کد خبر: 715543
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
یک متخصص آسیب شناسی گفتار و زبان با اشاره به اینکه انجام مشاوره ژنتیکی قبل از بارداری برای کنترل و مقابله با اختلالات گفتاری الزامی است، تصریح کرد: سندروم داون و منگولیسم از جمله سندروم‌های ژنتیکی است که تاثیر چشمگیری بر اختلالات خواندن و نوشتن و به طور کلی ارتباطی می‌گذارد.

دکتر سودابه نوری در این باره گفت: انجام مشاوره‌های ژنتیکی پیش از بارداری و آگاهی یافتن از احتمال ابتلای کودک به این سندروم در مقابله و کنترل با این عارضه اهمیت دارد.


وی با اشاره به اینکه پیش زبانی کودکان برای برقراری ارتباط مانند گریه و خنده فیزیولوژیک و غیرارادی است، گفت: اولین واژه سازی‌های کودکان اغلب در یک‌سالگی ظاهر می‌شود که دارای زمینه صداسازی‌های پیشین است. بنابراین در 18 ماهگی 20 تا 30 کلمه و در دو سالگی 200 کلمه می‌توان از وی انتظار داشت.


وی در ادامه با بیان اینکه اولین جملات در دو سالگی بیان می‌شود که به مراتب گفتار نامفهوم کاهش می‌یابد، افزود: زمان بارداری، بدو و پس از تولد در رشد گفتار کودکان اهمیت بسزایی دارد. وجود بیماری‌های ایدز و سرخجه در هنگام بارداری موجب ناشنوایی و اختلالات زبانی در کودکان است.


این عضو گروه پژوهش سلامت کودکان خاطرنشان کرد: مصرف سیگار و الکل توسط زنان باردار باعث تولد کودکان کم وزن می‌شود و در برخی مواقع شکاف کام منجر به اختلالات زبانی در مراحل رشد آن‌ها می‌شود. همچنین زندگی در جامعه صنعتی با وجود مواد آلاینده در محیط، اشعه مانیتور رایانه‌ها، بالا بودن فشار خون و دیابت بارداری نیز بر رشد زبان و گفتار کودک تاثیرگذار است.


نوری با اشاره به اینکه انجام مشاوره ژنتیکی قبل از بارداری برای کنترل و مقابله با اختلالات گفتاری الزامی است، تصریح کرد: سندروم داون و منگولیسم از جمله سندروم‌های ژنتیکی است که تاثیر چشمگیری بر اختلالات خواندن و نوشتن و به طور کلی ارتباطی می‌گذارد. انجام مشاوره‌های ژنتیکی پیش از بارداری و آگاهی یافتن از احتمال ابتلای کودک به این سندروم در مقابله و کنترل با این عارضه اهمیت دارد.


این متخصص آسیب شناسی گفتار و زبان در پایان با بیان اینکه محیط خانواده می‌تواند بر تسریع رشد گفتار و زبان کودکان تاثیرگذار باشد، یادآور شد: واکسیناسیون مادران در دوران بارداری، غربالگری شنوایی نوزادان و شناسایی کودکان کمتر از سه سال با اختلالات شنوایی از جمله عواملی است که می‌تواند در روند تحصیل و رشدی کودکان اثرگذار باشد تا از هرگونه اختلال ارتباطی به موقع پیشگیری شود.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار