کد خبر: 715647
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری گفت: بعد از طرح تحول سلامت، فشار کاری پرستاران حداقل ۲ برابر شده در حالی که متوسط درآمد پرستاران بین ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون تومان است.

خبرگزاری فارس: احمد نجاتیان قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری در نشست خبری درمورد وضعیت و مطالبات جامعه پرستاری گفت: پیگیر اجرای قانون ارتقای بهره‌وری خدمات پرستاری که در سال 88 تصویب شد بوده‌ایم اما به مشکلات اجرایی خورده است.

وی ادامه داد: از نظر کاهش ساعت کاری در بخش دولتی به طور کامل این قانون اجرا شد و 15 درصد ساعت کار پرستاران کم شد اما این قانون در بخش خصوصی علیرغم دستورات وزارت کار به طور کامل اجرا نشده است و بیمارستان‌های خصوصی در تهران زیر بار قانون نرفته‌اند و بیمارستان‌های خدمات نیروهای مسلح نیز این قانون را اجرا نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هنوز محقق نشده گفت: در بحث استخدام نیروها، جذب 23 هزار ابلاغ شد که از این تعداد 17 هزار نفر استخدام شده‌اند.

نجاتی با اشاره به دستاوردهای سازما نظام پرستاری گفت: 30 هیات مدیره نظام پرستاری دارای ساختار اداری شده است، 9 هزار کمک بهیار تربیت شده دوره‌های آموزش مداوم برای پرستاران برگزار می‌شود، برنامه توانمندی مدیریت پرستاری در دستور کار قرار گرفته و هفته آینده سومین کنگره اخلاق پرستاری برگزار می‌شود.

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: 7 سال به دنبال اجرای قانون ارتقای بهره‌وری خدمات بالینی بوده‌ایم و اکنون امیدوار شده‌ایم که اجرایی شود.

به گفته نجاتیان این سازمان هیچگاه به جریان‌های سیاسی و احزاب وابسته نبوده با این وجود تمام دولت‌های گذشته به پرستاری اهمیت داده‌اند هرچند که در پایان 2 دولت قبلی متوجه شدند که می‌شد برای این پرستاران بیشتر کار کرد و امیدواریم دولت روحانی نیز در پایان دوره به این نتیجه نرسد. زیرا ما تا این لحظه نتوانسته‌ایم دیداری را بر خلاف دوره‌های قبلی با رئیس جمهور داشته باشیم.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به برگزاری انتخابات دوره چهارم نظام پرستاری گفت: در دوره قبل 102 شهر هیات مدیره نظام پرستاری داشتند و امسال و در دوره جدید به 128 هیات مدیره افزایش می‌یابد حدود 2هزار و 500 نفر برای 1150 جایگاه هیات مدیره کاندیدا شده‌اند.

وی در مورد اجرای طرح تحول سلامت گفت: اجرای این طرح یکی از اقدامات موثر دولت بوده است. ما از این که سلامت به اولویت دولت تبدیل شده از آن حمایت می‌کنیم اما این طرح با افزایش مراجعات مردم به بیمارستان‌ها فشار کاری به پرستاران را حداقل 2  برابر کرده است.

نجاتیان ادامه داد: قبل از اجرای این طرح یک دوم استاندارد جهانی را داشته‌ایم و اکنون هر پرستار به جای 3 نفر کار می‌کند در این طرح نیروی انسانی به عنوان مهمترین منبع توجه جدی نشده است و از نظام پرستاری با 120 هزار عضو در هیچ کجای طرح مورد مشورت قرار گرفته نشده است.

وی افزود: امروز نرخ بیکاری در جامعه پرستاری به صفر رسیده است و پرستار بیکار نداریم و بحث مهاجرت نیز در سال گذشته حدود 350 نفر مهاجرت شغلی داشته‌اند که نسبت به سالهای گذشته کاهش را نشان می دهد چون در برخی سالها به 500 نفر هم رسیده است. به همین دلیل برنامه ساماندهی نیروهای کار را در دست اجرا داریم تا تجارت را به کشور برگردانند در همین زمینه کشور آلمان نیز به لیست درخواست کنندگان پرستاران ایرانی پیوسته است.

وی گفت: متاسفانه رضایتمندی مردم از خدمات پرستاری دچار مشکل است و کمبود پرستار شاید دلیل آن باشد.

نجاتیان درمورد نظام پرداخت غیرعادلانه پرستاران گفت: نظام مبتنی بر خدمت ناکارآمد و تبغیض‌آمیز است و بازپرداخت این درآمدها در نظام سلامت بسیار ناکارآمد است.

وی با اشاره به برنامه طنز «در حاشیه» گفت: این برنامه بهتر از هر کتاب اقتصاد سلامتی توانست نظام پرداختی را نقد کند چرا که انجام آزمایش و اعمال جراحی بی‌مورد را به خوبی نشان داده است.

وی ادامه داد: گفته شد که 250 خدمت وارد کتاب ارزش‌گذاری خدمات نسبی خواهد شد و فکر می‌کردیم تا پایان سال 93 این خدمات تعرفه‌گذاری شود اما نشد و موجی از نگرانی به جامعه پرستاری وارد شد.

نجاتیان گفت: بدنه کارشناسی وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه تفکرات صنفی دارد و با بحث کارشناسی تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مغایرت دارد.

نجاتیان گفت: طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را مجلس تصویب کرده اما این دو نهاد آن را غیرکارشناسی می‌دانند و این ظلم به قانون‌گذران است در حالی که همان زمان همه از طرح حمایت کردند.

وی در این زمینه پیشنهاد داد: اگر نظام پرداخت بر اساس خدمت باشد باید خدمات پرستاری هم تعرفه داشته باشند و اگر به این نتیجه می‌رسند که برای همه گروه‌های مضر است نظام پرداخت به گروه‌های تشخیصی برگردد.

نجاتیان ادامه داد: پولی که مردم و بیمه‌ها می‌پردازند و بازپرداخت آن بین اعضای مختلف در نظام سلامت مورد بحث ما است. ما در نظام پرستاری اختلاف درآمد تا 5 برابر را قبول داریم اما معتقدیم آمارهای واقعی بیش از این است بنابراین پیشنهاد می‌دهیم نهادی بی‌طرف مثل مجلس وارد عمل شود و تفاوت درآمد بین متخصصان و پرستاران را استخراج کند.

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری کشور گفت: زیبنده نظام سلامت نیست که تفاوت درآمدها 20 برابر باشد البته این به طور متوسط است از طرفی میانگین درآمد پرستار 1.200 تا 1.500 میلیون در بیمارستان خصوصی است و در بخش دولتی با 3 برابر شدن کارانه که متوسط آن 100 تا 120 هزار تومان است این رقم دریافتی برای پرستاران محاسبه شده است.

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری کشور گفت: بحث استخدام نیروی پرستار از دیگر مشکلات ما است که باید به صورت استخدام رسمی باشد استخدام شرکتی و خصوصی‌سازی به نظام سلامت و پرستاری ضربه می‌زند ما درخواست داریم که دولت استخدام نیروی انسانی پرستار را در برنامه ششم توسعه به عنوان شغل حاکمیتی ببیند.

نجاتیان گفت: همچنین درمورد بازنشستگی پیش از موعد پرستاران مشکل داریم در بیمارستان‌های خصوصی پرستاران می‌توانند با 20 سال سابقه بازنشسته شوند اما در بخش دولتی آیین‌نامه‌ها مشکل دارند و نمی‌توان از قانون سخت و زیان‌آور استفاده کرد.

وی گفت: در نظام سلامت ما، مردم مدافع جدی ندارند و در عمل نهادی که از سوی مردم حرف بزند نیست. باید نهادی باشد که مدافع حقوق مردم باشد بنابراین به نظر می‌رسد NGO تخصصی در این زمینه می‌تواند از حقوق مردم دفاع کند.

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
0
0
من خانمم نرس بخش ای سی یو هستش.با 18 سال کا ر ، به انواع امراض دچارشده و بیشترمواقع مریضه.
با این حال شغلش جزو مشاغل سخت محسوب نشده و حقوق دریافتیش تو سال جدید حداکثر 1.5 میلیون تومنه.
یکی بداد قشر پرستار برسه.وزیر اینقدراین پزشکهارو عزیز دل برادر نکنه وکارانه های 50 60 میلیونی به اونها نده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار