حد صفر است و از تعداد انگشتان دست تجاوز نمي‌كند. 
در برابر اين، سخنگوي كميسيون بهداشت مجلس مي‌گويد: با برنامه‌هايي كه وزارت بهداشت در سال ۹۳ و ۹۴ در پيش گرفته است و با توجه به اجراي طرح تحول نظام سلامت و ابلاغ كتاب ارزشگذاري نسبي خدمات سلامت و همچنين افزايش تعرفه‌هاي پزشكي به خصوص در سال جديد، ممكن است ۲ تا ۳ درصد از ميزان دريافت زيرميزي كاهش يافته باشد و اين هم متوجه كساني است كه با طرح تحول نظام سلامت همكاري مي‌كنند، ممكن است نگيرند، اما همچنان ديده مي‌شود و من به آقاي وزير آدرس بيمار و بيمارستان مي‌دهم كه بروند ببينند از مردم پول غيرمتعارف گرفته‌اند يا خير.  بنا به تأكيد وي وقتي پزشكاني كه براي همكاري با طرح تحول نظام سلامت جذب كردند و آنها مطب خودشان را تعطيل كردند و آمدند در بخش دولتي مشغول شدند، بيماران خودشان را آوردند و درآمدشان افزايش يافت. حالا كه درآمد اين پزشكان بالا رفته است، وزارت بهداشت شروع كرده به صورت پلكاني، از درآمد آنها كسر مي‌كند كه اين اقدام عوارضي خواهد داشت. 
به باور عباسي، اين كاهش پلكاني درآمد پزشكان در بيمارستان‌هاي دولتي، باعث خواهد شد تا پزشك جبران اين كسري را يا از جيب مردم بگيرد يا با طرح تحول نظام سلامت همكاري نمي‌كند يا براي جبران اين كسري درآمد، از بيمار خودش مطالبه خواهد كرد و در واقع، همان پديده دريافت زيرميزي خواهد بود. در نتيجه اين طرح با شكست مواجه خواهد شد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار