کد خبر: 715584
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
وزیر خارجه ایران رژیم صهیونیستی را بزرگ‌ترین مانع تحقق معاهده NPT خواند و گفت: این رژیم الزامات گنجانده شده در این پیمان بین‌المللی را نقض کرده است.
فارس: محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در نیویورک با اشاره به امتناع رژیم صهیونیستی از پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) گفت: این رژیم الزامات گنجانده شده در این پیمان بین‌المللی را نقض کرده است.

ظریف که عصر یکشنبه به وقت محلی در نیویورک با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، گفت: «سلاح های هسته‌ای اسرائیل و خودداری این رژیم از همکاری با جامعه بین‌المللی از موانع اصلی جهانشمولی پیمان منع گسترش سلاح های هسته‌ای است.»

ظریف رژیم صهیونیستی را تنها‌ترین ناقض معاهده NPT که مورد نیاز جامعه بین‌المللی است دانست و گفت: یکی از مهمترین مسائل در فرایند بررسی ان‌پی‌تی به راه‌ها و ابزارها در مورد جهانشمولی این معاهده و انطباق اسرائیل با ان‌پی‌تی می‌پردازد.

به گزارش پرس‌تی‌وی رئیس دستگاه دیپلماسی ایران موضوع رعایت اصول ان‌پی‌تی توسط رژیم صهیونیستی را از موارد اصلی دستور کار در کنفرانس بررسی این پیمان در سال 2015 دانست.

وی هدف اصلی خود از سفر به نیویورک را شرکت در کنفرانس بازنگری معاهده ان‌پی‌تی ذکر کرد و دستیابی به توافقات در روند خلع سلاح هسته‌ای و اجرای پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را مهم دانست.

وزیر خارجه ایران با تاکید بر ضرورت اجرای معاهده NPT افزود: اکثر اعضای این معاهده فشار برای ایجاد محدودیت در زمینه سلاح‌های هسته‌ای را خواستارند.

وزیر خارجه ایران همچنین از احتمال دیدارش و ادامه بحث‌ها با جان کری، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه این کنفراس در چارچوب مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

ظریف همچنین افزود که جلسات جداگانه‌ای با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و برخی وزرای خارجه گروه 1+5 خواهد داشت.

وی گفت به نمایندگی از کشورهای جنبش عدم تعهد که حدود دو سوم از اعضای سازمان ملل و 55 درصد از جمعیت جهان را شامل می شود، سخنرانی خواهد کرد.

گفت‌وگو با وزرای خارجه کشورهای منطقه درباره بحران‌های سوریه، عراق و به ویژه یمن از دیگر برنامه‌های ظریف در نیویورک خواهد بود.

ظریف همچنین پس از ورود به نیویورک در خصوص توافق جامع به خبرنگاران گفت: ما دولت آمریکا را مسئول اجرای تعهدات بین المللی می‌دانیم و طبق مقررات بین‌المللی مشکلات داخلی هیچ دولتی، آن دولت را از اجرای تعهدات بین المللی خود معاف نمی کند.

وی افزود: این مبنایی است که ما بر اساس آن مذاکره می‌کنیم و البته مایلیم که توضیح بشنویم و دوستان ما شنیده‌اند و شاید در مذاکراتی هم که در این هفته خواهیم داشت، در مورد آثار وضع داخلی ایالات متحده بر اجرای تعهدات آن کشور اگر توافق حاصل شود، بیشتر توضیح بشنویم.

وزیر خارجه ایران همچنین از احتمال گفت‌وگو با نمایندگان کشورهای گروه 1 + 5 از جمله جان کری، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس بازنگری ان پی تی خبر داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار